Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fjädrarna och motorn är kanse inte optimala men det kan bli intresant att se hur den går och vart det blir ventilsläpp med kassa fjädrar.micke999 skrev:de ska bli kul å se hur den blir med 247!!
vad är de för mått på turbon?
50mm in och 65 ut
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jo ska bli kul å se vore kul å se kurvan jämnfört med nuvarandeJens Gustavsson skrev:fjädrarna och motorn är kanse inte optimala men det kan bli intresant att se hur den går och vart det blir ventilsläpp med kassa fjädrar.micke999 skrev:de ska bli kul å se hur den blir med 247!!
vad är de för mått på turbon?
50mm in och 65 ut
helt sjukt spännande 
men det går bara man har koll på temp o förbränning-jag har åkt överladdad B230K -87 som är lika klen fast med över 11:1 i komp
även den oöppnad o gått över 30k mil, väldigt bra respons på den va det o ja bytte senare ut den för att lagren började ge med sig....men inget va skadat när jag rev den.
Så ni lär ju visa vart gränsen står - ni som verkligen har koll på allt
men det går bara man har koll på temp o förbränning-jag har åkt överladdad B230K -87 som är lika klen fast med över 11:1 i komp
även den oöppnad o gått över 30k mil, väldigt bra respons på den va det o ja bytte senare ut den för att lagren började ge med sig....men inget va skadat när jag rev den.
Så ni lär ju visa vart gränsen står - ni som verkligen har koll på allt
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.
vid demontering mätte vi kammens inställning till advancad 4 grader
om någon skulle idas vore jag tacksam om ett exceldiagram på vrid och effekt kunde komponeras
Kod: Markera allt
RPM Nm HP Lambda Laddtryck
2000 233 65 0,80 0,22
3000 367 154 0,78 0,72
4000 440 247 0,85 0,91
5000 429 300 0,88 0,95
6000 373 313 0,85 1,00
6500 330 300 0,80 1,00
om någon skulle idas vore jag tacksam om ett exceldiagram på vrid och effekt kunde komponeras
-
Marco Garver
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nice exel! 
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
grymt botten vrid med tanke på hur stor turbon är.
man kan gämföra med mina B20 motorer
man kan gämföra med mina B20 motorer
Erik Sandström skrev:Sista originalbromsningen på 1 bar, samma inställningar som tidigare.
Kod: Markera allt
RPM Nm HP Lambda Laddtryck 2000 233 65 0,80 0,22 3000 367 154 0,78 0,72 4000 440 247 0,85 0,91 5000 429 300 0,88 0,95 6000 373 313 0,85 1,00 6500 330 300 0,80 1,00
här är nåra lågvarvs vrid moment på B20 vega motorn...
1.2bar ladd och 26 grader tändning ungefär.
jag ska trimma mer på dessa sifror då de är viktiga i converter bestälninmgen.
2500rpm= 180nm
2900rpm= 215mn (0.45bar) (lägsta varvet man kan hålla fast den på utan att laddtrycket snabbt kommer och ökar varvet snabbare än man hinner bromsa)
3900rpm= 373nm (blir mer ju längre man håller fast den och begränsas av max laddtryck)
5500rpm= max vrid (från 480nm/1.7bar-800nm i framtiden hoppas jag)
man kan gämföra sifrorna mot min gamla gula 142 motor som på motornord lämnade ungefär (räknat med 12-15% drivlinförlust)
2500rpm = 108nm
2900rpm= 110nm
3900rpm = 138nm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tobias Kuru
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 188
- Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
- Ort: Södertälje
En annan b230 bromsat i motorbänk ,till sammanlikning.
Nyrenoverat 230 fk med grp. A kam t5 race,justerbart kamdrev och org. innsugsmanifold
Datasprut,650cc dyser
Super 60 turbo steg1 a.r 0.62 org. manifold
Std. 530 topp
1.2 bar laddtryck
E85
omdr nm hk
2000 226 64
3000 322 136
3500 442 217
4000 448 252
4500 434 274
5000 409 287
5500 377 291
6000 350 270
blyfri 98
2000 216 61
3000 317 134
3500 406 200
4000 395 222
4500 379 240
5000 351 247
5500 313 242
6000 280 236
Nyrenoverat 230 fk med grp. A kam t5 race,justerbart kamdrev och org. innsugsmanifold
Datasprut,650cc dyser
Super 60 turbo steg1 a.r 0.62 org. manifold
Std. 530 topp
1.2 bar laddtryck
E85
omdr nm hk
2000 226 64
3000 322 136
3500 442 217
4000 448 252
4500 434 274
5000 409 287
5500 377 291
6000 350 270
blyfri 98
2000 216 61
3000 317 134
3500 406 200
4000 395 222
4500 379 240
5000 351 247
5500 313 242
6000 280 236
Senast redigerad av trympa den sön feb 14, 2010 10:04 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mest kammen skulle jag säga och att turbon är så effektiv fast den är så stor.norrback skrev:är liten kanal orsaken?Jens Gustavsson skrev:grymt botten vrid med tanke på hur stor turbon är.
/Andre'
det är nog mest toppens aria och flöde som begränsar effekten över 5000rpm. A kammen är ju inte helt super slö faktiskt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
