HJÄLP!!! biljäveln vill inte till å starta

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

HJÄLP!!! biljäveln vill inte till å starta

Inlägg av maax »

hej behöver hjälp min bil vägrar starta ha bytt till nya glödstift men den startar ändå inte bara när man drar igång den, men när den är varm så startar den utan problem, nån som vet vad som kan vara felet? batteriet är dåligt men den borde ändå starta med starthjälp från en annan bil men det gör den inte heller bara när man drar igång den.

hjälp mej någon :)
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Inlägg av 123 GT »

Precisera, vad är det för bil, årsmodell mm.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

en MercaW123 -77 me 250td spis årsmodell på motorn = ingen aning men är iaf den äldre inte20v
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

vart inte så strul me kablarna då du bytte glödstift? o köp ett nytt batteri äre minsta lilla för lite stret vägrar dom.. :thumbright:
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

nä vart in nå strul me kablarna. jo batteriet är dåligt men när man ska ge starthjälp så borde den ju starta?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

Ta en ledning fra + på batteriet til glødstiftene og hold den der i 10 sec og hvis den startar da er releet ditt kass :thumbright:
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

men glödningslampan lyser ju inne i bilen. då borde väll inte reläet vara trasigt`? plus ugår när ja bytte glödstiften så kollade jag så det va ström på alla kablarna å så alla stiften funkade.

kan det vara så att den tappar diesel?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
bergmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån aug 20, 2007 8:26 am
Ort: skellefteå

Inlägg av bergmark »

[quote="123killer"]men glödningslampan lyser ju inne i bilen. då borde väll inte reläet vara trasigt`? plus ugår när ja bytte glödstiften så kollade jag så det va ström på alla kablarna å så alla stiften funkade.

kan det vara så att den tappar diesel?[/quote
prova pumpa på "handpumpen" ifall du har någon startar den då så haru problemet där.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

nä ha ju ingen handpump
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Inlägg av volvod6 »

suge tils det kommer fram diesel på en av returslangane :doh:
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

står pumpen rätt?

855 TDI:n jag åkte innan var tjurig så in i helvete när de var kallt.. bytte glödstift men var lika dan.. ställde pumpen och nu smäller den igång på första kolvslaget...

samma sak med audin, nya glödstift men tjurar.. ska få en pumpjustering den med..

bägge startar snällt och fint när den har varit igång bara.

men diesel läckan är lättkollad.. dra igång den å stäng av på en gång.. testa å starta med startmotorn. startar den då så rinner soppan tillbaka när den får stå.

mät även spänningen över stoppsolenoiden när du kör på starten, både med och utan starthjälp om de skulle göra skillnad. vet inte hur Mercedes är men chevadieslarna e rätt känsliga på det..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

Sleeper_86 skrev:står pumpen rätt?

855 TDI:n jag åkte innan var tjurig så in i helvete när de var kallt.. bytte glödstift men var lika dan.. ställde pumpen och nu smäller den igång på första kolvslaget...

samma sak med audin, nya glödstift men tjurar.. ska få en pumpjustering den med..

bägge startar snällt och fint när den har varit igång bara.

men diesel läckan är lättkollad.. dra igång den å stäng av på en gång.. testa å starta med startmotorn. startar den då så rinner soppan tillbaka när den får stå.

mät även spänningen över stoppsolenoiden när du kör på starten, både med och utan starthjälp om de skulle göra skillnad. vet inte hur Mercedes är men chevadieslarna e rätt känsliga på det..


okej ja det kan ju vara värt att prova justera in pumpen. borde ju räcka med att bara vrida den lite åt nått håll för den lär ju knappast behöva kuggas om.?

vad är/menas stoppsolenoiden?


en sak till som ja kan nämna om det har nått med saken att göra det försvinner lite glykol från kylaren inte mkt. kan det typ fara glykol ner i cylindrarna å därför den inte vill starta när den stått över natten?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

Tack för alla tips hittils :D
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

kan ju dra tjuvluft, kolla slangar tex, filter o sånt
Projekt:
Taksänkt amazon-67
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Det finns ingen "stoppsolenoid" på mercadieslar. Avstängning sköts med en vakuumklocka.

Jag tycker att det låter som om att du får in luft i bränslesystemet. När den väl startar, går den ojämnt en stund då? Isåfall tror jag helt klart på dieselproblem.

Ett ganska vanligt bekymmer är tätningarna på toppen av insprutningspumpen. Kolla så det är riktigt torrt där. Nr 71 på bilden.

Bild

Ett nytt batteri kanske inte hade skadat heller?
Skriv svar