Teflon-Mats PRO STOCK MONKEY (8.82/201m)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

teflonmats skrev:pelle har gjort i orning ett sprut förra vintern å har allt utom
spjällhus för å testa
Hur stort spjällhus behöver du?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

38mm separatport rullspjäll! :hihi:



Bild
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Har inte UMCC en bromsbänk för medlemmarna ?
Det var iofs ett tag sen jag hörde talas om den, så den kanske inte finns kvar längre...
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Den är tydligen såld efter vad jag hört....den var ju dessutom kittad för att hantera ~22hk på en monkey :hihi:
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

super7 skrev:
teflonmats skrev:pelle har gjort i orning ett sprut förra vintern å har allt utom
spjällhus för å testa
Hur stort spjällhus behöver du?

//Nisse
just nu skulle jag svarva ett som är koniskt och ca 32 mm.
men innan jag har kommit till beslut att bygga sprut finns det en risk
att jag vill ha större.om jag inte börjat exprimentera på
en volvo eller nått!!!
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

Pysen skrev:Den är tydligen såld efter vad jag hört....den var ju dessutom kittad för att hantera ~22hk på en monkey :hihi:
ja tusan det var synd att ingen kom åt den,ni hade ju fixat till den..
tänkte kika förbi å kika på resten av bilen hehe har ju sett rören!!
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Bara det som är fränt så här långt men har väl börjat projektera på spjällhusen iaf
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Vad flödar toppen på 90% av max ventillyft, med insug/förgasare på?

/Andre'
power
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

om jag minns rätt så flödar den.(pärm på jobbet)
in
9mm lyft 110-111 cfm
8mm 109
7mm 106
kammen lyfter 8.6 mm med ventilspel. 263gr 0,050.
trängsta arean 530mm.körde 480mm förut.

mats
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jag skulle också gjort dem precis som du har den nu, 520-530mm2. Blir ca 315fps (28") på 7.5mm, vid max kolvhastighet. Så om du får motorn att använda 108cfm kommer du ha ca 140m/s medelgashastighet, vilket borde vara optimalt. Skall räcka till lite 32hk i motorn.

Med 480mm2 har den troligtvis chokats vid 98cfm, vilket skulle vara ca 27hk i motorn, vad har du bromast i motorn?

När skall det bänkas pånytt?

/Andre'
power
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

skulle tro att det blir lite senare i vår.
den våta drömmen i skolnings syfte hade varit en
liten portabel broms bänk och att bromsa på veven med hög repeternogranhet så man kunde se alla små förändringar...
så att mán lär sig nått.
vi får se vad som kommer först rejsa me monkyn och få en tid på den.
eller bygga en riktig broms bänk.
då det gäller toppen så tror jag att det behövs större ventiler och
mer lyft+att ventilmekanismen vill inte riktigt vara med..
provade släppa upp den på 10700rpm å insugs ventilen hade varit ute
och vispat utanför sätet???på yx motorn så small oljekastaren varje
gång jag varit upp på 10500 men zongshen veven verkar hålla sig rakare
så olje kastaren har hållit än.måste nog kolla vad balansfaktorn ligger på.

mats
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

föresten den flödade mer med mindre aria(fick ta lite mer på fel ställen
för att öka aria).
jag komm upp i 22,7 på bakhjulet i våran bänk å vet inte riktigt hur
rätt eller fel den har.
håller du på med nån rolig kines?

mats
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nej jag har ingen egen värsting på gång. Har gjort flertalet toppar men ingen värsting. Bara vanliga 110 med epoxy.

/Andre'
power
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

vilka toppar har du gjort.äre me 27 23 ventiler eller 24 20 ventiler.

mats
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

dom små.

/Andre'
power
Skriv svar