släppa vakuum?
släppa vakuum?
hej! jag har ett lite knivigt problem jag behöver en ventil/spjäll för att släppa ett stort vakuum.
det gäller en "plattsug" som jag byggt om och monterat på en grävmaskin. (bilder kommer)
vakuumkompressorn bertår av en skruvkompressor modell större så det är högt flöde som krävs av ventilen. org spjället är ca 2" i diam och handmanövrerat men det går inte att änvända pga konstruktionen
kraven på ventilen är att den är 12v driven och att den är självstängande. stor magnetventil typ.
nåt liknande den här fast eldriven http://www.lowener.se/photogallery/Vaku ... l-CF-p.jpg
jag har sökt och letat ett bra tag nu och dem jag pratat med har haft max 3/4 tum magnetventil eller avancerade lösningar för åtskilliga tusen.
hoppas någon har en ide här iaf mvh Lowe
det gäller en "plattsug" som jag byggt om och monterat på en grävmaskin. (bilder kommer)
vakuumkompressorn bertår av en skruvkompressor modell större så det är högt flöde som krävs av ventilen. org spjället är ca 2" i diam och handmanövrerat men det går inte att änvända pga konstruktionen
kraven på ventilen är att den är 12v driven och att den är självstängande. stor magnetventil typ.
nåt liknande den här fast eldriven http://www.lowener.se/photogallery/Vaku ... l-CF-p.jpg
jag har sökt och letat ett bra tag nu och dem jag pratat med har haft max 3/4 tum magnetventil eller avancerade lösningar för åtskilliga tusen.
hoppas någon har en ide här iaf mvh Lowe
Tjena
Skulle en lösning kunna vara att montera en manuell ventil på sugledningen inom räckhåll för föraren. Tanken är att det lär läcka rätt friskt vid tätningen mot betongplattan med tanke på ytan på plattan. montera en undertrycksmätare mellan ventilen o sugplattan o notera vid vilket undertryck plattan lossnar. Då borde det vara möjligt att med ventilen ändra genomströmmningsarean o därmed lyftkraften,stänger du ventilen så tror jag plattan släpper ganska omg.
Mvh
Skulle en lösning kunna vara att montera en manuell ventil på sugledningen inom räckhåll för föraren. Tanken är att det lär läcka rätt friskt vid tätningen mot betongplattan med tanke på ytan på plattan. montera en undertrycksmätare mellan ventilen o sugplattan o notera vid vilket undertryck plattan lossnar. Då borde det vara möjligt att med ventilen ändra genomströmmningsarean o därmed lyftkraften,stänger du ventilen så tror jag plattan släpper ganska omg.

Mvh
det hade varit möjligt att göra om det inte vore så att jag får ge mig på att borra hål i hytten för att dra in ett ev rör och jag har fått önskemål av föraren till maskinen att den blir effektivare om han slipper släppa spakarna. plus att det finns el dragen som jag kan använda mig av. det blir ju ett par lyft om dan.inliner skrev:Tjena
Skulle en lösning kunna vara att montera en manuell ventil på sugledningen inom räckhåll för föraren. Tanken är att det lär läcka rätt friskt vid tätningen mot betongplattan med tanke på ytan på plattan. montera en undertrycksmätare mellan ventilen o sugplattan o notera vid vilket undertryck plattan lossnar. Då borde det vara möjligt att med ventilen ändra genomströmmningsarean o därmed lyftkraften,stänger du ventilen så tror jag plattan släpper ganska omg.![]()
Mvh
har även funderat kring ett cutout spjäll till avgassystem men funderar på om dem klarar att öppna och stänga så många ggr om dan
typ denna
http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php
någon som vet om dessa finns i sverige? eller har erfarenhet av dem
http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php
någon som vet om dessa finns i sverige? eller har erfarenhet av dem
nu kansk är jag som är lite full,
men ett vanligt elektroniskt gasspjäll från valfri modernade bil kanske??? dem är ju typ självstängande och i vilande läge så hålls den stängd av elen ,
och vid matning av 12v så är det direkt helt öppet,
sen kan man ju om det skulle behövas kunna öppnas gradvis med en potentiometer eller liknande och en "frekvensmokkajäng"
men antar du bara är ute efter av/på funktion...? det är ju enkelt.
jag har en tråd ligger i köpesavdleningen på sånna spjäll å har fått flertalet svar på spjäll mellan 2.5" till 3" för under tusenlappen....
vord eju klkara av flödet och max vakum är ju typ 1.0 bar typ , vare sej vakumet komer från en kompressor eller motor så den borde ju palla påfretsningarna
men ett vanligt elektroniskt gasspjäll från valfri modernade bil kanske??? dem är ju typ självstängande och i vilande läge så hålls den stängd av elen ,
och vid matning av 12v så är det direkt helt öppet,
sen kan man ju om det skulle behövas kunna öppnas gradvis med en potentiometer eller liknande och en "frekvensmokkajäng"
men antar du bara är ute efter av/på funktion...? det är ju enkelt.
jag har en tråd ligger i köpesavdleningen på sånna spjäll å har fått flertalet svar på spjäll mellan 2.5" till 3" för under tusenlappen....
vord eju klkara av flödet och max vakum är ju typ 1.0 bar typ , vare sej vakumet komer från en kompressor eller motor så den borde ju palla påfretsningarna
det har du rätt iknotan skrev:nu kansk är jag som är lite full,
men ett vanligt elektroniskt gasspjäll från valfri modernade bil kanske??? dem är ju typ självstängande och i vilande läge så hålls den stängd av elen ,
och vid matning av 12v så är det direkt helt öppet,
sen kan man ju om det skulle behövas kunna öppnas gradvis med en potentiometer eller liknande och en "frekvensmokkajäng"
men antar du bara är ute efter av/på funktion...? det är ju enkelt.
jag har en tråd ligger i köpesavdleningen på sånna spjäll å har fått flertalet svar på spjäll mellan 2.5" till 3" för under tusenlappen....
vord eju klkara av flödet och max vakum är ju typ 1.0 bar typ , vare sej vakumet komer från en kompressor eller motor så den borde ju palla påfretsningarna

