Götesson skrev:Hur funkade det ,att svetsa alu med migen..
Har länge gott å funderat på å prova det..Bytte du bara till teflonledare..? Eller var det mer som behövdes bytas..?
¨
Till att börja mig...förlåt mig götesson...jag har tyvärr inte skickat dina flänsar än

håller just på med att starta eget och det har varit rätt snurrit ett tag nu.....de kommer snart
Börjar med att säga att jag inte är någon lektor i svetsning/svetsar
(självlärd+ frågat ihjäl Polare Bruno som liksom kan det hela )
Ang. svetsen...rätta mig om jag har fel , men är inte alla miggsvetsar ac-svetsar...har för mig att det är tiggarna som oftast är dc-svetsar och de går inte svetsa aluminium med för de bryter inte oxidskiktet...
ac-tiggarna blir lite dyrare
Jag har en ny kempi 200A (kommer inte ihåg modellbeteckning)
Den driver med bägge matqarhjulen vilket är bra ...annars kan den ha en tendens att "valsa" tråden när/om den slirar....
Jag har alltså bytt till telfonledare och kör med 1,2mm saltvattenbeständig alutråd (den är lite hårdare men sprödare)
allt under 1,2mm kan man tydligen glömma....det har då tydligen på tok för lätt att "knövla" sig före slangpaketet om/när det bränner fast i munstycket......snåla inte med skyddsgasen (ren argon) det blir mer porer då tycker jag mig har märkt...(åter igen....tror jag)
Sen tycker jag att det är lättare att "punkta" ihop grejjerna...då spannet mellan fast och flytande form på aluminium är ungefär som lödtenn så vill det som rinna iväg om man "sömmar"...iaf. om det lutar åt nått håll..
Hur som helst ta det jag skrivit för vad det är...jag är på intet sett någon expert utan mest intresserad av att lära mig....
//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"
-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75