Abris BMW 2002-TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Hur funkade det ,att svetsa alu med migen.. :roll:

Har länge gott å funderat på å prova det..Bytte du bara till teflonledare..? Eller var det mer som behövdes bytas..?
Användarvisningsbild
Fredrik Grönlund
För mycket laddtryck

Inlägg av Fredrik Grönlund »

Med vanlig mig går det ej att svetsa utan det måste vara ac/dc svets. Men om du har en mig med ac/dc funktion så får det bra att svetsa med vanligt slangpaket med teflonledare modell kort. Gamla kempi och esab har kanske inte det bästa matnings systemet (2 rullars) vill börja trasla sig. Själv har jag svetsat med en svets vid märket cebora med 4 rullars matning och med teflon slang tror de va 2m långt funkade utmärkt :wink:
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Götesson skrev:Hur funkade det ,att svetsa alu med migen.. :roll:

Har länge gott å funderat på å prova det..Bytte du bara till teflonledare..? Eller var det mer som behövdes bytas..?
¨

Till att börja mig...förlåt mig götesson...jag har tyvärr inte skickat dina flänsar än :oops: :oops: håller just på med att starta eget och det har varit rätt snurrit ett tag nu.....de kommer snart :wink:

Börjar med att säga att jag inte är någon lektor i svetsning/svetsar
(självlärd+ frågat ihjäl Polare Bruno som liksom kan det hela )

Ang. svetsen...rätta mig om jag har fel , men är inte alla miggsvetsar ac-svetsar...har för mig att det är tiggarna som oftast är dc-svetsar och de går inte svetsa aluminium med för de bryter inte oxidskiktet...
ac-tiggarna blir lite dyrare :cry:

Jag har en ny kempi 200A (kommer inte ihåg modellbeteckning)
Den driver med bägge matqarhjulen vilket är bra ...annars kan den ha en tendens att "valsa" tråden när/om den slirar....

Jag har alltså bytt till telfonledare och kör med 1,2mm saltvattenbeständig alutråd (den är lite hårdare men sprödare)
allt under 1,2mm kan man tydligen glömma....det har då tydligen på tok för lätt att "knövla" sig före slangpaketet om/när det bränner fast i munstycket......snåla inte med skyddsgasen (ren argon) det blir mer porer då tycker jag mig har märkt...(åter igen....tror jag)

Sen tycker jag att det är lättare att "punkta" ihop grejjerna...då spannet mellan fast och flytande form på aluminium är ungefär som lödtenn så vill det som rinna iväg om man "sömmar"...iaf. om det lutar åt nått håll..

Hur som helst ta det jag skrivit för vad det är...jag är på intet sett någon expert utan mest intresserad av att lära mig.... :D

//a
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och magnus söderlund svetsade om en 531 till pv med resta kanaler för ca 10år sen med min telvin 183amp och annan gas. det gick rätt bra men toppen blev aldrig helt klar den ligger på ladugårdsvinden och samlar damm.
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Fick tag i en på jobbet som har svetsat tig i 15år som kunde hjälpa mig. :P Han är egenföretagare (smed å allt i allo) Han hade även en tig- tillsats till likriktare liggande ,som jag köpte av honom till min pinnasvets.

Så nu kan man ialf. tiga svartplåt,rostfritt mm..Får bara fixa lite annan gas. till det 8)

Har svetsat all rost på 02an förra vintern, med migen å kolsyra, å det funkar kanon ialf.

Ingen brådska med flänsarna behöver dem inte på ett tag ändå..Men du får inte glömma bort mig :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kolsyra? är det co2 koldioxid eller?
Användarvisningsbild
Götesson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Götesson »

Samma kolsyra som är i brandsläckare... :wink:

Fyller på min tub på brandstationen... :hey:
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

Götesson skrev: Fyller på min tub på brandstationen... :hey:
Samma här, funkar kanon om man inte ska svetsa för grova saker, är ju bra mycket billigare..
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Da_Snake skrev:
Götesson skrev: Fyller på min tub på brandstationen... :hey:
Samma här, funkar kanon om man inte ska svetsa för grova saker, är ju bra mycket billigare..
Vad kostar det i förhållande till de andra?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

peppe skrev:
Da_Snake skrev: Samma här, funkar kanon om man inte ska svetsa för grova saker, är ju bra mycket billigare..
Vad kostar det i förhållande till de andra?
Med tanke på att det är på brandstationen, så är det säkert bara några bullpåsar kanske 8)
Da_Snake
För mycket laddtryck

Inlägg av Da_Snake »

super7 skrev:
peppe skrev: Vad kostar det i förhållande till de andra?
Med tanke på att det är på brandstationen, så är det säkert bara några bullpåsar kanske 8)
Precis, här hemma känner jag dom flesta i brandkåren så det kostar inget.
Se till att ta bort dykröret i släckaren om ni ska använda en sån som tub.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Jaha...nu vart min projekttråd helt plötsligt en svetstråd.... :lol:

Som jag har fattat så blir svetsarna inte lika"rena" med kolsyra som tex. med Arkyl (argonmix), man kör visst aldrig med kolsyra till miggen i massproduktion...däremot kan kolsyran vara bra vid tex. bilplåtssvetsning då den kyler lite mer än andra gaser.
Den funkar säkert bra vid vanlig garagesvetsning åxå...har aldrig provat kolsyra själv...så vad vet jag.

I kväll skall jag och CH labba med EDIS systemet i garaget.. det blir kul
lägger väl in nå bilder på det sedan.....undrar just hur många stötar vi fått innan kvällen är slut :skull:
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

när vi ändå är i svets snacket, vart tjackade ni alutråden här i stan? Samt teflonledaren....
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck

Inlägg av abris »

Svetsprylarna inhandlades på Laitis!!

Götesson inte bortglömd!!!

Har ett par kvällar labbat på bänken med MS-lådan samt edis-prylarna
nu lirar de ihop :beerchug: , glömde ändra en del grejjer i ms-lådan så ja fick ingen varvtalsignal in först...men u funkar det

//a

Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Götesson nu bör flänsarna kommit va?
Skriv svar