Mi16 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Låter fint det Jens, kammar mm är skickade och ska tydligen vara här i mitten på nästa vecka. Så då blir det att skruva av om maskinen ska vara klar innan Piteå.
Men jag funderar stark på att bygga en ren rejsbil med mettis motor så det blir kanske en topp till för dig Jens, om jag nu kan hitta någon som vet om gjutgärns blocken är mycket stadigare annars så slipper du ;)
Alla bara tror och ingen vet när det gäller peggor.
En annan fördelen med en 2l Mi16 (gjutjärnsblock) är att den är kvadratisk 86/86mm mot 83/88mm borr/slag på 1,9l.
Tänk en Peuget 404 men en riktigt potent rova, de skulle va fint de.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

toppen är klar nu, tillslut !! :D

eftersom inte flödesbänken är fin kalibrerad så har jag bara hunnit grov testa den men kommit fram till dessa ca siffror som är omräknad mot marklunds bänk (+8%) .

sen så bottnade ventilerna mot styrnigen på 10mm där blev flödet ca 260cfm/28tum på insug och 240cfm på avgas.

hur mycket mer de flödar vid 12mm (som riktiga kammar lyfter) vet jag ej men flödet ökade bra mellan 9-10mm och dessa kanaler är grov och med rätt utformning så det räcker lätt till 12mm nu så skulle jag gissa mot ca 275in och 250 ut, men som sakt inga riktigt exakta sifror.
Bjoern_
För mycket laddtryck

Inlägg av Bjoern_ »

Fan va roligt med en pegout ... ganska ovanligt i mina ögon ;D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra hur det går i morron hos rogga :thumbright:
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Vilken dag, det var i torsdags :lol:
Hej gubbar jag var ner med bilen till S-vall och Motornord och bänkade i deras dynapack.
Men som vanligt skulle det små djävlas lite lagom :lol:
Till min förskräckelse såg jag att det rök lite väl mycket ur Peggan när jag var halvvägs dit.
Men inte super mycket iaf, men jag sa det till Rogga som sköter bänken att möjligen tätning och lagring i turbon verkar vara lite sjuk för dagen.
När all var uppkopplat och maxvarv ställde vi till 7200 på bänken ... vad händer jo jag får inte mer än ca 1.1bar i laddtryck(förutom en peak just när trycket kommer ca 1,3bar) och laddet kommer senare än vanligt(mest troligt taskiga lager och tätningar i turbon och möjlig kompressor skada)
Sedan svajade laddet oxå lite lagom, men mest bara neråt efter peaken iaf så det kändes inte allvarligt för något annat än effekten iaf.
Men summa blev iaf ca330hk@1,1bar på drivhjulen vid ca 7000rpm, det blir väl ca 378hk på motorn om man räknar som pumaracing gubben, räknar man på 15% förluster pga av drivlina, servostyrning mm så blir det 388hk.
Jag var riktigt nöjd över så trevliga siffror vid så lågt laddtryck, visar att topp mm andas hyffsat iaf.
Men pegga aset började ryka ännu mer efter några pull på det laddet, efter lite funderande vart laddtrycket tagit vägen kom vi iaf fram till att vi testar pysa lite till ladd och se vad som händer.
Vi lyckade få till så det blev lite lagomt svajande runt 1,5-1,6bar med peak på 1,7 just när laddet kom. Men vi fick lite mindre effekt än vad som var väntat ... visst vid tyckpeaken vid ca 5500rpm så gav den 340hk på hjulen och slutade på ca360hk@1,5bar och 7000rpm,
Om räknat ala Pumaracing blir 411hk motoreffekt och med 15% förluster 423hk på motorn.
Vi gav oss efter detta pga jag vill komma mig hem oxå utan att renovera eller köpa ny turbo på plats och ic;n hanterar nog inte mer effekt heller på ett vettigt sätt och jag får kolla om det är några räser läckor i lugn och ro, men det gör jag nog efter att ny ic är monterad.
Men några saker sa bänkningen iaf ... vilka delar jag ska fixa innan det är dax för stripp mm ... det borde blivit betydligt mer effekt av mer ladd om nu inte agget riktigt är kört eller man kanske ska säga RÖKT :hihi: .... men mest troligt är det Saab9000 ic som fungerar hjälpligt vid den lägre effekten men mäktar inte med flödet som behövs när det ska krämas ut lite till och bjuder då på en taskig verkningsgrad och ett ordentligt tryckfall.
Vridet låg på 420nm (på hjul, ska man räcka om det oxå mot förluster?) .
Men som sagt, jag kände mig inte ha råd att börja någon felsökning där nere när, men det kan ju bara vara att det är en tätning i agget som farit och att jag har en tryckläcka någonstans, men hur som haver IC måste bytas så jag känner mig säker där, men som sagt jag är riktigt nöjd med effekten på det låga laddet att 1,1bar gav så mycket som 330@7000rpm på hjulen men en orginal saab ic var inte dumt :hihi: , då stämmer resten av beräkningarna när allt lirar.
Även så fick jag order om att koppla om soppapumpen för att minimera spänningsfall mm (den lenade ut oavsett att jag gav mer på sprutet vid det högre laddtrycket och 7000rpm afr 0,94) mätte sedan spänningen på tomgång hemma 11,8v ... går att få just under 14v rätt kopplat.
Jag ska plocka sönder agget och titta på det när jag har tid, men som sagt jag vet vad jag har att jobba med, rovan visade att den kommer att räcka långt med Jensas portning,kammarna mm om jag fixar det runt omkring på ett vettigt sätt, eller jag hoppas då det iaf :hihi:
Ps .... Bilen tog 1,5 liter olja på dom 28mil jag hade hem :lol: :lol: röken ligger nog kvar än på E4:an mellan Sundsvall och Umeå.
Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Var en fin summering av dagen :D
Skönt att du kom hem iaf.

