Skrota tom kaross?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Holme
För mycket laddtryck

Skrota tom kaross?

Inlägg av Holme »

tjena!
Hoppas det är rätt avdelning, men det gäller ju mekande :)

Har fått tag i en kaross som jag ska plocka lite delar av, och som sedan ska forslas bort och skrotas.
Skulle jag kunna skicka den på närmaste metallskrot, och vad gör jag av skyltar osv då?
Kan en bilskrot ta hand om dem och få bilen ur registret eller hur brukar det gå till?
Jag är helt rudis när det gäller det här, så alla tips är välkomna!

Bilen och jag finns i Gävle, om det är någon av er som har tips på var jag vänder mig.

Mvh, Erik
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jag har skickat helt tomma karosser med papper till bilskroten, det är ju det de ska göra, sen att de säljer delar från de kompletta bilarna de får inte är nog lite under bordet..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Holme
För mycket laddtryck

Inlägg av Holme »

Okej.
Är det då skilnad på bilskrot och bildemontering, eller är det ändå samma sak, för många jag hittat smyger ju inte med att de säljer saker också.

Hörde någonstans att skroten kan ta ut en straffavgift av mig för de delar som fattas, eftersom dom inte kan sälja dem vidare sen..
Vad säger ni om det?

Blev bökigt detta :P
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Olika skrotar hanterar sånt på olika sätt. Vissa tar betalt så fort bilen inte är komplett, andra kan snarast bli glada för att motor/växellåda/tank etc. är borta, eftersom det blir mindre jobb att tömma farliga vätskor så...

Finns två skrotar här i närheten, den ena är en bildemontering som satsar helhjärtat på att sälja begagnade delar, den andra är snarare en generell metallskrot som även tar hand om bilar och grejer som kommer in genom grindarna där betraktas verkligen som metallskrot - lyckas dom sälja nått, fine, men det är "kronor per ton metall" dom lever på. Bildemonteringen är rätt hårda på att bilarna ska vara kompletta, metallskroten är inte särskilt känslig på nått sätt alls...

Med andra ord, du får kolla runt bland skrotarna i din närhet!
Holme
För mycket laddtryck

Inlägg av Holme »

ringde till Hammarskroten utanför Kungsgården och dom tar emot den gratis.
Så antingen hyr jag en trailer igen och släpar dit den. ca 450:- för 4h hyra.
Eller runt 500:- för att dom kommer och hämtar den.
Så det känns bra att det går att lösa.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

jag skulle kört den till en metallskrot, järn priset ligger ju ungefär på 80öre/kg. så väger den typ 1000kg så får du 800kr.

så brukar ja gör. ring kusakoski eller stena eller nå annan metallskrot.
man kör bara in å väger sen lastar man av bilen sen väger man ut å går in å skriver på ett papper me kontonummer osv sen får man pengar.

och pappren struntar du bara i den går automatiskt ut ur registret efter tio år.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Holme
För mycket laddtryck

Inlägg av Holme »

Var iväg med den till Hammarskroten och det gick bara fint.
Hade tankarna på metallskrot, men "strulet" med pappren avskräckte mig.

Allt är ordnat nu i alla fall :)
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

123killer skrev:pappren struntar du bara i den går automatiskt ut ur registret efter tio år.
Hur menar du då?

Den som står som ägare får ju betala registerhållningsavgift till transportstyrelsen om bilen är avställd.

Detta upphör när bilen registreras om som skrotad.

Bilar avförs väl aldrig automatiskt? Om dom nu inte är anmälda som stulna. Men det är väl inte fallet här?
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Går ju att fylla i pappren och skriva skrotad på annat vis.
Påvisa att man skall bygga folkracebil av den t.ex.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
300Destroyer
För mycket laddtryck

Inlägg av 300Destroyer »

då måste du ha bevis att det ska bli folkrace. nått intyg på det! kopia på vagnsboken osv !

hela bilar har dom slutat ta imot på kusakoski har pratat med dom tidigare !
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Jag rensade en bil på allt som fanns i den, motor, inredning och allt sen tog jag karossen och sågade ner den i bitar och körde den på metallskroten bara. Sen skickade jag in plåtarna till vägverket (numera transsportstyrelsen) och fick den avskriven ur registret.
Chevelle SS -65
A.Jönsson
För mycket laddtryck

Inlägg av A.Jönsson »

Detta är vad bärgaren fick hämta .. :hihi:

Bild
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck

Inlägg av maax »

betalar man inte registerhållningsavgiften man får när man ställer av bilen så skickar dom aldrig ut nå påminnelser å sen efter 10år så går den automatiskt ut ur registret.

en kompis ägde en bilskrot å jobbade lite åt han så ja vet det är så.

iaf ha varit så kan ju ha blivit ändrat nu men tror inte det. ha då bilar som är avställda men aldrig betalat nån registerhållningsavgift å heller aldrig fått nån påminnelse på den avgiften heller.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Amarace
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Amarace »

123killer skrev:betalar man inte registerhållningsavgiften man får när man ställer av bilen så skickar dom aldrig ut nå påminnelser å sen efter 10år så går den automatiskt ut ur registret.

en kompis ägde en bilskrot å jobbade lite åt han så ja vet det är så.

iaf ha varit så kan ju ha blivit ändrat nu men tror inte det. ha då bilar som är avställda men aldrig betalat nån registerhållningsavgift å heller aldrig fått nån påminnelse på den avgiften heller.
Du vet att det är så?

Jag har haft två bilar som stått i min ägo avställda och inte betalats registerhållningsavgift på i 14 år, ingen av dom avfördes automatiskt.
Hade ett helsike att få dom skrotade (dom var inlämnad på skrot, men papper hann aldrig bli ifyllda för skrotning innan dom gick i KK och dom stog kvar på mig).
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

För att få betalt för metallskrot så måste man väl ha ett företag?

Och kan man köra dit en helt mer eller mindre komplett bil på en metallskrot? Eller ska man rensa bilen på allt plast, gummi osv?
Chevelle SS -65
Skriv svar