Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Pitbull skrev:Här har du ett grenrör som jag har byggt.

Sitter som som handen i hansken på M50/E34.

Bygg ngt liknande eller kan jag bygga ett till dig med T4 fläns.

http://streetpower.se/Forum/Default.aspx?g=posts&t=59

/ Mvh
Kryptiskt när du lägger in en bild på ett grenrör helt utan wastegateuttag när det var det karln frågade efter ? :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Turbokoftan skrev:Behöver hjälp nu så skriv gärna.

Skulle kika på TV men fastnade med ritblocket istället, vill gärna ha något utlåtande om hur ni tror denna lösning skulle fungera med såväl höga- som låga laddtryck (så man inte bygger något tokigt i onödan). För tanken är att kunna åka på 1,5 bar även nästa år, men skulle hemskt gärna vilja ha möjligheten att ställa ned till låga laddtryck- kanske kring 0,5bar utan skenladd:
Bild

När jag satt och funderade över detta hade jag förstås indycar motorerna i bakhuvudet.
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=6

Vad tror ni som kan lite mer om avgaspulser? Röret är tänkt att byggas av 48mm material, dragningen lär inte bli som på bilden men just själva tänket med kollektorn före wastegaten och sedan böjar upp till turboflänsen (böjar i en något grövre dimension, kanske 55-60mm?)
Blir det helt galet med mottrycket på en 2,8:a liters motor, avgastempen?
Fick i somras som ni kanske minns erfara att holset turbosarna verkar nog så effektiva på avgassidan, vi byggde om röret med 4st olika wastegate lösningar utan framsteg eller nämnvärd förbättring bytte även mellan två olika aggregat helt olika storleksmässigt. Så efter det blev man smått less, vill kunna dra bilen till 7000 varv nästa år utan tendens till skenladd- även på låga tryck(!)

/Cristofer
Wastegatelösningen såg ju klockren ut, frågan är om själva primärrören behöver vara så pass långa ? (Blir det vassare kammar i år ?)
Samt att det ser lite konstigt ut när det är en böj in i kollektorn, nu lär du ju inte ha några problem med att snurra igång turbon men bygger man liks ett nytt så..
Du kanske kan lägga in nån bild på motorrummet också och visa ungefär vars du tänkt sätta turbon?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

Turbokoftan skrev:Behöver hjälp nu så skriv gärna.

Skulle kika på TV men fastnade med ritblocket istället, vill gärna ha något utlåtande om hur ni tror denna lösning skulle fungera med såväl höga- som låga laddtryck (så man inte bygger något tokigt i onödan). För tanken är att kunna åka på 1,5 bar även nästa år, men skulle hemskt gärna vilja ha möjligheten att ställa ned till låga laddtryck- kanske kring 0,5bar utan skenladd:
Bild

När jag satt och funderade över detta hade jag förstås indycar motorerna i bakhuvudet.
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=6

Vad tror ni som kan lite mer om avgaspulser? Röret är tänkt att byggas av 48mm material, dragningen lär inte bli som på bilden men just själva tänket med kollektorn före wastegaten och sedan böjar upp till turboflänsen (böjar i en något grövre dimension, kanske 55-60mm?)
Blir det helt galet med mottrycket på en 2,8:a liters motor, avgastempen?
Fick i somras som ni kanske minns erfara att holset turbosarna verkar nog så effektiva på avgassidan, vi byggde om röret med 4st olika wastegate lösningar utan framsteg eller nämnvärd förbättring bytte även mellan två olika aggregat helt olika storleksmässigt. Så efter det blev man smått less, vill kunna dra bilen till 7000 varv nästa år utan tendens till skenladd- även på låga tryck(!)

/Cristofer
lite smäcker konstruktion! :thumbright:
blir väl lite krångligt när man vill ha de bästa ur båda världarna..
dedär skulle säkert fungera lysande för de lägre ladden du vill kunna köra med, å isf kanske en 60mm wg då du har sånt pass flås i motorn..
frågan är väl egentligen vad som händer när du kranar på med ett sånt där grenrör, om de blir en massa mottryck å fuffens?
är väl själv ingen ingenjör inom området, de bäste vore att testa
:thumbright:
kanske lite jobb i onödan i värsta fall..
kanske skulle böjarna upp mot turboflänsen ha ett par spegelvända som går mot wg:n också?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tack vad bra, man kanske inte är helt ute och bikar då!

Oskar, jag tänkte utgå ifrån minlängden på 6:ans cylinder som jag tror blir ca 70cm kortaste vägen. Utifrån denna tänkte jag försöka få de andra till samma längd, turbon kommer hamna ganska långt fram av utrymmesskäl. Planen var att försöka punkta fast flänsen till turbon så nära som möjligt där den sitter idag och på så vis använda befintlig downpipe(http://i184.photobucket.com/albums/x57/ ... C_0124.jpg), kanske får modifiera den lite.
Det blir nog dubbla insugskammar i sommar också som det ser ut, hur det lirar med 70cm primärer vet jag inte? Men 6:ans rör i fjol var nog i den längden, rättvis-tänkare som man är tycker jag alla borde få samma förutsättningar för storleken har ju betydelse som alla vet =)

Nordkvist, där sa du något. En kollega föreslog ett t-rör, ungefär som du gjort på 3:an (4:an?) på din motor och vända dom med det grenade röret uppåt. Det borde bli bra, om det nu skulle vara så att det studsar lite mot ventilen också? Men det känns som att det byggs upp ett tryck där, som en vägg så att avgaserna står "still" där. (edit under stängd ventil) Talar som en doktorand, men ärligt talat vet jag inte skit =)