Vridet är i motorn och ska inte räknas om..

Mvh// Roger
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

inte illa :)
Johan Fahlgren
Forumsberoende

Inlägg av Johan Fahlgren »

härlig effekt på lågt tryck :thumbright: hur koppla du pumpen för att undvika spänningsfallet?
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Jag hade tagit matar stöm till walbro pumpen som sitter efter catchtanken från orginal bränslepumps kabel ... kommer att dra nya egna kablar till pumpen och bara ta relästyrningen från orginal pumpens ledning, då borde spänning gå få över 13,5v iaf och massor med % högre flöde i pumpen.

Men nu till det riktigt brutala, jag kollade mitt lidande turbo agg idag, glappet in/ut var 4mm oc jag har slipat om kompressorhjulet mot huset :hihi: :hihi:
Inte undra på att jag hade tappat ca 0,5bars laddtryck någonstans på vägen och att laddet svajade, jag ska lägga upp bilder när tid finnes ..... helt otroligt att den lämnade någon effekt alls :doh: .... Men jag kan lova er att verkningsgraden på den turbon i det skicket är inget att skryta med iaf :hihi: :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

PÅ den här bilden är axeln knuffad från mig mot avgashuset ... obs ni ser spelet mellan kompressorbladen och huset
Bild

Här är axeln dragen mot mig från avgashuset ... tätt och fint ... slipad så den passar exakt :lol:
Bild

Bara att kasta agget på skrothögen ... tänk vad den växer när man plågar sina bilar :hihi:
Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

efter man läst tråden så vill man ju veta... hur går det med bettan .. fått ihop henne än :)

tryckvakter is the shit :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Lyfter denna lite :)
Hur går det med bilen? Länge sen man såg den "in action".
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Hej gubbar, oj jag har missat att tråden var lyft.
Bilen är snart i stridsdugligt skick, jag väntar på lite alurör det ska bytas anslutningar på nya ic och dras lite nya tryckrör.
Jag har inte gjort så mycket uppgraderingar till i år utan pga för mycket annat dvs fritiden blir lidande :hihi:
Men ny ic, spjällhus, tryckrör, nytt tråg med bättre skvalp/vindplåtar och förhoppningsvis bort moddad LMM.
Så lite argare än i förra året hoppas jag den blir.
Siktet är inställt att åka till Piteå 7juni.
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Hur går det här då? :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
S-performance
För lite laddtryck

Inlägg av S-performance »

Hur går det?
Skriv svar