-Lutande Mikuni Förgasare?-

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Den enkle måten å se hvor mye vinkel du kan ha på den typen forgassere er å se på pakningsflaten til flottørkammeret fra siden. Du kan neppe ha stort mer enn 20º fra horisontalt på flaten, det vil si ca 35-40º MAX vinkel på selve halsen, da den jo er noe vinklet i forhold til flottørkammeret. Mer enn dette og du får problemer med at de fløder over og er vanskelige å justere. Fallforgassere tåler en del mer enn 20º, men ikke så mye mer...de andre avbildede forgasserene det ble linket til er helt på kanten av hva som funker..
Senast redigerad av SWR den fre jan 29, 2010 11:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-Bjørn
beetle66
Lite mer laddtryck

Inlägg av beetle66 »

Har du/ni något tips om förgasare som kan passa och fungera på mina insug?

Eller är det bara att börja fundera på något annat, isåfall vad?

micke
if it sounds good,it is good!
Micke Bergman
vw 2332 turbo
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Dom här kanske?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40365
Bild
Eller?
Var det inte såna nån nämnde tidigere i tråden?
loop skrev:Köpa Mikuniförgasare som klarar lutningen. Tror att de som sitter på R1 har den där lutningen ungefär.
(Många ändringar blir det i inläggen om man skriver först och söker sen! *LOL*)
beetle66
Lite mer laddtryck

Inlägg av beetle66 »

Tack för tipset, jag ska ta kontakt med säljaren!

Finns det andra ideer?
Micke Bergman
vw 2332 turbo
Lampa
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Lampa »

Det bör helt klart funka bättre med R1 gasarna. Men de kommer nog bli lite lutning på flotörhuset i alla fall, men du borde klara dig med att justera flotörnivån lite..
beetle66
Lite mer laddtryck

Inlägg av beetle66 »

Jag har fått svar och tidigare ägare och även av byggaren....Turbon med tillhörande förgasarna är helt rätt för motorn kanske lite för mycket vinklade men det ska utom allt tvivel fungera och garanterat duga till att plocka ut över 300 kusar med rätt komponenter i bubbla motorn, så nu blir man ju minst sagt lite rådvill :doh:

Jag ska ju köra i sommar och ser ju helst att den här biten är klar i tid, finns dessutom en motor som ska byggas för turbon också :hihi:
Micke Bergman
vw 2332 turbo
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Jag säger som många andra, alldeles för skarp lutning på förgasarna. Det ser ut som förgasare till Suzuki GSXR 750/1100, dom gamla olje/luftkylda, och där är dom monterade rakt!

Varför chansa och börja leta förgasare mitt i säsongen?
beetle66
Lite mer laddtryck

Inlägg av beetle66 »

Det är ju inte så att jag chansar, jag har fått svar av motorbyggaren att detta systemet är färdigt och funktionellt och ska fungera jag trodde det var bara lite småjusteringar av lutningen men nu verkar ju alla här säga samma sak att det inte ska fungera klart som f-n att man blir rådvill...

Jag vet ju inte riktigt vad jag ska tro, kan de här förgasarna vara modifierade så att de funkar med den här vinkeln ändå??
Micke Bergman
vw 2332 turbo
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

de går inte å vända på förgasarna då å vinkla ner dom?
tel 0707149931
VWLeffe
Lite mer laddtryck

Inlägg av VWLeffe »

Det är mina fd motorer bägge två. Mikuni 38:orna togs från en Yamaha 1000cc, sattes upp med med 65 graders lutning och bromsades till 486 hkr på en VW typ 1 motor. Bubblan gick som bäst 9.21 på kvartsmilen med dessa förgasare.
De på bilen med vattenkylda intercoolers är Keihin 48:or, togs från 2 skrotade Honda VTR 1000cc, bromsade 563 hkr och tog bubblan till 8.87 @ 258 km/h på kvartsmilen. Båda uppsättningarna fungerade klanderfritt när väl signalen från pitotröret stämde med motorkaraktären.
Leif Nyström
Skellefteå
Senast redigerad av VWLeffe den fre jan 29, 2010 11:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

beetle66 skrev:Jag har fått svar och tidigare ägare och även av byggaren....Turbon med tillhörande förgasarna är helt rätt för motorn....
Säger dom det så kan det ju mkt väl vara så, och då får dom väl stå för det också?

Men jag måste ju säga att jag tycker det ser lite mkt ut...
En Delorto/Weber-fall-gasare skulle se bättre ut... men vaffan vet jag?
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Dåså.. Då tar jag tillbaka mitt uttalande :) Det SER ut som dom faller för mkt men det gör dom uppenbarligen inte..

Eftersom motorerna körts, och det med bravur, så hade jag slutat fundera på detta då det fungerat innan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Dom förgasarna kommer aldrig att fungera med den lutningen och är inte gjorda för det. Se på bilden hur rätt förgasare ser ut eller skit i det. Erland.
VWLeffe
Lite mer laddtryck

Inlägg av VWLeffe »

Erland Cox skrev:Dom förgasarna kommer aldrig att fungera med den lutningen och är inte gjorda för det. Se på bilden hur rätt förgasare ser ut eller skit i det. Erland.
Suck... dessa mikuni 38:or sitter ju med denna lutningen orginal på Yamaha FZR 1000 från tex. -90. Klart det fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=cd-Chkuilt0

Leif Nyström
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har FZR 1000 förgasare men bara den gamla typen här i verkstan, de nyare ligger hemma. Exupen har större förgasare än modellen utan. Lutningen mellan flottören och förgasaren är 20 grader. Kollar jag en GSXR 750 96:a som är mer downdraft så är lutningen där 45 grader, alltså 25 grader mer. Var inte anledningen till tråden just det att det inte fungerade? Jag kan mäta på en FZR 1000 hemma vad förgasarna sitter med för lutning på den original. Men funkar dom med den lutningen så är det ju bra. Jag mätte i bilden och 65 grader stämmer bra fast det ser mer ut. Erland.
Skriv svar