HJÄLP!!! biljäveln vill inte till å starta

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

Kjell Niklasson skrev:Det finns ingen "stoppsolenoid" på mercadieslar. Avstängning sköts med en vakuumklocka.

Jag tycker att det låter som om att du får in luft i bränslesystemet. När den väl startar, går den ojämnt en stund då? Isåfall tror jag helt klart på dieselproblem.

Ett ganska vanligt bekymmer är tätningarna på toppen av insprutningspumpen. Kolla så det är riktigt torrt där. Nr 71 på bilden.

Bild

Ett nytt batteri kanske inte hade skadat heller?

det ska väl inte vara nå tryck i tanken? asså suga åt sej luft när man öppnar tanklocket
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

nä då har du stock i tankventilationen
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

kolla så sopparöret som går ovanför bakaxeln är ok.. dom brukar rosta hål på 123orna och då suger dom luft där..
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

dom se fina ut men

är nog som hk beroende säger stopp i tankvetalationen.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Tankventilationen går över bakaxeln också, och slutar i en gummigrej under baksätet, på vänster sida.

Har bilen varit diesel ifrån början? Annars måste man byta silen i tanken, den är olika på bensin och diesel. Med en bensinsil blir det för dåligt flöde. Den sitter uppskruvad i tanken på höger sida, ovanför drivaxeln. Tror att det står "Diesel" eller "Benzin" på dom. Den är säkert bytt redan, men det kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

vad jag vet så är det en diesel och ha varit det.

bilen funkar nu men undrar om det kan ha nått med tank vetilationen att göra, för det va så problemet började när den inte ville starta. jag tvättade bilen under kan det ha kommit in vatten i den dära gummi saken på röret under baksätet? och sen under natten frysit till is? för det va dagen efter som bilen inte startade.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

merca har ganska konstig avluftning på tanken tyvär
förra veckan fixade jag en 124 med stock i tankventilationen då tog vi bara trycklyften och blåste och de gav med sig efter ett tag men de sitter någon slags backventil dära inne

sen rensade vi tanken eftr detta pga filtret hade stockad också så de sitter filter på dieslar också

filtret i sig från en mercabensinare är de inget fel på flödet i men däremot är de väldigt litet och de stockar lätt om de är skit

på 124 kombin vi fixade var filtret ungefär lika stort som en 33cl ölburk
på en bensinare är filtret ungfär som ett finger i diameter samt bara typ 3-4 cm högt

hur du dragit åt sakerna på pumpen än med konstiga splines de lter som du har fler saker som spökar en kolla tanken annars är de ju bara kasta bort tanklocket och köra så funkar avluftningen kanon :hihi:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

hehe okej.

ja jag ha då förtillfället hett dit ett universial tanklock dom håller ju inte tätt för fem öre så om några dagar ska ja he dit det vanliga å se om det dära felet kommer tillbaka. göre de så vet ja va felet är :hihi:
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

123killer skrev:så är det inte.

varför skulle det vara ett lik bara för att man haft lite diesel problem?

nu funkar den iaf tack så mkt för råden.
Ja om du läser va dom skrivit om bilen, sen då du måste lägga upp trehundrafemtielva trådar om dieselproblem
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

ha lagt upp två trådar om start problem.


ja dom skriver mkt men inget av de behöver vara sant för det..


den funkar nu å det är huvudsaken.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
J_Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 412
Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av J_Lindgren »

123killer skrev:ha lagt upp två trådar om start problem.


ja dom skriver mkt men inget av de behöver vara sant för det..


den funkar nu å det är huvudsaken.
vad hade du för fel då ?

har exakt samma sak på min vectra tdi - 99a

Får dra igång den när den är varm så går den..
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

ja största felet va väl tätningarna på toppen på insprutnings pumpen och det andra felet var väl att tankvetilationen va tät
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Skriv svar