Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

de ska bli kul å se hur den blir med 247!!

vad är de för mått på turbon?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

micke999 skrev:de ska bli kul å se hur den blir med 247!!

vad är de för mått på turbon?
fjädrarna och motorn är kanse inte optimala men det kan bli intresant att se hur den går och vart det blir ventilsläpp med kassa fjädrar.

50mm in och 65 ut
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Jens Gustavsson skrev:...50mm in och 65 ut
Borde väl orka med 350hk iallafall? Om resten är med på noterna...
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

Jens Gustavsson skrev:
micke999 skrev:de ska bli kul å se hur den blir med 247!!

vad är de för mått på turbon?
fjädrarna och motorn är kanse inte optimala men det kan bli intresant att se hur den går och vart det blir ventilsläpp med kassa fjädrar.

50mm in och 65 ut
jo ska bli kul å se vore kul å se kurvan jämnfört med nuvarande
Spruce
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:56 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Spruce »

helt sjukt spännande :)

men det går bara man har koll på temp o förbränning-jag har åkt överladdad B230K -87 som är lika klen fast med över 11:1 i komp
även den oöppnad o gått över 30k mil, väldigt bra respons på den va det o ja bytte senare ut den för att lagren började ge med sig....men inget va skadat när jag rev den.
Så ni lär ju visa vart gränsen står - ni som verkligen har koll på allt
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Gjorde ett leakdownest idag, 26% 30% 34% 28% + att nya toppen är helt injusterad nu, dock inte monterad. Vet inte om det blir ny topp & kam eller bara ny kam än så länge. Skulle vara kul att se hur långt man kan plåga originalmotorn men det håller på vara kort om tid nu.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.

Kod: Markera allt

RPM          Nm       HP  Lambda Laddtryck

2000        233      65    0,80       0,22 
3000        367      154   0,78       0,72
4000        440      247   0,85       0,91
5000        429      300   0,88       0,95
6000        373      313   0,85       1,00
6500        330      300   0,80       1,00

vid demontering mätte vi kammens inställning till advancad 4 grader

om någon skulle idas vore jag tacksam om ett exceldiagram på vrid och effekt kunde komponeras :D
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Inlägg av Marco Garver »

Bild

Effekt & vrid på vä axel, lambda & laddtryck på hö axel.

/M
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nice exel! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

grymt botten vrid med tanke på hur stor turbon är.

man kan gämföra med mina B20 motorer
Erik Sandström skrev:Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.

Kod: Markera allt

RPM          Nm       HP  Lambda Laddtryck

2000        233      65    0,80       0,22 
3000        367      154   0,78       0,72
4000        440      247   0,85       0,91
5000        429      300   0,88       0,95
6000        373      313   0,85       1,00
6500        330      300   0,80       1,00


här är nåra lågvarvs vrid moment på B20 vega motorn...
1.2bar ladd och 26 grader tändning ungefär.
jag ska trimma mer på dessa sifror då de är viktiga i converter bestälninmgen.


2500rpm= 180nm

2900rpm= 215mn (0.45bar) (lägsta varvet man kan hålla fast den på utan att laddtrycket snabbt kommer och ökar varvet snabbare än man hinner bromsa)

3900rpm= 373nm (blir mer ju längre man håller fast den och begränsas av max laddtryck)

5500rpm= max vrid (från 480nm/1.7bar-800nm i framtiden hoppas jag)




man kan gämföra sifrorna mot min gamla gula 142 motor som på motornord lämnade ungefär (räknat med 12-15% drivlinförlust)

2500rpm = 108nm

2900rpm= 110nm

3900rpm = 138nm
Användarvisningsbild
Tobias Kuru
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
Ort: Södertälje

Inlägg av Tobias Kuru »

Grymt .... Bra bottenvrid och bra vrid genom registret till top effekt

:thumbright: :thumbright: :thumbright: 3av5 i betyg !
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:grymt botten vrid med tanke på hur stor turbon är.
är liten kanal orsaken?


/Andre'
power
trympa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: ons nov 26, 2008 9:27 pm
Ort: Oslo

Inlägg av trympa »

En annan b230 bromsat i motorbänk ,till sammanlikning.
Nyrenoverat 230 fk med grp. A kam t5 race,justerbart kamdrev och org. innsugsmanifold
Datasprut,650cc dyser
Super 60 turbo steg1 a.r 0.62 org. manifold
Std. 530 topp
1.2 bar laddtryck

E85
omdr nm hk
2000 226 64
3000 322 136
3500 442 217
4000 448 252
4500 434 274
5000 409 287
5500 377 291
6000 350 270

blyfri 98

2000 216 61
3000 317 134
3500 406 200
4000 395 222
4500 379 240
5000 351 247
5500 313 242
6000 280 236
Senast redigerad av trympa den sön feb 14, 2010 10:04 pm, redigerad totalt 2 gång.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Är ju inga stora konstigheter egentligen med det där lågvarvsvridet.
En vanlig b230 ska ju ha runt 180~190 nm kring 2500rpm.
+ bättre insug + ladd.
Enligt volvo så skall den dra 0,68 liter/mil (instruktionsbok 245 b23a m46 -82) på landsväg också :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev:grymt botten vrid med tanke på hur stor turbon är.
är liten kanal orsaken?


/Andre'
mest kammen skulle jag säga och att turbon är så effektiv fast den är så stor.

det är nog mest toppens aria och flöde som begränsar effekten över 5000rpm. A kammen är ju inte helt super slö faktiskt.
Skriv svar