Kylare i bagageutrymmet.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Kylare i bagageutrymmet.

Inlägg av Westrin »

Har en fråga hur man går till väga för att placera kylaren i bagageutrymmet, hur löser man vatten cirkulation samt luft tillförsel mm. på ett smidigt sätt. Motorn i fråga är en csb.

Mvh
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: sön jun 22, 2008 1:29 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av jimzon »

på folkracebubblor med volvomotor så kör vissa bara med org pump och en avluftning innan kylaren, har sett visa som monterat en cirkulationspump men vet inte från vad den pumpen kommer ifrån.
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

i folkrace kör dom flesta med el vatten pumpar från biltema.. kostar ca 500kr tror jag
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

japp en biltema pump som trycker fram vattnet till orginal pumpen brukar väll vara nått.
sen nått form av galler i bakluckan som leder ner lugten via en kanal å ut bakom regplåtern lr liknande
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

Bra att det fans en tråd redan om de här. ja snor lite utrymme i den ;)

Har funderingar på att sätta kylen bak i skuffen på min 740tic.

Bla för att spara vikt fram å för att flytta vikten bak, samtidigt flytta batteriet bakåt också men de är nå helt annat.


Det jag funderar över är, Hur har ni gjort för kylningen av cellpaketet?
Mina funderingar går runt att ta en fläkt å suga genom kylaren å göra ett fyrkantigt paket runt kylaren å dra ut 2 lite grövre slangar ut genom skuffluckan.

Å genom luckan tänkte ja att man kan använda någonting för att styra ner luften i slangerna ner till kylaren.


Men då kommer frågan är hur leder man ut värmen på bästa sätt? ja funderade kring att göra hål i golvet där bak å dra ut det den vägen. då borde man få lite ejektor verkan så de drar ut de också.

Vad tror ni om de?
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det bästa är ju att hitta ett högtrycksområde att ta luften ifrån och ett lågtrycksområde att släppa ut luften i. Då får man bilens aerodynamik att trycka luft genom kylaren när man kör.

Om man har otur och tar luft från ett lågtrycksområde så funkar det kanske bra med fläktar i låg fart, men man kan tappa kylningen i högre fart om bilens aerodynamik börjar jobba mot kylfläktarna.

Jag skulle tro att det bildas ett lågtrycksområde ovanför bakluckan på en 740 så där tror jag inte att det är bra att ta in luft.
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

aah de e just samma sak som jag har funderat över, för dne bilen e ju format efter en deformerad skolåda.

Det var därför ja tänkte om man sätter någonting utanpå skuffen som kanske leder luften ner i skuffen.

Om man tänker sig ungefär som en vinge fast med luftintag.
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Inlägg av Westrin »

Lyfter tråden lite :wink:
Vilken typ av biltema pump är det som brukar användas?
Finns det inte någon bil som använder el vattenpump original?

Mvh.
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

25-987 körde en bekant med, det va ju en rejsbils å den gick väl aldrig så värst många timmar i sträck utan att "vila" mellan varven, kanske inte värt å ha på en "bruksbil",

han körde den i serie med bilens orginala mek-pump bara för å hjälpa till lite
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

Westrin skrev:Lyfter tråden lite :wink:
Vilken typ av biltema pump är det som brukar användas?
Finns det inte någon bil som använder el vattenpump original?

Mvh.
merzedes använder elektriska cirkulation pumpar ,men dom kanske är för små
RS100
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor feb 18, 2010 11:23 am
Ort: Jönköping

Inlägg av RS100 »

Kollar väl lite jag också 8) , har sett att de som kör rallycross(bla killen som håller till här med S40n) suger genom luckan, bakdelen och trycker ut genom golvet, men är det för att det blir bättre kylning eller för att inte få in skit, sten och dyl, som kan slå sönder?

Min bil går mest bana och där vill man ju inte ha luft under bilen, så borde det inte finnas mer luft bakom bilen, att "ta av" :roll:

/Jonne
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

orginal vatten pumpar funkar bra dock bör man ta ner dimentionen på vevaxeldrevet om man ska ligga på 8000 varv hela tiden som tex i banracing
pumpen kan kavidera på så höga varv
sen är ju en bra luftning av systemet väldigt viktigt
luften stiger uppåt så på högsta pungten av kylsystemet ska de sitta nån sorts avluftare

hur man sen drar luften via kylaren mm beror väl lite på hur mycke man vill kapa sönder bilen mm

mercedes elpump om någon menade tex från en 124 räcker inte någonstans den är bara till för att hjälpa vattanpumpen att trycke in vatten till värmepaketet inge mera
många bmw har samma skitlösning dock kokar en bmw oftast sönder om denna pumpen gör sönder på dom :thumbdown:
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

RS100 skrev:Kollar väl lite jag också 8) , har sett att de som kör rallycross(bla killen som håller till här med S40n) suger genom luckan, bakdelen och trycker ut genom golvet, men är det för att det blir bättre kylning eller för att inte få in skit, sten och dyl, som kan slå sönder?

Min bil går mest bana och där vill man ju inte ha luft under bilen, så borde det inte finnas mer luft bakom bilen, att "ta av" :roll:

/Jonne
inte för att jag är expert i ämnet , men jag tror det är såhär
men om man tex har defusor så blir det ett sug under bilen, ialafall närmare kofångaren i längsled.
det bör ju hjälpa till att suga igenom luften..

just bakom bilen (tex vid reggplåten) är det väll en luftficka där det varken är undertryck eller övetryck. så där bnorde det blir sämmre självdrag.

det va den teorietiska biten,
i verkligheten tror jag inte du ens klarar av att mäta dej fram till nån skillnad vare sej på bantider eller kylförmågan om du väljer att dra ut luften under bilen eller i bakkant av bilen :hihi:

ställ frågan på rejsa så kan du nog få en hel avhandling i ämnet om det käns avgörande :roll: :thumbright:
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

de är inge bra att dyp bygga ner ett typ skop under bilen för att få fartvinden att kyla kylaren
tänk på vad mer som kommer med luften jo typ vatten lera sten grus damm mm
efter några varv är hela kylaren tät eller trasig

många stoppar fläkten under bilen och suger luften från kofferten ner under bilen bakåt de funkar väldigt bra så länge man typ inte åker baklänges ut i någon sandfålla eller liknande
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Christoffersson skrev:de är inge bra att dyp bygga ner ett typ skop under bilen för att få fartvinden att kyla kylaren
tänk på vad mer som kommer med luften jo typ vatten lera sten grus damm mm
efter några varv är hela kylaren tät eller trasig

många stoppar fläkten under bilen och suger luften från kofferten ner under bilen bakåt de funkar väldigt bra så länge man typ inte åker baklänges ut i någon sandfålla eller liknande
det va nog precis det vi disskuterade, ta in luften via uppsidan av lucklan å låta undetrycket under bilen hjälpa till att suga ut.

dvs in uppe, ut nere. tvärt om skule ju inte funka nått vidare iom man har ettt undertryck under bilen(förhoppningsvis)
Skriv svar