Besikta en "Gasser"

Tjata om vad som helst .
392HEMI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor okt 30, 2008 12:24 pm
Ort: jönköping

Besikta en "Gasser"

Inlägg av 392HEMI »

Har funderat om det går att besikta en "straigt axle" gasser ? Givetvis då som ombyggt fordon då det blir så mycket ombyggt. Har lurat lite på en cheva55 som skulle kunna handlas till sommarn/hösten....
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Inlägg av Bassek »

Var det inte någon tidning för några år sen som hade ett repotage om en ombyggd pv som också fått stel framaxel. tror det var wheels.(cabbad pv i hotrod stil) tror dom fick den besiktigad så :shock: /Basse
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns inget "förbud" mot att bygga om till stel framaxel eller bygga i gasserstuk men bilen ska ha vettiga köregenskaper för väg. Bilen får inte heller ha försämrats för mycket i förhållande till original så bygger man gasser av en BMW M5 är kraven högre än för en Cheva -55 ;-)

Det betyder ändå att även om man bygger på en gammal bil så kanske man inte kan anamma de vildaste idéerna.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
392HEMI
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor okt 30, 2008 12:24 pm
Ort: jönköping

Inlägg av 392HEMI »

therealpinto skrev:Det finns inget "förbud" mot att bygga om till stel framaxel eller bygga i gasserstuk men bilen ska ha vettiga köregenskaper för väg. Bilen får inte heller ha försämrats för mycket i förhållande till original så bygger man gasser av en BMW M5 är kraven högre än för en Cheva -55 ;-)

Det betyder ändå att även om man bygger på en gammal bil så kanske man inte kan anamma de vildaste idéerna.

/Gustaf
Jo det är ju sant, fetmackorna och motorn kommer ju få bytas varje besiktning (blunda Gustav) men om vägegenskaperna är bra så är det bara fritt fram då :) Får väl se om jag får mod till att dra igång ett gasser projekt men som vanligt är det plånboken som sätter sina stopp men i sommar/höst så skall det allt finnas en bra grund :twisted:
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Hmmmm....
Har alltid undrat över vad tanken med det där var från från början. Alltså att sätta en stel axel på en bil som inte har det från början. Nuförtiden antar jag att man gör det just för att få "gasser"-stuk, men finns det någon för länge sedan bortglömd anledning.

///Jerry Lundgren
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Det fanns inte slicks som greppade då, för att få bättre grepp så ändrar man tyngd punkten, hög fram tyngdpunkten flyttas bakåt.

stel axel funkar otroligt bra, ända gången den är sämre (dålig) är när det är typ pott hål, lr väldigt ojämy på ena sidan!
Skriv svar