Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön nov 08, 2009 8:39 pm

Lite ytterligare glasinfo

Inlägg av hox »

Tja
Hoppas det funkar att jag lägger in lite extra info om framruteglas.

Jag håller på och terroriserar 2 st Finska firmor som sägs skall kunna göra laminerade rutor.
Det svaras på finska eller superknackig Engelska.
Klipper in ett Finskt svar här och en efterföljande översättning.
"
Moi

Jotta voimme valmistaa lasin taivutuksessa käytettävän muotin, tarvitsemme teiltä mallin lasista.
Te voitte valmistaa sen esimerkiksi vanerista ja tukea sisäpuolelta, jotta koko pinnan muoto pysyy varmasti oikeana.
Kun malli on meillä, muotin valmistaminen maksaa 820e, ensimmäinen lasi maksaa 628e/kpl.
Mikäli haluatte lämmitysvastukset lasin sisälle, lisähinta 160e/lasi. "Näkymättömät lämmityslangat", lisähinta 286e/lasi.


Lasi on laminoitu ajoneuvolasi "Laminated" merkillä, ei muita hyväksyntöjä.
Kaikki hinnat vat 0%.
Hinnat vapaasti meillä.

Mahdollisesta sarjatuotannosta neuvoteltava erikseen.




--
Best Regards
Petri Kytö
Sarlin Race Team
Maariansillanlenkki 186
FIN 11910 Riihimäki

srt@sarlinraceteam.fi
www.SarlinRaceTeam.fi

tel +358 (0)456 765 380
tel +358 (0)19 765 380
fax +358 (0)19 765 526"

Översättning //
Moi

"So that we can produce the glass used for mold inflection, you need a model glass.
You can prepare it for example, plywood and supported on the inside, so the entire surface of the shape remains exactly the right one.
Once the design is ours, mold manufacturing costs 820e, the first glass pays 628e/kpl.
If you want the heating resistors inside the glass, additional price 160e/lasi. "Invisible heating wires", the additional price 286e/lasi.


The glass is laminated automotive glass "Laminated" sign, no other approvals.
All prices are VAT 0%.
Offers free with us."


Har även hittat en firma i USA som gör formade polycarbonate rutor och efterbehandlar dom för reptålighet. (dyrt det med)

Jag har fått den uppfattningen att den extra reptåliga varianten av polykarbonat som tex heter "shield" eller något bara tål en viss böjning den med.
Finns det någon som vet något så är jag intresserad.
Koommer antagligen få ett svar till på glas.
Återkommer
Hogge
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Huvaligen! Det blir nog plastruta ändå.


Det går tungt att hitta garage att hålla till i, var och tittade på ett i helgen men den var alldeles för dyrt så det är att leta vidare.

På fräsen har jag bytt till en större motor och köpt en större frekvensomvandlare som jag ska få om ca 2 veckor. sen är den klar förutom ett styrsteg som fick för sig att brinna upp helt utan anledning fräsen bara stod still och det sa puff, nu har jag beställt styrsteg av lite bättre kvalitet än dom där geckosarna.
hox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön nov 08, 2009 8:39 pm

Inlägg av hox »

Tja
Kom på att jag skulle jämföra med Lotus Elise/Exige framruta och med lite flyt skulle en sådan passa vårat proj.
Fick chansen att åka till securit och bläddra igenom deras måttkatalog så det blir det någon dag.
Bild med Lotusruta ditmorfad.
[/img]
snaps
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis maj 13, 2008 8:02 pm
Ort: Västerås

Inlägg av snaps »

Ajden skrev:Det går tungt att hitta garage att hålla till i, var och tittade på ett i helgen men den var alldeles för dyrt så det är att leta vidare.

Kan nog kirra garage till dig, kanske lite långt att pendla till Västerås dock.. :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om det är garage i sundsvall du behöver så ska jag kolla med en jag känner lite smått där som borde veta.. återkommer
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

larsat skrev:om det är garage i sundsvall du behöver så ska jag kolla med en jag känner lite smått där som borde veta.. återkommer

Det låter perfekt :thumbright:
hox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön nov 08, 2009 8:39 pm

Inlägg av hox »

Vi kommer att köra med Lotus Elise rutan.
H
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Är dax för en liten uppdatering.

Nu är äntligen fräsen klar! Förutom feg grejerna som kallas ändläges givare.

Premiär körde en trattfläns som jag hade en ritning liggande på sen ett jobb jag gjorde, och den blev riktigt bra, för att vara första gången jag provkör fräsen. Nu är det lite finjusteringar och sånt kvar sen blir det att börja med 4e axeln.

Full fräs
Bild

Klar bit, tyvärr var rundstången lite för liten för att jag skulle kunna prova att borra hålen.
Bild

Äntligen klar.
Bild
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Grymt!

Hur gjorde du för att minska glappen i trapetsgängorna?
Vilket styrprogram använder du till fräsen?

Har haft lite funderingar på liknande projekt :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Moggemx skrev:Grymt!

Hur gjorde du för att minska glappen i trapetsgängorna?
Vilket styrprogram använder du till fräsen?

Har haft lite funderingar på liknande projekt :)
Köpte kulskruvar på ebay, hittade en i kina och en i thailand.

jag använder Mach3 som strysystem och Mastercam för CAM beredningen.
Kalf
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons sep 12, 2007 8:50 am

Inlägg av Kalf »

Riktigt grymmt projekt. Jag har följt det sedan början är på sävar. Men jag är ytters nyfiken på din fräs. Kan du inte fixa fram någon "in action" film?

//Kalf
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du är ju för fan helt otrolig:) Gillar detta skarpt :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Snyggt.....Vad använder du förstorlek på stegmotorerna eller är det servo?

Mattz
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

kan fixa någon film nästa gång jag ska fräsa nått.


Jag använder 9 Nm Stegmotorer, för dom hade jag från frigolit fräsen.
Ska jag bygga någon större cnc-fräs någon gång kommer jag nog använda servomotorer för att dom vet vart dom är hela tiden, stegmotrerna dom kna råka gå villse om det går för tungt eller att datorn hackar till.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Streckläst tråden nu från början till slut. Tog visst bara hela dagen :roll: (suttit här sen 10-11 i förmiddags) men så har jag inte missat en ända kommentar heller! :lol: Såg t.o.m att jag kommenterat i tråden för ett år sen också :P

Det här är ju så galet fränt att man saknar ord :thumbright: 8)
Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg här; Ett så här stort projekt har jag aldrig ens vågat drömma om :oops:
Jag är avundsjuk på i princip allt jag läser i den här tråden :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Skriv svar