Det är alltså på brukisen och inte tänkt som någon streeträjser med tuseltals kusar, utan bara ett rent ekonomiskt och faktiskt lite småkul projekt som jag pysslar med lite då och då..

Köpte alltså i sommras en havererad audi 100 cs quattro -87 av en polare på byn, för inga pengar alls.. Efter att den stått hela sommarn så blev de till att köpa sig en framhjulsdriven 100 turbo -90 som inte ville starta (pga riktig amatörskruvning törs ja nästan påstå)
Konceptet var solklart, fimpa den svarta med sorkdrift och köra turbo motorn i fyrkrafsarn..
Motorn är i dagsläget isatt, startad och körs dagligen i quattron, med diverse bondlösningar än.. Bilen ska reg. bes nästa vecka med motorbytet, så vi får väl se då hur det går.. men de lät som de skulle gå finfint..
De va tänkt att de här skulle bli en ordentlig vinterbil då den är rätt stadig å stor, numera även rätt stark, så den orsk dra sig och vagnen med skoters fram i snön i vinter..
Men, man kan ju inte hålla sig riktigt alltid, så när jag konstaterat att det grenrör som sitter på, samt det jag har i reserv var lite sprucket, k-jet aset inte fungerar exakt som jag vill m.m. m.m. så har ett nytt grenrör punktats ihop, samt att jag har börjat gjort om ett insug och topp för elektroniska spridare..
Så tanken är väl att när den är besiktad och godkänd och klar, ska den få ett ms sprut, nya grenröret och lätt moddade insuget.. en moderna turbo med inbyggd wg och ett litet tjockare avgassystem då de känns som de "är stopp i avloppet" just nu vid ungefär 1 bars ladd

har även monterat in en Link knacksensor med display, och Link lambda mätare som jag hade liggandes sen en tid tillbaks, för att se vad som händer under huven..
Då den just nu går med turbomotorns bränslehuvud och spridare, men med den trasistoriserade tändningen från org karossen, dock med stummad fördelare och lite lägre ställd tändning än orginal bara..
då jag inte orkade koppla in elhärvan från andra bilen

bjuder på en bild på de som hänt..
Urstädad och kliniskt rentvättad

Donatorn som fick offra fin plåt, motor och diverse smågrejjer

Spisen, skulle vara nyrenoverad, men de vette tusan

skiten åkte i

grenröret, byggt av återvunnet skrot ur diverse containrar på jobbet

fuelrail från en bmw 320i

kortad så passade den som handsken till 10v motorn

äscha, ja de va lite om den..
blir som sagt inte det dyraste flashigaste bygget, men lite småkul ska man väl ha i vintermörkret..
laddar idag runt 0,8-1bar som sagt (lite varierande pga kass wg)
ska bli intressant med ett sprut så man kan få lite stabilitet i maskinen, både gå billigare på låglast och det kanske rent av går att lägga sig på ladd en bit över kilot.. huvudsaken är att den håller och startar i alla lägen då detta mer eller mindre är brukisen framöver..