Vems???
Moderator: backeliten
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 2:46 pm
- Ort: Jönköping
Vems???
Kan man använda org. svänghjul och givare från B230et =varvtals signal från start kransen och tändläge 90* före övre död med två identiska givare.
Att styra ett vems?
Att styra ett vems?
242 grupp-A, 740 gl/turbo -86, 245 tic -85, 245 gl -91, 245 gl+ -92, 480 turbo -88
Re: Vems???
Tar sprutet varvtal från startkransens kuggar? Och två pinnar eller två hål för att indikera 90 grader före ÖD ?johan sigby skrev:Kan man använda org. svänghjul och givare från B230et =varvtals signal från start kransen och tändläge 90* före övre död med två identiska givare.
Att styra ett vems?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 2:46 pm
- Ort: Jönköping
Du behöver bara den ena, som indikerar tändläge, om du ska köra med fördelare.
Jag vet inte vad det är för typ av givare..
Jag vet inte vad det är för typ av givare..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 2:46 pm
- Ort: Jönköping
Nej, du saknar information. VEMS måste kunna skilja tändpunkterna från varandra med waste-fire så att det är antingen cylinder 1/4 den ser eller 2/3. Du har fel trigger-typ för det.
Bäst är om du installerar en kam-givare och kör direct-fire och "riktigt" sekventiell insprutning. Det är troligen enklare än att försöka få dit en remskiva eller något annat som gör att du får ett triggerhjul med missing-tooth på vevaxeln. Den saknade tanden berättar då var på svänghjulet motorn är, vilket gör att VEMS vet vilket cylinderpar som är i tänd-takten.
Bäst är om du installerar en kam-givare och kör direct-fire och "riktigt" sekventiell insprutning. Det är troligen enklare än att försöka få dit en remskiva eller något annat som gör att du får ett triggerhjul med missing-tooth på vevaxeln. Den saknade tanden berättar då var på svänghjulet motorn är, vilket gör att VEMS vet vilket cylinderpar som är i tänd-takten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Med sekventiell insprutning menar man ett drivsteg var till varje spridare, och de öppnar aldrig samtidigt - men de kan vara öppna samtidigt på full duty cycle givetvis (spridarna kan ju vara öppna 2 motorvarv i en 4-takts-cykel på 100 % duty cycle).
Däremot kan man göra det på rätt sätt eller fuska lite, det vill säga du kan köra sekventiell insprutning utan att veta i vilken fas motorn ligger i. Den stora fördelen här är med riktigt stora slaskiga spridare, där du vinner väldigt mycket (50%) i noggrannhet på låga öppningstider även om du är ur fas.
"Riktig" sekventiell insprutning är i fas med motorn, dvs du vet alltid när insugsventilen öppnar och på vilken cylinder och då behöver du en givare på kamaxeln. Du vinner då bränsle-ekonomi och får eventuellt lite jämnare tomgång, genom att veta exakt vilken cylinder som öppnar ventilen och när, så att du kan hitta av ventilöppningstiderna när du öppnar spridarna. Är du en riktig finsmakare har du ett sprut som kan ställa vid vilken vinkel som öppningen ska börja (eller mer troligen sluta) med en separat mappning mot varvtal (beroende på resonanser i insug och fyllnadsgrad i motorn).
På full belastning har det här väldigt liten betydelse.
Däremot kan man göra det på rätt sätt eller fuska lite, det vill säga du kan köra sekventiell insprutning utan att veta i vilken fas motorn ligger i. Den stora fördelen här är med riktigt stora slaskiga spridare, där du vinner väldigt mycket (50%) i noggrannhet på låga öppningstider även om du är ur fas.
"Riktig" sekventiell insprutning är i fas med motorn, dvs du vet alltid när insugsventilen öppnar och på vilken cylinder och då behöver du en givare på kamaxeln. Du vinner då bränsle-ekonomi och får eventuellt lite jämnare tomgång, genom att veta exakt vilken cylinder som öppnar ventilen och när, så att du kan hitta av ventilöppningstiderna när du öppnar spridarna. Är du en riktig finsmakare har du ett sprut som kan ställa vid vilken vinkel som öppningen ska börja (eller mer troligen sluta) med en separat mappning mot varvtal (beroende på resonanser i insug och fyllnadsgrad i motorn).
På full belastning har det här väldigt liten betydelse.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Ja, det är vanligaste fallet. Har du fyra cylindrar, fyra spridare och fyra drivsteg i sprutet är det bara fördelar att köra så här.
Det är svårt att säga att det är 8 spridaröppningar per 4-takts-cykel när det inte är sekventiell insprutning, för det här går att göra på många olika sätt!
På de äldre BMW 6-orna, och säkert många andra med elektronisk insprutning från 80-talet (L-Jetronic och Motronic 1.x), sitter spridarna arrangerade i två grupper (engelska "banks") och växlar mellan att öppna den ena och den andra. På grund av tändföljden 153624 så kan man utnyttja att dom udda och jämna cylindrarna kommer efter varandra: 153, sen 624.
På 6:e tändkabeln (kan vara 1:a också) sitter en induktiv givare som berättar för sprutet att nu är det dags att byta spridar-grupp nästa gång det ska sprutas in bränsle. Det sägs ge bättre bränsle-ekonomi.
På samma sätta kan man tänka sig göra på en 4-cylindrig motor givetvis. Jag skulle kalla det en variant av ren "batch-fire" där man normalt öppnar alla spridare på en gång, och varje varv.
Det är svårt att säga att det är 8 spridaröppningar per 4-takts-cykel när det inte är sekventiell insprutning, för det här går att göra på många olika sätt!
På de äldre BMW 6-orna, och säkert många andra med elektronisk insprutning från 80-talet (L-Jetronic och Motronic 1.x), sitter spridarna arrangerade i två grupper (engelska "banks") och växlar mellan att öppna den ena och den andra. På grund av tändföljden 153624 så kan man utnyttja att dom udda och jämna cylindrarna kommer efter varandra: 153, sen 624.
På 6:e tändkabeln (kan vara 1:a också) sitter en induktiv givare som berättar för sprutet att nu är det dags att byta spridar-grupp nästa gång det ska sprutas in bränsle. Det sägs ge bättre bränsle-ekonomi.
På samma sätta kan man tänka sig göra på en 4-cylindrig motor givetvis. Jag skulle kalla det en variant av ren "batch-fire" där man normalt öppnar alla spridare på en gång, och varje varv.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Konflikter? Foldrar = Mappar ? Filsystemsproblem? Virus?
Vad har det med den här tråden att göra?
Vad har det med den här tråden att göra?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ja du, bra fråga för det har jag aldrig varit med om. Jag kan inte minnas att MegaTune någonsin låst/hängt sig eller på annat sätt varit så buggigt, som du beskriver det. Du kan väl skicka ett PM till mig så diskuterar vi vidare om du vill.2.3-16 skrev:Ahh...ok.
Jo,i den meningen att det som hänger sig e mjukvaran till mitt VEMS.
Fick en beta av Jörgen att prova,å..när man klappar ur mjukvaran vad avser auto tunet så kan den hänga sig ibland.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.