Misständande Lynx rs 600 -08

Allt inom snöskotrar
itsfun
Ganska mycket laddtryck

Misständande Lynx rs 600 -08

Inlägg av itsfun »

Tjena grabbar!

Brorsan köpte sig en dylik maskin för några veckor sen, och har hunnit köra 40-50 mil kanske.
Den gick klockrent under hela den tiden, ska kanske tillägga att han satte dit en speedtech skränburk på den.

Men för några dar sen så började den gå illa och tappar ork när man gasar fullt, kollar man på stiften så verkar den drunkna i bränsle.
Så jag fick i uppdrag att hjälpa han med den och första åtgärden blev nya stift, utan skillnad. Tappade ur bränslet och tankade nytt, ingen skillnad.
Satte tillbaka originaldämparen, ingen skillnad.

Och det är ungefär vad jag klarar av på en sån här pass ny maskin, så nu behöver jag lite tips. Hur ser insprutningssystemet ut på en sån här?
Finns det några vanliga fel på dom?
Kan man göra nån diagnos på insprutningen själv eller måste man till verkstad?

Tack på förhand
/Pelle och bror
Mercedes-Benz E420 -94 481 Bornitmetallic 18" AMG 129
BMW 320 -84 Tänkt projekt.
Mercedes 240d -82 Vinterholk
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

Det sitter förgasare på den om det är en rs.
Kan det vara så att slutburken gjort så att avgastemgivaren pajjat och tvingat in tänningen i nått safemode? borde kanske lysa nån varningslampa då?
itsfun
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av itsfun »

Hmm, är det nån sorts elektronisk styrning av gasarna då?
Jag tänkte eftersom det sitter TPS och avgastemp och allt vad det är där.

Det finns iaf en check engine lampa på den, men det är ju inte första ggn som den inte har lyst fast en givare är kass.
stong
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av stong »

på min ski-doo rs -08 så sitter det iaf powerjet som styrs med avgastemp, kan tänka mig att om det blir nåt fel med avgastempgivaren så fetar den på för att den inte ska skära.
Går att sätta större huvudmunstycken och plugga powerjeten i flottörhusen för att testa. Kolla så att kontakterna som går till PJ vid gasarna inte har lossnat, då flippar den också.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Har jobbat som snöskoter mekaniker en gång i tiden och jag "tror" det kan vara avgastempgivaren som spökar.. Låter lite så om den går fett..
Dänniz 073-8447664
itsfun
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av itsfun »

Det låter ju inte alls långsökt att det är avgastempen som spökar, jag vet inte vad dom ska ligga i temp men den har aldrig gått över 400 grader under tiden han har kört iaf.

Jag har sagt åt han nu att låta nån med mera koll ta över, så till veckan lämnas den till verkstan.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

itsfun skrev:Det låter ju inte alls långsökt att det är avgastempen som spökar, jag vet inte vad dom ska ligga i temp men den har aldrig gått över 400 grader under tiden han har kört iaf.
Den måste gå duktigt fet om inte mätaren visar fel....
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
itsfun
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av itsfun »

Jo jag var inne på det jag också, kan man mäta upp en sån där jäkel tro?
Den ser ut som vilken tuning-givare som helst till bilar.
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck

Inlägg av exc »

Reglerar avgastempmätaren värdet på displayen, gör den det bör den funka.
Den ska ligga någonstans runt 560 grader som max vid fullgas en lite längre tid.
Men börja med att nolla tps:en, det bör göras efter varje ombestyckning.mm.
Kan annars greja ohm värdena för tps , tempgivare motor , o egt:n Normal bestyckning för havsnivå är 45 låg 300 hög ,
//Simon J

O==00==O

Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341

Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651

North Side Tech
Utför Chassieriktningar på snöskotrar. Renoverar stötdämpare.
070-3644743 Simon
Mattias wikberg
Forumsberoende

Berätta gärna om ni hittar felet, har troligtvis nått liknande problem med min xp rs nu. samma symtom, varvar inte ut och dränker stiftena. Har dock inte haft tid att felsöka ännu.

Har läst på nått forum att dom brukar koppla ur pipvärmarknappen, men jag fattar inte varför? brukar dom pajja eller ställa till med nå problem? nån som vet?
itsfun
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av itsfun »

Vi testade lite enkla saker igår som ren terapi, och faktiskt så verkar det som det löste sig.

Isf så var det rengöring av avgastempgivaren som fixade problemet.
Men vi kunde inte provköra så mycket då det var sent på kvällen, så vi får se senare idag om det verkligen var det som var fel.

Iaf så gick den ungefär 50 grader varmare på mätaren än vad den har gjort nån gång förut, och enligt min bror som kört den mer än mig så var den ok.
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck

Inlägg av exc »

Mattias wikberg skrev:Berätta gärna om ni hittar felet, har troligtvis nått liknande problem med min xp rs nu. samma symtom, varvar inte ut och dränker stiftena. Har dock inte haft tid att felsöka ännu.

Har läst på nått forum att dom brukar koppla ur pipvärmarknappen, men jag fattar inte varför? brukar dom pajja eller ställa till med nå problem? nån som vet?
När du kopplar ur pipvärmarknappen , så får du en mildare tändkurva som lämpar sig bättre för ledkörning.

Ett vanligt fenomen på -08 rs:arna verkar vara nu när det är mycket puder överallt så drar de i sig det och gasarna fryser, då går de skit och släcker stift mm. Man ska även köra med 2% inblandning av k-sprit i soppan, 6 % när det är kring 0 grader och vid -20
//Simon J

O==00==O

Turbo byggartråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148341

Turbo Upgrade tråd Yamaha R1, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175651

North Side Tech
070-3644743 Simon
Mattias wikberg
Forumsberoende

exc skrev:
Mattias wikberg skrev:Berätta gärna om ni hittar felet, har troligtvis nått liknande problem med min xp rs nu. samma symtom, varvar inte ut och dränker stiftena. Har dock inte haft tid att felsöka ännu.

När du kopplar ur pipvärmarknappen , så får du en mildare tändkurva som lämpar sig bättre för ledkörning.

Ett vanligt fenomen på -08 rs:arna verkar vara nu när det är mycket puder överallt så drar de i sig det och gasarna fryser, då går de skit och släcker stift mm. Man ska även köra med 2% inblandning av k-sprit i soppan, 6 % när det är kring 0 grader och vid -20
ok tack för infon, då är det säkert frusna gasare som är problemet. den började gå dåligt efter att jag kört fast i pudret.
Användarvisningsbild
exc
För mycket laddtryck

Inlägg av exc »

[

ok tack för infon, då är det säkert frusna gasare som är problemet. den började gå dåligt efter att jag kört fast i pudret.[/quote]

Kolla oxå: om du har en Ski-Doo -08 RS så ska det vara upptaget 4 extrahål uppe på luftburken just framför insugslufttempgivaren, där kan det vara rätt in för puder, jag satte mesh över hålen. Om du Har Lynxen så ska det vara upptaget hål på luftburken mellan burken o tanken och sitta ett insugsskum mellan luftburken och tanken. För att de inte ska dö när man dränker filtret där fram i puder el. får ett snösprut på det. Man ska även byta till ett skumfilter med en mesh kondom på, gäller -08.
//Simon J

O==00==O

North Side Tech
070-3644743 Simon
Mattias wikberg
Forumsberoende

jo jag har en 08as skidoo, hadde dock inga extra lufthål i burken.
Jag fick dock ordning på skotern idag, tog in den i värmen böt stift tog lös luftburken och tinade bort lite is från gasarna med en varmluftspistol. å hokus pokus så gick den som ett skott igen!
Skriv svar