Sätta upp fälg i svarv, hur fästa den?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
caseih
För mycket laddtryck

Inlägg av caseih »

haha, angående högglanspoleringen så är det inte den som är problemet. Bilen min har många detaljer som är högglanspolerade...

Men det jag tänkte på va om jag skulle lacka centrumet före och sen polera för att slutligen dra på klarlack sist.

Eller polera kanten först och sen lacka centrum och i samma veva lacka klarlacken.

Jag lutar väll åt att jag lämnar in dom på blästring och då får dom blästra hela fälgen, sen får dom grunda centrum på dom. Och sen polerar jag och sist så får svartfärgen och klarlacken åka på...
Christoffersson
Mytoman

Inlägg av Christoffersson »

jo lackera sist annars finns de risk att du skadar lackeringen och måste göra om de ytteligare en gång
är man bara duktig på att maskera så är de inte så svårt att lacka sen och köp för guds skull riktig maskeringstejp och ingenting från biltema
den kan man ju pissa på så löser de ju upp klistret :hihi:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
caseih
För mycket laddtryck

Inlägg av caseih »

Haha nä ingen biltema skit.

Jag polerar bara skiten sen får nån lackerare maskera å lackera! skönt å slippa sån skit!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Det kan gå att spänna fälgen med ytterkanten på backarna på chucken.

Alltså kräng hela fälgen över chucken och öppna chucken tills det yttersta på backarna tar i. (kan vara svårt att komma åt med chuck nyckeln dock)

Men var försiktig så det inte händer några tråkigheter, en svarv är inte att leka med....

Här är en liten guide som jag skrev en gång i tiden.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=polera

Split fälgar är MYCKET lättare att polera än en gjuten fälg men det går aven med dessa, dock kan resultatet variera.

Jag rekommenderar att INTE lacka det polerade, är det så blankt som på bilden där mina är färdiga fäster inte färgen bra alls, och det är bättre att vaxa dem ett par ggr. om året istället. (Förutsatt att man inte kör med dem när det är vägsalt)

Börja INTE med för grovt papper, det får man äta upp flera gånger om senare..... Jag rekommenderar 120 eller hellre 240.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
caseih
För mycket laddtryck

Inlägg av caseih »

Problemet är att Backarna räcker inte till för att späna fast fälgen, dessutom vill jag inte göra det eftersom jag vet vad som kan hända om det går fel :doh:

Nej jag ska nog göra nån adapter eller köpa en axeltapp, vi får se vart det bär åt.

Intressant tråd du hade där. Dock ska jag nog göra annorlunda.

Jag hade först tänkt lämna in mina fälgar på bläster, sen sätta upp dom i svarven. Och börja med sanpapper 240 tror jag, Sen tänker jag vattenslipa upp till papper 1200. Sen börjar jag polera med ett polermedel och duk i svarven.

Jag håller med dig om att det inte är så smart att klarlacka direkt på polerad yta, men enligt vissa så fungerar det utmärkt om man ruggar av ytan litagrann med mycket fint sandpapper. Fast ytan blir naturligtvis inte lika glänsande med lack. Men däremot blir den lättare att sköta.
Ventilen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ventilen »

Jag hade undvikit o blästra kanten du ska polera, bättre o slipa bort de i svarven med typ 240 papper som du skrev, blir ett jefla jobb o slipa bort porerna om de är grovt blästrat.
Hade själv polerat först o sen lackat centrumet. . .

Renoverade själv 4 st 19" fälgar förra vintern. Skruvade ut backarna så dom låg an i mot anläggningsytan som normalt sett ligger i mot skivan sen roterande dubb i centrumhålet. funkade bra för min del.
Mvh//Ola
caseih
För mycket laddtryck

Inlägg av caseih »

jajusst de.

Men om jag glasblästrar dom så ska det väll inte bli en massa porer? ska ta å kolla upp det med blästerföretaget. Blir det för groft så är det ju ingen mening att bara blästra centrum, då kan ju en lackfirma slipa å lacka det istället.

jaha okej, är ju en metod det också, men jag vill nog ändå hellst ha en axeltapp att sätta fast fälgarna i. Då slipper man ju dubben också. samt att man vet att skiten sitter fast! :thumbright:
caseih
För mycket laddtryck

Inlägg av caseih »

Nu har jag fått hem fälgarna, dom var i bättra skick än väntat:)

Fälgbanorna är polerade(dock inte högglans) sen fabrik men är klarlackade. Så nu ska jag skaffa bums (färgbrottagning) och högglanspolera dom. Tyvärr är klarlacken borta på vissa ställen så där har dom oxiderat rejält, men det går nog bra att polera upp ändå.

Blir nog vattenslipning upp till 1200 papper, sen polering med meguairs och lumpskiva. Sen lackas centrumen svart, av nån lackfirma.

Och en axeltapp är beställd på jula så den kommer nog i veckan, får se hur jag gör det stum eftersom den är lagrad. Går ev att skruva fast lagret.
caseih
För mycket laddtryck

Inlägg av caseih »

Smetade på nått supermedel igår på en fälg. I morse var det nästan bara att spola bort klarlacken! skitfränt!

det visade sig att under klarlacken va fälgbanan nästan polerad, så det var ett pluss! synd bara att klarlacken hade spruckit på flera ställen på 3 fälgar, så att det finns rätt stora ytor som är oxiderade, men dom försvinner nog med lite puts:)
heffen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av heffen »

annars kan du ju hissa upp bilen starta å lägga i växel sen är det bara att polera kanten blir ju som om du skulle ha den i svarven, kanske blir svårt på en bil utan diff broms ja vet inte. en kompis får holla imot de däcket du inte ska polera :wink:
Skriv svar