Tips och råd angående komplett drivlina till Kadett B

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Tips och råd angående komplett drivlina till Kadett B

Inlägg av kesler »

Halloj

Behöver nu lite hjälp av erfaret opel folk.
Håller på med en Kadett B coupé från 66 som ska få en ett nytt liv, men står nu mellan 2 olika drivlinor.
Det handlar om helt komplett motor, låda, kardan, bakaxel

1:
2,0 insprut från manta års runt 88
240 getrag 5vxl
manta gsi lamell axel

eller

2,2 insprut från rekord
4vxl låda
Lamelldiff ifrån en Opel Manta/ ascona axel med manta diff

Vad lirar bäst, fungerar bäst, håller bäst, värt att satsa på osv

det skiljer ju en del mellan växelådorna, men hur stryktålig är den 4 petade egenligen?

Bilen kommer mest användas på gatan, men vill gärna ha ett paket som är värt att byggas på i framtiden

gärna egna efarenheter

tacksam för hjälp
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Jag hade satsat på 2,2l och getrag 240 och den lameldiffade manta axeln.
Dem 4växlade har jag aldrig gillat, har kastat samtliga när jag har kommit över en opel.
Jag åkte med 2,2l och getrag 240 och diffad manta bakaxel i min kadett caravan 75 jag hade för ca 10 år sedan.
Det var en kul bil.
Mvh Kjelle.G :thumbright:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Håller med kjell

2.2 + 240 + manta axel/diff

5vxl (med överväxel)och 3.45:1 i slutväxel ger lämpliga varvtal vid landsvägsfart :)

Dock är väl en asc/manta a axel lite smalare än b/gsi?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

ok nice nice, är motorerna i princip lika? hållbarast?

Passar 240 lådan på 2,2 blocket?

För i nuläget är jag faktiskt inne på 2,0:an getrag lådan och diffen från manta..eller rättaresagt så har jag pratat mest med ägren till den drivlinan.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

alla cih 1.5-2.4 är i princip samma motorer fast med olika borr/slaglängd.
så ja, 240 låda passar på 2.2 block (5vxl rekord 2.2i har just den kombinationen)

Hållbarhetsmässigt är det väl ingen egentlig skillnad.
Annan vev med lite längre slag och andra kolvar i 2,2 (samt bättre topp med större ventiler).

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

ok, mycket intressant i länken, då hänger jag med, om lådan passar så kan jag tänka mig att grenrör från 2.0 manta också passar?

Kommer nu troligen köra med :

2,2
4 petad låda
och diffad manta axel

får se om jag kan få tag på en 240 låda. Hur skiljer sig storleken på lådorna, känns lite onödigt att bygga om tunneln för 4vxl lådan om man måste riva allt igen för att få plats met 5 vxlade

Den kommer mest rulla mellan rödjusen på nätterna så tänkte börja med den 4vxl..frågan är bara hur hållbara dom är
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Freddas_ascona »

lådan passar i tunneln men du måste flytta växelspakshålet några centimeter längre bakåt..
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

Freddas_ascona skrev:lådan passar i tunneln men du måste flytta växelspakshålet några centimeter längre bakåt..
ok låter bra

btw Kjelle.G hur gick din bil med 2,2 motorn? vad vägde den? har du nå bilder :P
Ska försöka lägga mig runt 800kg hade jag tänkt
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Byter du ut traktorkammen som sitter i 2.2:an (2.0:an är ju inte direkt sportig heller) och sätter dit ett lättare svänghjul (2.2hjulet är aptungt) så har du en tämligen pigg motor. :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

The skrev:Byter du ut traktorkammen som sitter i 2.2:an (2.0:an är ju inte direkt sportig heller) och sätter dit ett lättare svänghjul (2.2hjulet är aptungt) så har du en tämligen pigg motor. :)
Vilken kam ska man satsa på, och vad heter den som sitter i standard?
aha javisst, hur mkt är rimligt att lätta? kommer troligen slänga på ett extraktorrör också till å börja med..
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Beror ju på vad du ska ha bilen till, någon av enems sportkammar t.ex
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

btw Kjelle.G hur gick din bil med 2,2 motorn? vad vägde den? har du nå bilder :P
Ska försöka lägga mig runt 800kg hade jag tänkt[/quote]

Jag tyckte den gick bra men man hade inte så mycket att jämföra med, det var inga problem att bränna gummi :lakrits: :lol: :lol:
jag vägde den aldrig men skulle tro att den låg mellan 900 - 1000 kg.
Det trista med 2,2 motorn är ju kammen den slutar ju dra vid typ 5500 rpm
så en annan kam från tex enem är en bra investering, budget alternarivet är 2,0 kammen den e lite piggare, sen kan man ta svänghjulet från 2,0:an också den är lättare än 2,2:ans.
Mvh Kjelle.G :thumbright:
kesler
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jan 18, 2010 8:16 pm
Ort: stockholm

Inlägg av kesler »

tackar för tipsen!

Återkommer när jag vet säkert hur det blir. Lär blir en projekttråd t.om :hihi:
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Korta spakstället på getrag 240´in så slipper du göra nytt hål för växelspak. Dock måste kanske tunneln ändå byggas om för att rymma getragen?

Leta i FAQ på opelsportclubs forum, där finns en bra guide för hur du kortar spakstället. Ett enkelt ingrepp men kräver innehav av svets. :thumbright:
Wiktor Danielsson
Skriv svar