Inmätning av motor i kaross

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Karlsson
För mycket laddtryck

Inmätning av motor i kaross

Inlägg av Karlsson »

Har någon tips på hur man får i en motor så att den hamnar rak och rätt i kaross?

Ska flytta bak motorn 25cm i min kaross.

Har två metoder jag funderat på.
1. Montera en fläns med ett rör 40mm 200mm långt, inmätt rakt på flänsen. Montera ett på vevaxeln, montera en annan på diffen (som sitter på orginalplats). Sedan kan man ta ett rör som har 40mm invändigt diameter och trä på mellan dessa punkter, sedan lyfter man i motorn, gör en första montering med hjälp av denna position och mäter så att det verkar rakt från det läget.

2. Orignal infästningspunkter finns till motorfästena, orginal motorfästen finns, det går ju göra en förlängare till dessa med 250mm cc mellan hålen och styra motorn till räta med dessa och utgå får dessa punkter.

Några andra tips eller synpunkter? Har delat kardan.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Tilläggsfråga på samma ämne: hur viktigt är det att det hamnar absolut rakt?
taz82
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

G-son skrev:Tilläggsfråga på samma ämne: hur viktigt är det att det hamnar absolut rakt?
Inte ofta man vågar uttala sig på detta forum! Men iallafall:

Tänk på en 940 som sänks ganska mycket. Bakaxeln åker kanske upp 8 cm (om det sänks 8cm) och lite i sidled....

Funkar fortfarande, eller hur!

Mäter man noga så ska det väl inte vara några problem... Ska du flytta bak motorn så
kanske det är på sin plats att kolla med SFRO om deras åsikt i frågan?

Mvh. // Taz
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

i mitt fall så faller bilen utom ramarna för vad som går besiktiga iaf så SFRO är ju egentligen bara intressant som referens (nu var iofs det svaret kanske inte riktat till min fråga).

Det var en intressant reflektion gällande 940. Det är ju egentligen lutning på kardan som oroar mig mest. någon pratar om max 3 graders lutning på korset. Eftersom jag ska ha en del effekt (650hk) så vill jag inte att den ryker av...

Glömde nämna det innan men min motor är sänkt 4cm också mot orginal, detta har jag kört med redan innan och egentligen bara ökat vinkel på kardanen. Optiskt blir det ingen större skillnad mot orginal. Om jag nu kortar den bakre delen av kardanen kommer jag ju inte få större vinkel på det korset än tidigare.
Användarvisningsbild
mackee
För mycket laddtryck

Inlägg av mackee »

Detta undrar jag över också.

Ska passa in en rödblock i en bmw , har centrerat kardan mot m90 lådan.

Ska kardan vara helt rak mellan låda och mellalagring ?
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

mackee skrev:Detta undrar jag över också.

Ska passa in en rödblock i en bmw , har centrerat kardan mot m90 lådan.

Ska kardan vara helt rak mellan låda och mellalagring ?
Knutkors skall alltid användas parvis och rätt moterade i förhållande till varandra. Båda skall ha lika stor vinkel men åt olika håll. Dom bör ej vara helt raka eftersom nållagen i kopparna då går sönder i förtid. Dom ska rulla lite fram och tillbaka varje varv.

Om kardanen har hardyskiva och stödlager ska hardyskivan ha så lite vikelfel som möjligt.
Jonas Bylund
Bild
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

jag gjorde det lätt för mig. Eftersom jag ska ha samma motor i samma kaross men längre bak och ned blir det lite lättare.

Gjorde referenspunkter från motorfästena från samma ställe som orginal och 25cm rakt bakåt på båda sidorna. Sen använder jag orginal motorfästen som mätning.

tanken är att sedan montera lådan och hardyn. Skruvar sedan ett plattjärn i ett av hålen. Snurrar runt hardyn i olika vinklar och mäter till markering på centrum av diffen. När alla mått runt om blir lika ligger man nog ganska bra till. Har knutskors på vägen så det får skilja 3 grader vilket är ganska många cms skillnad på så lång längd.
Amaze
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Amaze »

Det viktigaste är att medbringarna har samma vinkel lodrätt.
Rostfria volvo 242 dörrar köpes.
Skriv svar