hej behöver hjälp min bil vägrar starta ha bytt till nya glödstift men den startar ändå inte bara när man drar igång den, men när den är varm så startar den utan problem, nån som vet vad som kan vara felet? batteriet är dåligt men den borde ändå starta med starthjälp från en annan bil men det gör den inte heller bara när man drar igång den.
men glödningslampan lyser ju inne i bilen. då borde väll inte reläet vara trasigt`? plus ugår när ja bytte glödstiften så kollade jag så det va ström på alla kablarna å så alla stiften funkade.
[quote="123killer"]men glödningslampan lyser ju inne i bilen. då borde väll inte reläet vara trasigt`? plus ugår när ja bytte glödstiften så kollade jag så det va ström på alla kablarna å så alla stiften funkade.
kan det vara så att den tappar diesel?[/quote
prova pumpa på "handpumpen" ifall du har någon startar den då så haru problemet där.
855 TDI:n jag åkte innan var tjurig så in i helvete när de var kallt.. bytte glödstift men var lika dan.. ställde pumpen och nu smäller den igång på första kolvslaget...
samma sak med audin, nya glödstift men tjurar.. ska få en pumpjustering den med..
bägge startar snällt och fint när den har varit igång bara.
men diesel läckan är lättkollad.. dra igång den å stäng av på en gång.. testa å starta med startmotorn. startar den då så rinner soppan tillbaka när den får stå.
mät även spänningen över stoppsolenoiden när du kör på starten, både med och utan starthjälp om de skulle göra skillnad. vet inte hur Mercedes är men chevadieslarna e rätt känsliga på det..
855 TDI:n jag åkte innan var tjurig så in i helvete när de var kallt.. bytte glödstift men var lika dan.. ställde pumpen och nu smäller den igång på första kolvslaget...
samma sak med audin, nya glödstift men tjurar.. ska få en pumpjustering den med..
bägge startar snällt och fint när den har varit igång bara.
men diesel läckan är lättkollad.. dra igång den å stäng av på en gång.. testa å starta med startmotorn. startar den då så rinner soppan tillbaka när den får stå.
mät även spänningen över stoppsolenoiden när du kör på starten, både med och utan starthjälp om de skulle göra skillnad. vet inte hur Mercedes är men chevadieslarna e rätt känsliga på det..
okej ja det kan ju vara värt att prova justera in pumpen. borde ju räcka med att bara vrida den lite åt nått håll för den lär ju knappast behöva kuggas om.?
vad är/menas stoppsolenoiden?
en sak till som ja kan nämna om det har nått med saken att göra det försvinner lite glykol från kylaren inte mkt. kan det typ fara glykol ner i cylindrarna å därför den inte vill starta när den stått över natten?
Det finns ingen "stoppsolenoid" på mercadieslar. Avstängning sköts med en vakuumklocka.
Jag tycker att det låter som om att du får in luft i bränslesystemet. När den väl startar, går den ojämnt en stund då? Isåfall tror jag helt klart på dieselproblem.
Ett ganska vanligt bekymmer är tätningarna på toppen av insprutningspumpen. Kolla så det är riktigt torrt där. Nr 71 på bilden.