Det stämmer årets setup kördes det med racesoppa, men förra setupen kördes det med e85 och då plockades 974 hk med runt 2.6-2.7 bar, så effektmässigt är vi i princip lika nöjda med etanolen.Kadett4wd skrev:Men då kör ni inte E85 va?Fred skrev:*text*
Göra nått åt kompförhållandet? (e85)
Ursäkta att jag var otydlig men du förstod det hela rätt, det sitter en evo 9 topp på (2G).fugazi skrev:4g63=>74,5mm=>2,1liter...
Får inte ihop det riktigt...
Men förklara gärna för mig... Kanske inte är samma motor?
(Antar att det är en 1G-topp på den med 1000hk+, eller kör du 2G för högre gashastighet?)
edit: Nu gick det upp ett ljus...
En 74,5mm snurra... jaja. Trodde att du menade borr eller slag...
Men... förklara gärna mer av setupen iaf!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vrid kan man få även med lågt komp, fast nu är juh inte 240Nm på hjulen nån vidare hög siffra heller för en 3.5l 6aNorbäck skrev:Har för mig det vart 240wNm vid 2500rpm med 6,8:1 i en 3,5l 12v NA när polaren bromsade sin bil på V-power. Har inte kollat papprena från e85 bromsningen.
Dock ganska ointressant då den inte ska gå som NA.
kan det vara kring 290Nm i motorn?
Jämnförelse: min merca motor har 415Nm/3600rpm i motorn(3.6 liter) enligt chiptillverkaren,skall vara ca 360nm på hjulen och vid just 2500rpm är det 325WNm(med automatlåda).
Hade kanske varit 335WNm med manuell. (i övrigt otrimmad)
Fast ni missförstår vad jag är ute efter, den här ettrigheten INNAN man gett fullt, den där känslan av att allt går lätt, att motorn känns 'kripsig' och yster.
Som en 125a cross.. den suger iväg fastän man inte gett full gas.
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
Min maskin ska ha 8.0 i komp, nu frästa fbrum som är från början större än original och 0.3 högre packning är original.
Jag tycker bilen känns skitstark på e85 under ladd, dock bigblock (BMW 3.5liter).

Jag tycker bilen känns skitstark på e85 under ladd, dock bigblock (BMW 3.5liter).

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Min erfarenhet är att tex 9- 10.0 i komp fungerar till ladd max 1.5bar. Min m50 gav 385whp vid 1,4 och 382whp vid 1,1 bar. M5 motorn gav 772 vid 1.2bar med 8.0 i komp lika en m20b23 gav mer pulver deståmer man laddade.
Man sänker säkert vridet ett par hundra varv och får en motor som drar längre i vrid registret.
Mycket pulver lite motorvolym = lågt komp, Mycket pulver vassa kammar medel komp.
Komp ger effekt jag håller på att bygga en motorbänk då ska det bli svart på vitt...
Man sänker säkert vridet ett par hundra varv och får en motor som drar längre i vrid registret.
Mycket pulver lite motorvolym = lågt komp, Mycket pulver vassa kammar medel komp.
Komp ger effekt jag håller på att bygga en motorbänk då ska det bli svart på vitt...
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
en sak jag dock inte har en aning om är att juh större kolv, eller mera överkvadratisk motor rättare sagt verkar mera känslig för spik.
Evo motorn är juh typ 86x86, inte riktigt men millimetrar därifrån.
Opelmaskinen är 86x86 std(min är 87x95.4 alltså underkvadratisk)
Volvomaskinerna vad är de? 96x8x?
Evo motorn är juh typ 86x86, inte riktigt men millimetrar därifrån.
Opelmaskinen är 86x86 std(min är 87x95.4 alltså underkvadratisk)
Volvomaskinerna vad är de? 96x8x?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
det jag menar5 med.Norbäck skrev:
Som sagt, ganska ointressant vad den ger som Na egentligen då den är byggd för höga laddtryck.
En s38b38 ger snarlikt med betydligt högre komp, men vad den här ger med max komp för en sugmotor är ointressant eftersom den är byggd för övertryck.
iom han redan har färdiga delar (som jag fattat ialafall) så känns det dumt att byta redan befintliga delar för att göra en så pass liten komphöjjning.
på det pass höga laddtrycket som han lär koma upp på så tror jag kompet kommer spela väldigt liten possetiv roll...
för "meskörningsegenskaperna" skulle man säkert tjäna lite på högre kompa, nu är det väll inte så ofta dem registrena kommer prioriteras i detta fallet..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
85mm borr och 88mm slag på evo'n orginal 2.0liter.Kadett4wd skrev:en sak jag dock inte har en aning om är att juh större kolv, eller mera överkvadratisk motor rättare sagt verkar mera känslig för spik.
Evo motorn är juh typ 86x86, inte riktigt men millimetrar därifrån.
Opelmaskinen är 86x86 std(min är 87x95.4 alltså underkvadratisk)
Volvomaskinerna vad är de? 96x8x?
10.01@233kmh. Gatevo