Tror det får bli en justerad version av denna lösning?
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

hehe ja de skaju få plats också :hihi:
jo precis, lite så jag tänkte, t-rör skulle ju kunna vara melodin men de glömde ja skriva.. ne de är svårt att veta hur de kommer bli, men låt oss antaga att den inte blir optimal för varken fullt eller lågt ladd.. men det kanske fungerar bra för båda typerna..
annars är väl en till wg på böjarna upp mot turboflänsen ett annat alternativ kanske, så du får switcha emellan? hmm, haha ett lite dyrare och trängre alternativ kanske..
äh faktiskt så törs ja inte spekulera så värst i de faktiskt, för ja kan ju ha helt fel :lol:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

70cm primärer blir nog inte dumt, du vet ingen som har nå flänsritning till m50 liggandes på datorn?

Jag ritade upp mitt nya Volvo grenrör i 3d och det gick mycket smidigt att testa olika rördragningar och grejjer i cadden istället för att hand-rita.
Tänkte jag kunde skissa upp några förslag åt dig åt-vecka om man får nån minut över. Kanske får skissa på nå typ av uppstagning också så du inte bryter sönder grejjer när turbon sitter så pass långt bort ?
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Nordkvist, tror det får bli bara en wg =) Velat lite fram och tillbaka i det ämnet, men kanske att man byter till en 60mm istället.

Oskar, ja just du lär ju vara en hejare i cad kan jag tänka mig =)
Vet dessvärre ingen som sitter på någon ritning men jag skulle kunna mäta flänsen? Kanske även motorrummet på avgassidan Vill du laborera lite vore det trevligt, säkert fler också som skulle uppskatta några grenrörsförslag.

Hade tänkt svetsa en halvmåne ("ögla") rakt under turbon på något av rören där, och staga underifrån närmsta punkt med utrymme t.ex. trågkant eller motorfäste.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Thed_J skrev:Hmm... Tyvärr kan jag inte tillföra några vettiga teorier.. men, ser jag en 20M i bakgrunden..?
Haha, 20m stämmer bra =)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Om du har nån gammal grenrörspackning så kan du ju ta med den på jobbe åt-vecka :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Jajajmen, fast den är 3-delad på denna men de kanske inte gör något, du ser c-c mellan cylindarna iaf :)
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

kolla i "den ultimata f länstråden" här på forumet om det finns ritning. Ett stag från grenrörsflänsen funkar väl både när du bygger och som stöd
Peter Strandberg
Alfa kombi
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Peter, jag tror jag måste staga underifrån om det ska ge bästa effekt, det väger nog en 30kg+ med turbo/wg på plats..

Ang. flänsen så ser det ut såhär (lite dåliga vinklar men) totallängd 535mm:
Bild

Var ner en sväng nu ikväll och förställde lite, testade då även att passa in lite böjar så nu har jag klart för mig hur det ska se ut =)
Turbon kommer hamna lite snett i sidled denna gång, det underlättar nog både för rören från kollektorerna samt senare rördragning för luftfiltret.

Mitt tomma block och en skrotad topp fick rycka ut igen, här monterat i reservdelsbilen:
Bild

Motorvärmare.. Det har jag inte ens i bruksbilen. Finns ganska gott om plats för långa rör. Min gissning på 70cm verkade stämma bra, blir den längden fram till efter kollektorn/före wg:n.
Bild

Testade att pressa ett rör, ska nog ta och porta upp flänsen lite konisk sedan. Tur det inte är åt andra hållet:
Bild

Är inte helt säker på hur dom tänkte men dom har säkert bra fraktavtal.
Material:
Bild

Räknar med att hinna punkta upp primärrören i helgen så långt böjarna räcker, får inte heller det andra t-röret förrän åt veckan (de hade bara 1st på hyllan).

Allt för ikväll!
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

grenrörsritningen såg ju hur fin som helst ut, Men allt ser ju bra ut på papper men i praktiken brukar skifta :D
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tackar, ja precis hehe =)

I helgen blir det nog inte alls några primärör, var och åkte snowboard idag och testade då även ett par skidor vilket slutade med ett knä ordentligt ur led efter ett felskär. Blev ambulans till akuten drygt två timmar tog det innan det var fixat, så nu hoppar man runt på kryckor för några veckor framöver. =(
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

I helgen har det hänt lite, började bygga grenrör men hade självklart tappat bort ett t-rör.. Först blev jag less, sedan övertalade Chris mig att bygga en "Gordon-" kollektor =D Så det fick bli den varianten istället, otroligt smart då man tjänar fruktansvärt mycket plats i sidled.

Bild

Hoppas denna kollektor skall funka bättre än föregångaren, den är betydligt längre:
Bild

Smygtitt, cyl 4-6 punktade ca 700mm +/-10mm:
Bild

Väntar på en 540 diff som är på väg hem, skall visst sitta 2,92 utväxling i den. Har fått hem kompletta m5 bromsar runt om samt främre krängningshämnare från samma bil, monteras vilken dag som helst.

Med bankrånarutväxlingen kan det vara bra med en mätare som går till 300- istället för 260km/h, så nu sitter där ett m5 mätarhus. Får se hur det lirar, skall enligt teorin göra 300 på strax under 7300 varv. Det måste testas.. Så man vet om det stämmer :hihi:
Bild

Tidigare skrev jag att jag inte ville lägga några slantar på bakljus, men ett par dagar senare stöp jag på dessa som inte gick att avstå då priset var rätt:
Bild

Hej så länge!
Skriv svar