Du får lägga ut lite bilder på din motor
Turbo BelAir.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emilPro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.![]()
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Film på bromsningen
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tackar!Klabbe Persson skrev:Ser som vanligt mycke trevligt ut
Du får lägga ut lite bilder på din motor
Har inte haft tid med mekandet alls denna vecka, förutom lite på jobbet..
Tar lite bilder på motorn nästa vecka, när insuget ska fräsas ner lite, fick inte plats riktigt under huven..
Köpte lägenhet nyligen och fick nycklarna dit förra veckan, har lagt nytt golv i hall, kök och sovrum.
Nu ska väggarna får en omgång med.. Måste få det klart innan årsskiftet.
Kanske blir en bromsning av min motor där med efter att jag har provkört motorn i bilen.Jens Gustavsson skrev:jo jag har hört mycket bra om hans bromsningar också av vems emilPro-Mille skrev:Kom just hem från Valla skogarna, var till DrErnie igår och idag och bromsade BMW Bosses M30 kompressor motor.
Blev 560hk vid 6800rpm och 683Nm vid 4500rpm med 1.2bar i laddtryck.
"avrage" vrid på 642Nm från 3800rpm till 6800rpm.
Kan varmt rekomendera DrErine för motorbromsning, vi åkte dit igår eftermiddag,
skruvade motorn fast i bänken och varmkörde och efterdrog toppen.
Efter det bjöds det på god middag.![]()
Idag fick vi meka rätt mycket med sprutet, var fel på mapsensorn, efter att den byttes ut började allt lira bra.
Film på bromsningen
http://www.youtube.com/watch?v=Wrf63fnX69o
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tanken börjar ta form. 
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det.

Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.

Så där nu blåser vi in gasen...

Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd.

Sedan punktades sidorna fast.

Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..

Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna.
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det.

Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.

Så där nu blåser vi in gasen...

Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd.

Sedan punktades sidorna fast.

Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..

Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna.
Snyggt som attan!Pro-Mille skrev:Tanken börjar ta form.
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det.
//cut//
Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna.
Blir det ett eget tanklock eller gör ni anslutningen för ett färdigt?
Ni verkar vara på rätt ställe med tanke på loggan på bordet han håller upp tanken på.
/J
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Fick hem min nya växellåda idag, det är en 4L80E.
En 4stegs låda baserad på TH400

Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.

Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.

Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"

Skruvade bort struten.

TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.

Bra tung denna gjutklump.

Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.

Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.

Bjuder även på ett par bilder på motorbygget.

Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen.

Bra högt blir det.

Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.

En 4stegs låda baserad på TH400

Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.

Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.

Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"

Skruvade bort struten.

TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.

Bra tung denna gjutklump.

Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.

Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.

Bjuder även på ett par bilder på motorbygget.

Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen.

Bra högt blir det.

Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tackar!Driddler skrev:Snyggt!
Tanken blev jäkligt fin. Tänk den som hade den platsen på höjden i motorrummet
Var till jobbet idag och svarvade om struten.

Först svarvade jag till diametern och planet på stora sidan.

Därefter bytte jag til mjuka backar och svarvade ner höjden på struten 5mm.

Fick svarva styrdiametern till packboxen ett par mm djupare så den går att montera.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Provmonterade lådan för att kunna bygga växellådsfäste och fästen till balken.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det.
Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den.
Beställde en passande Strange yoke till kardanen.
Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det.
Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den.
Beställde en passande Strange yoke till kardanen.
Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Heh he, som det alltid brukar bli.Hocky skrev:Ser att det gått överstyr...härligt!
Du har ju erfarenhet av det med.
Växellådsbalken och fästena till det blev klart igår.



Balken blev bra stadig.


Monterade på avgassytemet för att se hur det passar.

Får vinkla om vänstra headersen neråt lite grann, ligger nästan emot växellådsbalken.

Den andra går fritt utan problem.


-
blazerteam
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm

