Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Jimzon, det hade varit fint, hade jag sparat lite jobb =)

micke999, på sidan 29 ligger denna:

Bild

Här är en till bild, har tyvärr nästan inga bilder på kollektorn:

Bild

Men fläsen skall planas och kollektorn skall få sig en lättare putsning invändigt innan blästringen av röret.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

ser bra ut kanske skulle kopiera de på mitt bygge
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja men gör så, det är en mycket smidig lösning. Trodde det var Gordon jag hade kopierat själv men var tydligen JohanK upptäckte jag nu.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

tycker de känns som att de blir så trångt med 3 rör i rad
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Utförsäljning på ridetech, svårt att motstå.
Bild

Har aldrig riktigt tyckt om mätare som går upp emot 9000varv då det känns lite avlägset i min icke så japanska sportwagon, men kostar den 359kr får den nog gå till 11000 alla dagar i veckan.
Märkte i somras på dragracingen att en extern varvräknare är mer eller mindre ett måste om man ska ha någon koll under mer adrenalinstinna stunder, ser inte övre halvan av mätartavlorna i bilen så bra med sportratten.
Laddtrycksmätaren ska snart få sig sin riktiga placering med, sitter än så länge kvar på sin provisoriska placering från uppstarten..
Bild

Har svetas klart camberjusteringen:
Bild

Började montera ihop bakvagnen och rev isär 535 lamelldiffen och upptäckte att där satt en 3,46 utväxling inte 3,64 som jag trodde.
Dessvärre var ju diffen inte i något vidare skick, lamellen och framförallt mellanläggsplattan/tryckplattan var slut :(

Bild

Så nu dröjer det ännu längre innan bakvagnen kommer på plats, blir så less. Ska kontakta Mobimech och höra vad dom har för delar, de säljer ju både 40- samt 75 procentig lamelluppsättning. Annars får de bli schimset jag köpte av ppf och nya delar från bmw antar jag.
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

fifaen vilket ormbo det blev :hihi:
de blev några kilo grenrör dedära va, inte vägt det?

kul att se lite updates.. tror inte dom där centimetrarna spelar så stor roll, du har ju lyckats fått dom riktigt lika endå för att vara så långa.. :thumbright:
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Kolla med Köhler annars om delar till diffen.
Han gjorde iordning våran diff på våran Z3 bmwcup bil och stoppade i 75% diff och helrenoverade för hyfsad peng. Ganska säker på att han säljer delar med löst, och är nog billigare än på BMW
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

lord_nordkvist skrev:fifaen vilket ormbo det blev :hihi:
de blev några kilo grenrör dedära va, inte vägt det?

kul att se lite updates.. tror inte dom där centimetrarna spelar så stor roll, du har ju lyckats fått dom riktigt lika endå för att vara så långa.. :thumbright:
Haha ja det blev ett riktigt ormbo, helt sjukt vilka timmar jag lagt ned på att rikta skiten. Iom att jag testade mig fram med olika dragningar för att få till längderna så blev det aldrig punktat riktigt ordentligt. Så när jag lyfte det ur reservdelsbilen bröt jag röret så att kollektorn åkte närmare toppflänsen, så här i efterhand hade det nog gått snabbare att kapa isär hela skiten och börjat om från början.

Hursomhaver, det har du nog rätt i jag hoppas det fungerar bra med wg:n bara. Har föresten införskaffat en 60mm som skall användas till nya röret. :)
Johan Posth skrev:Kolla med Köhler annars om delar till diffen.
Han gjorde iordning våran diff på våran Z3 bmwcup bil och stoppade i 75% diff och helrenoverade för hyfsad peng. Ganska säker på att han säljer delar med löst, och är nog billigare än på BMW
Tack för tipset! Jag skall ta och kolla med dom, bmw sålde enbart komplett diffenhet (ca 7000kr) och mobimech skulle ha runt 2500kr för en lamellsats.
Får se hur jag gör, har funderat på om man skulle ta och planfräsa de "plana lamellerna" och enbart putsa till friktionslamellerna. Med schimset på plats borde det fungera för i sommar, är så mycket annat nu med.

