Nissan Micra turbo 122whp 174wnm @1,2bar
jahap nu har vi varit litet och mappat igen.. går juh nog bättre för varje timme man ställer men är så ovan att det tar juh lite tid man vill juh intte köra sönder nånting med våld..
nu en liten FRÅGA: hur fett kan man ca köra med fulllast! drivmedel är 98 oktan bensin, jag vet att det varierar från motor till motor men sådär unjefär.. kan juh berätta vad ni andra kör med!!
nu en liten FRÅGA: hur fett kan man ca köra med fulllast! drivmedel är 98 oktan bensin, jag vet att det varierar från motor till motor men sådär unjefär.. kan juh berätta vad ni andra kör med!!
Har man inte en motor med super-högt kompressions-förhållande och väljusterade 1.5+ bar laddtryck ser jag ingen anledning att köra under lambda 0.80 på etanol. Det späder bara oljan.
Nu har det inte nämnts hur det gjorts i det här fallet, alla har egna sätt att ställa in bränslet. Vid grund-justering av bränslet, oavsett i bänk eller på gatan avbryter jag ett pull direkt jag ser en tendens på att det avviker för mycket från mitt mål-värde. Det kan ta ett par försök innan man kan dra fullgas från tomgång till varvstopp men det går väldigt fort och bilen ska aldrig behöva gå långa stunder på feta blandningar.
Kör man fetare än 0.80 på bensin tappar man oftast enormt med vrid och chansen är stor att det misständer, och då kan man inte heller lita på lambdan som kan visa mager pga allt rest-syre.
Nu har det inte nämnts hur det gjorts i det här fallet, alla har egna sätt att ställa in bränslet. Vid grund-justering av bränslet, oavsett i bänk eller på gatan avbryter jag ett pull direkt jag ser en tendens på att det avviker för mycket från mitt mål-värde. Det kan ta ett par försök innan man kan dra fullgas från tomgång till varvstopp men det går väldigt fort och bilen ska aldrig behöva gå långa stunder på feta blandningar.
Kör man fetare än 0.80 på bensin tappar man oftast enormt med vrid och chansen är stor att det misständer, och då kan man inte heller lita på lambdan som kan visa mager pga allt rest-syre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
E98? det är ju ett diesel aktigt(ersättande) bränsle om jag mins rätt? skrev du rätt eller därför kanse toppacknigen flög 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
På min pv med volvo 16v turbo låg jag väl på ca 0,85 vid maxvrid, och ca 0,9 på högre varv. Detta på e85
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
det är juh så svårt att jämföra direkt med E85,skulle ochså ha det i tanken men när det intte har kommit här till mina trakter dom har macken och pistolen uppriggad men ingen E85!!!!j björk skrev:På min pv med volvo 16v turbo låg jag väl på ca 0,85 vid maxvrid, och ca 0,9 på högre varv. Detta på e85

Om det nu är 98 oktan bensin och inte "E98" så är det inte bra att köra fetare än 0.80 lambda, som sagt så misständer det bara och om det nästan fungerar så blir det ändå inget vrid.
Upp till över 0.80 och magra ur så mycket du kan om inte temperaturer och laddtryck är högt. Man märker vad motorn vill ha..
Upp till över 0.80 och magra ur så mycket du kan om inte temperaturer och laddtryck är högt. Man märker vad motorn vill ha..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)