MiZt - Volvo 242 Tic (Nu med film på Sid 3)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

SUCK!

Nu börjar jag vara J*VLIGT less på det här...har nu monterat min andra topp......gissa vad...EXAKT samma fel ändå! Den vitryker och det blir fullt med olja i avgassystemet...

Det är nästan så att jag tror att det är i turbon som det blandas vatten/olja och läker och har sig...kan det vara så tro?

Turbon är en helt ny 16T som jag har roterat lagerhuset 180grader på...i avgashuset var det bara att rotera, medan jag i kompressorhuset blev tvungen att borra en liten grop för att det skulle gå rotera....tycker dock inte att detta i sig ska göra så att det läcker?

Finns det nåt sätt att kolla upp om det är i turbon det läker och inte någon annanstans?

/Less som F*N
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck

Inlägg av Pakko »

Dax att uppdatera lite... Och det får väll jag fixa iom att MiZt är ute och raggar hela tiden :lol:

Som ni förstår så går ju bilen nu, vi har byggt om avgassystemet lite så nu är det sidepipes. 8)
Den ryker heller inte något, det löste sig genom större vevhusventilation.
Nu återstår inköp av ny spjällägesgivare, eller rep av den gamla, tillfixning av läkage mellan turbo och grenrör. Sen äre bara att mappa klart och sladda vidare :lol:
Finns säkert fler småjobb, men dom ids ja inte skriva ner :wink:

Bilen går över förväntan nu när den är helt omappad och jag gissar att den kommer att bli hur grymm som helst när den är "klar".
Film kommer kanske ikväll, eller om nån vecka...
Vi sticker till Turkland imorgon och studerar deras bru... :oops: bilar... :wink:
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Joo, som sagt...nu går aset...ÄNTLIGEN!

Behövs ingen ny TPS, men däremot måste jag löda om lite så att jag får +5V in till den...blir lixom ingen utsignal annars ;-)

Läckaget mellan Grenrör och Turbo ska fixas till innan vi reser imorgon så att det är härdat o klart när man kommer hem.
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Sådärja...nu var man tillbaka från utlandet...ca +35C när vi for därifrån och ca +1C när vi kom hem....*suck*

Jag har försökt köra bilen rätt mycket sedan den började gå för att få bukt med eventuella barndomsproblem, men hittills har det inte varit ett enda problem faktiskt...! Förutom att det tar ca 15-20min att få den att starta...men det ska nog gå till sig när vi kopplar in datorn i MS:en och ställer in kallstarts-variablerna :wink:.

Dessutom tror jag att jag ska byta tändspole+kablar...dom e inget vidare dom som sitter där nu...

Ska filma och börja mappa så snart som möjligt...ska då försöka lägga upp filmen, så ni får se hur den ser ut och låter...Nån som har nån server man kan få lägga upp den på?!?!

/MiZt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det går att ordna, skicka PM till mig när du har nåt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Perfekt! Jag hör av mig!
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Sådärja...nu har vi varit ut och filmat några minuter på bilen...ska bara få tag i filmen från Pakko så ska den redigeras lite och läggas upp...

Ikväll ska jag flasha om firmware i MS:en så att jag får extra-koden...hoppas att allt går smärtfritt bara...brukar ju dock inte vara så tyvärr :cry:

/MiZt
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Jahaja...goda och dåliga nyheter....först dom dåliga.

Skulle installera Extra koden till MS igårkväll...gick inget vidare och innan jag testat klart, så gick det inte ens att kommunicera med lådan! =(
Besviken gick man hem o såg TV o sov några timmar....
I morse gick jag ut och fortsatte, men ingen vidare lycka då heller...

Goda:
Till sist lyckades jag dock få in en senare version av orginal firmwaren i boxen och bilen startade. *puh*. Laddade in den gamla mappen och for ut och körde lite. Pakko satt på passagerarsätet och mappade lite för att få den att gå billigare (ligger på 10-11 i AFR vid lugn körning nu!!). Provade dra på en gång, men det var inget vidare drag och AFR låg runt 16 och ökade. Pakko justerade lite och vi testade igen...banan vilken skillnad! AFR just över 11 och ett drag som jag inte hade väntat mig skulle infinna sig förrän laddet ökades mer...jag blev jäkligt förvånad, och glad!
Så vi körde runt ett tag och njöt över att det äntligen började vara lite liv i skrället...sen for vi hem och åt...

Nu ligger filmen på bilen uppe på servern för edn som vill kika (Tack mattias!). Inget direkt spännande, men man får ju iaf se hur bilen ser ut och låter :lol:
Håll till godo: Bilen omappad

/MiZt
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

AFR är ju ett tämligen föråldrat koncept, lambda är oberoende av bränsle.
Vid atmosfärtryck (100 kPa) och över ska du gärna ligga på lambda 0.80-0.85 (AFR 11.5-12.5 för vanlig bensin) för att få bäst effekt ur motorn. Under atmosfärtryck är ren ekonomi-körning och ni bör lägga er på lambda 1.0-1.1 (AFR 15-16). Gå inte så magert att bilen går dåligt bara.
Det låter som ni hittat av dessa värden på ett ungefär, men på din beskrivning blir jag lite osäker..

