när motorn där satt i 124an så sprack ju toppen och jag vet dom lagade den på fyllan en kväll med kemisk metall i en spricka i toppen
sen var väl en vevstake krökt pga de hade fyllt cylindern med vatten när dom försökte bogsera igång den innan dom rev toppen
jag har för mig att en kolv gick 3 mm kortare upp än dom andra pga staken var böjd men med topplagnigen så gick den ju i alla fall men de var ju sjukt tryck i kylaren tyvär men inte så konstigt kanske
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
hk beroende skrev:när motorn där satt i 124an så sprack ju toppen och jag vet dom lagade den på fyllan en kväll med kemisk metall i en spricka i toppen
sen var väl en vevstake krökt pga de hade fyllt cylindern med vatten när dom försökte bogsera igång den innan dom rev toppen
jag har för mig att en kolv gick 3 mm kortare upp än dom andra pga staken var böjd men med topplagnigen så gick den ju i alla fall men de var ju sjukt tryck i kylaren tyvär men inte så konstigt kanske
Du det där känner jag igen visste inte att det var den motorn som satt i nu
123killer skrev:okej ska titta på det i morron. jo när den väl startar så huckrar den tills man ha gasat till en gång då går den jämt efter det.
nån fler som tror pumpen är feljusterad?
pumpen är inte feljusterad (har redan kommit fram till att det är min gamla bil du har)
uppe på pumpen sitter ju 5 rör som sedan går vidare till spridarna. där läker det. problemet är att man måste ha någon specialhylsa för att få upp det, och jag fick aldrig tag i någon. det man kan göra är att ta från en gammal skrotad pump, den där brickan som håller fast, ja vad ska man säga. hylsan typ? den är ju som på massa splines. en sån kan du ta och svetsa fast på ett rör, så kan du ju dra lös med den. men det där ska momentdras sen när du skruvar tillbaka och jag minns inte hur hårt det ska dras. far till en dieselverkstad så hjälper de dig =)
är du säker på att det är där det läker? jag ha då inte haft några problem alls fram till nu.
hk beroende skrev:vivko
var de inte den dära vita 123 som du hade som också som hade blåst blockpackning med ordentligt tryck i kylaren
var de inte därför du sålde den har jag för mig
Haha, stämmer bra! Det är ju bbw:n. den motorn sjunger nog på sista versen... synd om du har justerat pumpen själv för den blev justerad på Hedqvist diesel service innan den såldes kommer jag ihåg...
nåja lycka till
jo fick med ett papper att den tydligen skulle ha varit in på nån diesel verkstad å "ökat" diesel trycket. HAHA säger jag bara när ja hämtade den gick den som en sur jävla kossa.. men ha ökat trycket sjäv å nu går den ba fint.
den bygger lite tryck i kylaren men inte så farligt.
nån som kan ha nån aning om varför diesel trycket försvinner under natten? den ha börjat strula så sen ja tvättade bilens underrede...
eller är det dom dära packningarna på spridarrören på pumpen?
eller kan det vara någon slang? ha kollat med dom ser bra ut.
ska det bubbla i tanken nä'r man lossa returen fram vid pumpen?
ja tänkte finns ju ett andnings rör till tanken kan det ha kommit vatten dit när ja tvättade å sen ha det frusit igen så det typ blir undertryck i tanken så när den står länge så sugs dieseln tillbaka till tanken? haha dumma ideer man har men kan de vara så?
Senast redigerad av maax den sön jan 10, 2010 2:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
jasså går den nu igen
du har typ 4 trådar på denna sida med frågor pga den inte går eller går som ett arsle
pumpen är ju bara justerad i rätt tändpunkt inte uppställd och man kan ju undra hur du har strällt upp trycket i den
nåja dom fick ju sålt den i alla fall effter alla tattar rep med den
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
ja att den har förtsatt rackla är nog ingen nyhet eller överraskning
på baksidan kan du ställa upp mängden inte trycket på pumpen
sen har ju redan vicko beskrivit för dig vad som är fel på pumpen lyssna
Trycket går helt riktigt inte att justera i pumpen. Trycket styrs av spridarna.
O-ringarna på toppen av pumpen är ett mycket vanligt fel på dom motorerna. Det är inte säkert att det läcker i diesel där, men ofta brukar man kunna se att det har fuktat iallafall.
Kjell Niklasson skrev:Trycket går helt riktigt inte att justera i pumpen. Trycket styrs av spridarna.
O-ringarna på toppen av pumpen är ett mycket vanligt fel på dom motorerna. Det är inte säkert att det läcker i diesel där, men ofta brukar man kunna se att det har fuktat iallafall.
okej mängden då tänkte fel. men om det är O-ringarna blir den svårtstartad då när den stått några timmar? måste suga i returen varje gång man ska starta och lossa spridar rören.
Kjell Niklasson skrev:Det finns ingen "stoppsolenoid" på mercadieslar. Avstängning sköts med en vakuumklocka.
Jag tycker att det låter som om att du får in luft i bränslesystemet. När den väl startar, går den ojämnt en stund då? Isåfall tror jag helt klart på dieselproblem.
Ett ganska vanligt bekymmer är tätningarna på toppen av insprutningspumpen. Kolla så det är riktigt torrt där. Nr 71 på bilden.
Ett nytt batteri kanske inte hade skadat heller?
har ett bra batteri nu. är det svårt att byta Nr 71 på bilden?
Nejdå. Bort med spridarrören. Lossa på alla nr 146. Sedan skall nr 68 loss, till dom behövs en specialhylsa. Kostar en hundring eller två på mercedes. Rekommenderar att byta nr 83 också, när man ändå är där och skruvar.
Hylsan:
Har man en extra pump kan man bygga en egen av en av låsblecken. Men dom kan sitta som f-n ibland, och då behövs hylsan.