att dem inmte är helt täta borde ju gå å få till relativt enkelt , är väl troligen nå bypass som styr in lite luft på tomngång som på ett konventionellt spjäll???
är det inte så att det är det inbyggda elektroniken som slår ut "vinkelgivaren" innuti spjället som gör at bilens ECU å spjället inte kan konvercera redigt å sen ballar det ur tack vare det.
men så länge man bara ska utnyttja på/av via en 12v matning så borde det inte spela så stor roll????
sitter som sagt i egna tankar om hur dessa spjällen funkar fast jag ska släppa på tryck å inte vakum (men funktionen är ju densamma ändå)
så om nån vet mer så får ni gärna skriva en rad, jag kan mycket väl ha fått om bakfoten

är det inte så att det är det inbyggda elektroniken som slår ut "vinkelgivaren" innuti spjället som gör at bilens ECU å spjället inte kan konvercera redigt å sen ballar det ur tack vare det.
men så länge man bara ska utnyttja på/av via en 12v matning så borde det inte spela så stor roll????
sitter som sagt i egna tankar om hur dessa spjällen funkar fast jag ska släppa på tryck å inte vakum (men funktionen är ju densamma ändå)
så om nån vet mer så får ni gärna skriva en rad, jag kan mycket väl ha fått om bakfoten


- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
http://www.ventim.se/ventim/sv/gruppinn ... _grp-s1/34
bara bygga på önskad styrning sedan, el, luft, hydraulik
http://www.ventim.se/ventim/sv/slangven ... ntiler.php
Annars. kör vi med till centraldamsugarna på jobbet. (45- 50kw
)
bara luft in i de lilla hålet så sväller gummiblåsan i och den blir tät.
bara bygga på önskad styrning sedan, el, luft, hydraulik

http://www.ventim.se/ventim/sv/slangven ... ntiler.php
Annars. kör vi med till centraldamsugarna på jobbet. (45- 50kw

bara luft in i de lilla hålet så sväller gummiblåsan i och den blir tät.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
jag ska kolla lite mer på dessa spjällen när jag får mitt/mina av polarenknotan skrev:att dem inmte är helt täta borde ju gå å få till relativt enkelt , är väl troligen nå bypass som styr in lite luft på tomngång som på ett konventionellt spjäll???
är det inte så att det är det inbyggda elektroniken som slår ut "vinkelgivaren" innuti spjället som gör at bilens ECU å spjället inte kan konvercera redigt å sen ballar det ur tack vare det.
men så länge man bara ska utnyttja på/av via en 12v matning så borde det inte spela så stor roll????
sitter som sagt i egna tankar om hur dessa spjällen funkar fast jag ska släppa på tryck å inte vakum (men funktionen är ju densamma ändå)
så om nån vet mer så får ni gärna skriva en rad, jag kan mycket väl ha fått om bakfoten![]()
http://www.ventim.se/ventim/sv/gruppinn ... _grp-s1/34
bara bygga på önskad styrning sedan, el, luft, hydraulik
http://www.ventim.se/ventim/sv/slangven ... ntiler.php
Annars. kör vi med till centraldamsugarna på jobbet. (45- 50kw )
bara luft in i de lilla hålet så sväller gummiblåsan i och den blir tät.
den första typen av spjäll har jag kollat på men dem drivs oftast av en "stegmotor"? som gör dem sega och jag söker ett som är mer på/av
den andra typen med blåsan hade varit perfekt om jag hade haft tillgång till tryckluft på grävarn
vill inte verka gnällig men jag har letat som en tok

en kulventil http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 2995_1.jpg och en solonoid från en startmotor och en fjäder som drar tillbaka armen
har kollat på detta oxå och en solenoid från en startmotor är för klen i förhållande till slaget om man inte hittar en kulventil som är tillräckligt lätt att öppna. alla jag hittat/kollat på har varit fär trögaHenke2 skrev:en kulventil http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 2995_1.jpg och en solonoid från en startmotor och en fjäder som drar tillbaka armen