Bmw 635 Alpina Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Filat lite på en styrning till launchcontrolen :revs: och efter visst övervägande hamnade den i växelspaken. Får nog se till att sätta en vippbrytare så den inte aktiveras av misstag :lakrits:

Nu blir det :beerchug:

Bild
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Motor på väg ihop.
Dubbla låsringar, om någon kan förklara varför så Shoot.
Bild

Nya Ram och Vevlager, Tack Motor Nord.
Bild
Veven på plats.
Bild
Fyran på väg i.
Bild

Turbokolv?
Bild

Bild
Lova kollar så mappningsdatorn funkar som den ska.
Bild
Nu får motorn vila ut i väntan på fortsättningen 8)
Bild
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Kommer hon och mappar min bil oxå sen??
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Smurfen skrev:Kommer hon och mappar min bil oxå sen??
Inga problem, men hon är ganska dyr (och tröttnar fort) :evil:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

bmw02touring skrev:
Smurfen skrev:Kommer hon och mappar min bil oxå sen??
Inga problem, men hon är ganska dyr (och tröttnar fort) :evil:
Byter hon munstycken också? :hihi:

/Otto
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

E3-Otto skrev:
bmw02touring skrev: Inga problem, men hon är ganska dyr (och tröttnar fort) :evil:
Byter hon munstycken också? :hihi:

/Otto
Nej, den generationen vet inte vad munstycken är, de gör allt digitalt så vi är körda. :lol:

Måste bara dela med mig av ett par bilder på hur det ser ut hemma hos mig, helt jävla galet med snö. Tur att Slungan stått till sig i "Bon" ett par år.

Bild

Bild


Inklockning av Kamaxel och kontroll av frigång mellan kolvar och ventiler.
Bild
Gött att veta att allt är som det ska.
Bild
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Kanske står någonstans men vad får du för komp med dessa kolvar?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

robban skrev:Kanske står någonstans men vad får du för komp med dessa kolvar?
ca 7.7:1 enl senaste uträkningen. Det ligger i alla fall på rätt sida om 8:1
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

Of-n hade du justerbat drev. det kommer jag inte ihåg? Hempulat?

/Otto
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

hum? hur stora förbränningsrum har du? Kör du jättestora?
Jag har samma kompa med mina kolvar med neg dome.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Nej jag har inte något Justerbart kamdrev på denna motorn, kollade med klockan om jag skulle vara tvungen att fixa ett, men den stod rätt ändå.

robban skrev:hum? hur stora förbränningsrum har du? Kör du jättestora?
Jag har samma kompa med mina kolvar med neg dome.
Förbränningsrummen har jag mätt fram till 70cc

Saxar in lite från sidan 26
Räknat på Kompet och det borde bli 7,8:1 om jag behåller kolvarna som de ser ut på bilderna. med domen kvar med andra ord.
Så här har jag räknat då.
508,6cc+70cc(förbränningsrum)-9(dome)+3(ventilurtag)+10packning=
582,6/74=7,87:1 i kompförhållande.

Därefter svarvade jag av Domen 2.8mm om jag minns rätt.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
E3-Otto
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:33 am
Ort: Jönköping

Inlägg av E3-Otto »

planat och deckat så du är orolig? 8)

/Otto
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Annars är det lätt att prov-montera en kolv och ett par ventiler med svaga fjädrar och montera toppen, fetta in och täta och prov-montera, fyll sen med olja eller nåt och mät hur mycket du släppt ner genom tändstiftshålet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

mattias skrev:Annars är det lätt att prov-montera en kolv och ett par ventiler med svaga fjädrar och montera toppen, fetta in och täta och prov-montera, fyll sen med olja eller nåt och mät hur mycket du släppt ner genom tändstiftshålet.
Absolut, så kan man göra. Kolvarna är som jag skrivit tidigare i tråden tänkta som högkompskolvar ihop med en E12 topp, 336 Kam och riktigt stora ventiler.. Men antingen Beställaren (Top End) eller JE klantade sig och kompressionen hamnade på 8,8:1 vilket inte direkt är högkomp.

Robban: Om du har samma komp som jag med neg dome? Vad kör du för topp och set up i övrigt? Orörd 1.8i topp och flata kolvar ger ju ca 8:1?

Jag kan tillägga att när jag mailade säljaren av kolvana och frågade vad han skulle ha för de så var jag tvungen att fråga om det priset var för 1 eller för alla 4 kolvarna, han garvade och sa självklart för alla 4. :thumbright: Så då var man ju tvungen att prova dessa kolvar hur som helst.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Ja det stämmer nog om du kör 90 i borr och 1,6mm packning och toppen är 70cc samt bara 6cc dome. Kan vara en synvilla men dome:en såg mycket större ut än enbart 6cc vilket förklarar det hela.

Du kan prova själv att leka med tanken vad olika dome:ar, toppacknings tjocklekar samt förb. rum storlekar gör för skillnad i mitt program.

http://robban.bmwcoupe.nu/kompressions_kalkylator.xlsx
Skriv svar