Vad har ni för tändning? stum?
Senast redigerad av mattias den sön sep 18, 2005 10:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Hmm...så du tycker att vi hellre ska gå efter lambda när vi mappar?

Joo..det är ungefär dom siffrorna som vi siktar på...har inte hållit på så länge än, men det ska bli nåt sånt när mappningen börjar ta sig hoppas jag...
enligt vad jag har hört är det bra med något högre AFR (15-17) när man inte har laddtryck, eftersom turbon då har snabbare att bygga ladd...hur stämmer detta med verkligheten?

AFR värdet på låg last ligger som sagt på runt 11, vilket ju är på tok för lågt (bilen går för fett)...detta hoppas jag kunna åtgärda så snart som möjligt!

Tändningen är helt orginal...inte stum fördelare eller nåt...jag hade tänkt fixa sånt sedan jag kopplat in tändningen i MS-extra, men eftersom denna kod inte gick nåt vidare att lägga in, så vet jag inte riktigt hur jag ska göra med tändningen.......förslag? Tror iaf att den skulle må bra av en ny spole och nya kablar...bör jag göra fördelaren stum också?
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck

Inlägg av Pakko »

Vad har hänt då...?

För nån vecka sedan tog vi bilen till gymmet....på vägen hem började den helt plötsligt att gå på 3cylindrar....blä....trodde bara att det var nån av de dåliga tändkablarna som spökade, men när vi kom hem och kikade under huven, så hade min öppna vevhusventilation släppt och det hade spolat ut olja i hela motorrummet...
Jajja tänkte jag...rengör det där så blir det ju bra igen.........men icke...for och köpte nya tändkablar, men ingen skillnad...F**N.

Då började operation felsökning...rengjorde hela motorrummet och började kontrollera kamremmar, kablar, tändstift, tändning, mm...den verakde få bränsle, men inte tända...men alla tändstift tände ju när vi skruvat loss dom...?

Till sist gav vi oss iaf på bränslesystemet efter lite små-tips vid ett besök från "ridern" här på forumet...mycket riktigt...den spolade ingen soppa....
Provade att ta loss förpumpen...den orkade inte trycka nåt alls...den bara surrade...där är antagligen felet....

Så nu väntar jag på en ny förpump...borde komma typ idag eller imorgon...sen får vi väl se om den vaknar till liv igen!

/MiZt
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Nu går den igen...*puh*

Bytte förpumpen och testade att starta...NEPP...inte ett liv...bilen fick både gnista och bränsle, men vägrade starta...köpte nytt fördelarlock, rotor, tändkablar, brytarspetsar, kondesatorn och testade igen....NEPP.

Vid det här laget var jag *ganska* förbannad, så jag o Pakko kollade alla inställningar, som kamrem mm om den hade hoppat, och testade igen....NEPP inte ett liv.

Gick då i sinne till Mekonomen-verkstaden som jag har 50 meter från bilen och bokade tid för att dom skulle kolla igenom tändningen ordentligt, då jag inte är så hajj på det egentligen.

På vägen tillbaka bestämde vi att vi skulle testa igen med dom gamla tändstiften istället.........vips så startade den DIREKT och den startade lättare än den gjort förr dessutom...Jippie!

Så nu går bilen...ska nog köpa nya tändstift igen, men denna gången köper jag nog 6:or isf 7:or tror jag...borde ju gå ändå.....
Blir nog inte så mkt kört närmsta dagarna pga att Polisen har haft stora kontroller med flygande besiktning mm här flera dagar nu...lagom kul att åka dit... :?

Förutom detta så har jag hunnit få jobb som bilelektriker/ingenjör på Bosch i Arjeplog, så nu blir det nog att flytta dit under veckorna...

/MiZt
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck

Inlägg av Pakko »

igår åkte vi förbi det världsberömda Sävar :D
var dock aldrig in dit, vi for 6mil söder om Umeå och hämtade en e30 320 med 323 motor till MiZt. Småkaxig pendlarbil ändå! 8)
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

Har sett bilen, så jävla brutal :D
Bor själv i A-jaur. Föresten så har en kompis fått en 242a -75 av sin morbror så vi har lackat den och ska installera turbo i den, och man blir ju inte midre sugen när man ser din :wink:
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
MiZt
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MiZt »

Hehe...bilen är/kommer att vara till salu ganska snart tror jag....vill gärna ha den att gå lite bättre först...öka laddet och mappa lite mer...man får ju mer för den om den går bra...=)
Har dock jäkligt lite tid över just nu tyvärr iom att jag flyttat till Arjeplog och jobbar som elektronikingenjör på Bosch...jobbar 11h/dag 6dagar i veckan hela vintern =/

Låter ju kul att det dyker upp lite mer roliga bilar i Arvidsjaur...har ju varit J*VLIGT dött på den fronten tyvärr... =/ Inga bilar att titta på och ingen med samma intresse att diskutera med =/

/MiZt
Skriv svar