HJÄLP!!! biljäveln vill inte till å starta
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Det kollar du enkelt. Ryck loss slangen till vakuumklockan på pumpen och se om det gör skillnad när du startar. Det kan såklart även vara fel på själva klockan (men det brukar bli tvärsom, att motorn inte går att stänga av). Om stopphävarmen är helt uppe bör det inte vara något bekymmer med vakuumklockan.
Sleeper_86 skrev:står pumpen rätt?
855 TDI:n jag åkte innan var tjurig så in i helvete när de var kallt.. bytte glödstift men var lika dan.. ställde pumpen och nu smäller den igång på första kolvslaget...
samma sak med audin, nya glödstift men tjurar.. ska få en pumpjustering den med..
bägge startar snällt och fint när den har varit igång bara.
men diesel läckan är lättkollad.. dra igång den å stäng av på en gång.. testa å starta med startmotorn. startar den då så rinner soppan tillbaka när den får stå.
mät även spänningen över stoppsolenoiden när du kör på starten, både med och utan starthjälp om de skulle göra skillnad. vet inte hur Mercedes är men chevadieslarna e rätt känsliga på det..
en sak jag nyss kom på kan inte vara pumpen för tidigare för någon vecka sen så startade den i -19 när den hade stått över natten så pumpen kan de inte vara. för tror kanppast den ha flyttat på sej
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synlig ... 8677.jpg?0
kan nån kolla på länken och berätta vet det är som är på bilden? den sitter under pumpen fast på motor fästet. kan man koppla förbi den? slangen från tanken satt på den.
har kommit fram till att den inte får nå diesel lossade på ena spridar röret och körde på starten men de kom inge diesel.
kan nån kolla på länken och berätta vet det är som är på bilden? den sitter under pumpen fast på motor fästet. kan man koppla förbi den? slangen från tanken satt på den.
har kommit fram till att den inte får nå diesel lossade på ena spridar röret och körde på starten men de kom inge diesel.
Kjell Niklasson skrev:Det finns ingen "stoppsolenoid" på mercadieslar. Avstängning sköts med en vakuumklocka.
Jag tycker att det låter som om att du får in luft i bränslesystemet. När den väl startar, går den ojämnt en stund då? Isåfall tror jag helt klart på dieselproblem.
Ett ganska vanligt bekymmer är tätningarna på toppen av insprutningspumpen. Kolla så det är riktigt torrt där. Nr 71 på bilden.
Ett nytt batteri kanske inte hade skadat heller?
den är torr. men ha kollat den får nog ingen diesel för ha lossat ena spridar röret och det kommer inge diesel när man kör på starten. men ha ju ingen hand pump så hur luftar man när man inte har någon handpump?
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Man luftar genom att köra på starten helt enkelt. Tyvärr. Det går mycket fortare att lufta om man släpper på spridarrören när man kör på starten. Fast man bör väl vara två då så att man kan dra åt när det kommer diesel. En handpump hade såklart inte skadat. Det går väl att montera en om man vill.
Bilden du visade är en bränsletermostat. Har aldrig varit med om att det läcker, men å andra sidan brukar jag ta bort den när jag dieselkonverterar med om60x motorer. När bränslet är under tror det var 25 grader, så skickar termostatventilen bränslet till en värmeslinga som ligger utanpå vattenröret som sitter bakom oljefiltret. När man kommit över 25 grader kopplas det om, och går direkt till pumpen.
Det är väl inte otroligt att det skulle kunna läcka nånstans där iofs. Enklast är väl att koppla bort den helt och se om problemet försvinner.
Bilden du visade är en bränsletermostat. Har aldrig varit med om att det läcker, men å andra sidan brukar jag ta bort den när jag dieselkonverterar med om60x motorer. När bränslet är under tror det var 25 grader, så skickar termostatventilen bränslet till en värmeslinga som ligger utanpå vattenröret som sitter bakom oljefiltret. När man kommit över 25 grader kopplas det om, och går direkt till pumpen.
Det är väl inte otroligt att det skulle kunna läcka nånstans där iofs. Enklast är väl att koppla bort den helt och se om problemet försvinner.
okej ja jag ha då kopplat bort den nu å ska gå ut och kolla om det får upp nå diesel nu för det fick den inte tidigare. jo man skulle ha varit två stycken så det går lättare. men man kanske kan ta en skruvmejsel på startmotorn men är ganska trångt där. men ska inte det finnas någon backventil i pumpen så inte bränslet rinner tillbaka till tanken?
Kjell Niklasson skrev:Man luftar genom att köra på starten helt enkelt. Tyvärr. Det går mycket fortare att lufta om man släpper på spridarrören när man kör på starten. Fast man bör väl vara två då så att man kan dra åt när det kommer diesel. En handpump hade såklart inte skadat. Det går väl att montera en om man vill.
ha lossat på spridarrören och kört på starten men de kommer inge diesel, brukar man ska måste köra länge på starten? ha lite dåligt batteri så kan inte köra så länge på starten men de borde väl ändå hinna komma diesel? det är då iaf tryck i dieselfiltret. dieseln borde väl komma fortare till spridarrören om man håller fullgas?