Topplockspackningarna håller inte: Hur lösa?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Har du kvar nån blåst toppackning som du kan lägga upp en bild på?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

tyvärr inte, för att försöka beskriva så nogrannt jag kan så blir symptomen på packning lite sot på själva tätringen, knappt så hålet bli ovalt som kan vara kanska vanligt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ska räcka med att planslipa toppar och block.

vad är det för avstånd mellan kolv och block?

jag mins min far hadde en 2.9 som började knacka så jag fick göra ett snabbt anti sot mek då det packade melan kolv/topp.

sätt avståndet till ca 2mm, det kan va så att oförbränt bränsle inte hinner undan då kolven kommer upp mot toppen på höga rpm, då blir det som du beskriver att toppen lyfter från blocket.

om du fräser ned små 1.0mm stål trådar gör inte den vanliga missarna med för mycket uppstick eller fräsa för nära borret bara.

jag skulle lägga mig på ca 0.08-0.10mm uppstick det räcker långt och gör inte motorn vatten sjuk.

lägg lite locktigt koppar hög temp packnings silekon vid vatten kanalerna ochså om du origar.

frän motor iallafall! hoppas på att det blir nya rekord i bänken och på strippen framöver :thumbright:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Om jag inte minns helt fel så vänder kolven nån tiondel ovanför deckplan
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

jaha jag trodde topparna var planade eller jag tog då de för givet då packningarna gått sönder tidigare då brukar jag då plana ;)

plana av både block och topp så ska de nog lösa sig
en topp kan vara väldigt svår att mäta alltså om den är rak eller sne

de enda sätten man kan få hyfsat värde på är att sätta upp den i fräsen och köra fräsborden fram och tillbaka och kolla med intikatorklocka på toppens packningsyta
och har man väl gjort så då är de lika bra att blåsa av toppen så den är planad och fin igen
tar man bara ner någon tiondel så behöver de inte bli nå gorm med insuget mm
de är en annan sak om man ska ta bort en millimeter eller 2
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Nej jag planade dom inte då jag kollade men ett verktyg min topprenoverare har för detta endamål och det märktes inte några tendenser till att dom skulle vara skeva. Packningar har föresten inte gått så bilen har kokat eller liknande. Den har helt enkelt tryckt lite vatten på full mutter men efter en luftning har den gått att köra runt med igen utan problem.

Men kontentan av den här tråden är att jag ska nöja mig med att plana allt och slå ihop, kanske fräsa lite o-ringspår på sin höjd? Personligen känner jag att eftersom det är drygt att sätta upp ett V block endå i fräsen så vill jag passa på att ordna extra tätning. Det handlar inte om några större pengar och då är man hundra. Säg att jag gör iordning och slår ihop med endast en riktplaning på allt och så skjuter jag endå en packning. Då kommer jag bli tokig. Det är liksom nästan enklare att dra ur hela motorn för att byta packning än att göra det på plats så inte kul alls att byta.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Mikael S skrev:Om jag inte minns helt fel så vänder kolven nån tiondel ovanför deckplan
hur tjock är packningen?

jobbigt att svarva av kolvarna lite? man får inte ändra vikten så mycket heller på en v motor.
kanse kan fräsa ur topparna så förbränings rummen blir lite lägre?
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

hmm osäker där, har för mig 1.5 på en beg packning

Kolvarna är inga problem att svarva lite i alla fall, får ju ner kompet lite i samma veva dessutom, eftersom dom har dome orginal så kommer det inte bli så stor viktändring endå.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Inlägg av hauge »

Jag gillar inte heller ytorna.

Men när/om du planar, så behöver du ju inte ta bort "millimetrar". Du vill ju bara ha fräscha/plana ytor.
Skriv svar