Hur som haver, så här ser grenröret slutligen ut på sin riktiga plats. Nu är det äntligen färdigriktat och klart för att helbrännas:
Bild

Meckat en hel del bruksbil senaste veckan för besiktning (spindelled, bromsrör/slangar= väldigt stimulerande..) så för att varva med något roligare tog jag och grejade lite med min front ikväll, har ju alltid velat ha en Ac Schnitzer plog så jag monterade dit en till originalläpp som jag borrade och skruvade i den övre. Tänkte glasfiberspackla skarven och hoppas att det håller:
Bild
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Turbokoftan skrev: Meckat en hel del bruksbil senaste veckan för besiktning (spindelled, bromsrör/slangar= väldigt stimulerande..) så för att varva med något roligare tog jag och grejade lite med min front ikväll, har ju alltid velat ha en Ac Schnitzer plog så jag monterade dit en till originalläpp som jag borrade och skruvade i den övre. Tänkte glasfiberspackla skarven och hoppas att det håller:
Kolla hur det skulle se ut med den nedre originalläppen upponer, så de två läpparna har samma form där de möter varandra. Så slipper du så mycket spackel :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tack för tipset men det är redan testat :) Med "nedersidorna" mot varandra blir läppen v-formad i profil och de sidor som går ut vid skärmkanterna pekar då även utåt i nederkant.
Men de ligger faktiskt kant i kant nu, är bara "fasen" som lurar en på bilden.
Bild

Har idag hållit på och jävlats med bromsledningen bak på brukisen. Fick anmärkning på bakre/inre slangen, den som går mellan "bryggan" och karossen inge roligt att byta vill jag lova!
Handlade ett verktyg hos mekonomen idag för o pressa/kona bromsrören, så nu är de fixat så förhoppningsvis kan kommande garagetid ägnas åt 525:an istället.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Har inte hänt så mycket här, brukisen gick igenom besiktningen iaf vilket känns skönt. Har varit o rännt i fjälls den gångna helgen så tyvärr blev de inget gjort i garaget.
Satt och lekta i paint häromdagen och slätade ut skarven med dubbla frontläppar. Så här kommer det bli fast med diamantsvart underdel också, jag gillar stuket :)

Bild

Har fått tillbaka mina spridare från PPF som nu är flödestestade med gott resultat.
Skall beställa lite material för wastegaterören också så jag kan göra klart det innan helsvetsning av grenröret, förhoppningsvis till helgen beroende på temperatur i garaget.

En tanke jag fick då jag läste lite på PPF forumet, undra om skenladdet kan ha påverkats av att jag körde wg:n rakt ut?
Någon skrev där att laddet blev mer stabilt om man återledde den, blir det någon form av skorstenseffekt då eller?
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende

Inlägg av Pitbull »

Du vet att jag har material till Wg rör. ;)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Jaså men de var nog mer än jag visste, hehe

Men jag kommer nog handla det här i stan, får bra pris genom jobbet samt fint att slippa frakten.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Grenrör helsvetsat ikväll. Påbörjat wg uttagen, köpte rör i 60,3 som passade som ett smäck mot wg:n, ena sidan av kollektorn färdig bara andra sidan och greningen kvar nu.

Har även dragit på första varvet med glasfiberspackel på fronten, lite mer slipning och sedan lite finspackling så är den klar med.

Testa även att byta fjädrar fram men det gick inte med dämparna jag har nu, hissade man bilen låg inte 60mm sänkningsfjädrarna kvar där dom skulle. Får se hur man löser det, kanske bli coilisar ändå..

Börjar bli förkyld och lär ha svetsblinken inatt, känns bra.

Hejs!
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Fan att du bor så långt upp i Sverige, annars kunde vi tagit ett race till sommaren :wink: :(
Jävligt najs blir nog detta förövrigt :thumbright:
Skriv svar