Topplockspackningarna håller inte: Hur lösa?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det ska räcka med att planslipa toppar och block.
vad är det för avstånd mellan kolv och block?
jag mins min far hadde en 2.9 som började knacka så jag fick göra ett snabbt anti sot mek då det packade melan kolv/topp.
sätt avståndet till ca 2mm, det kan va så att oförbränt bränsle inte hinner undan då kolven kommer upp mot toppen på höga rpm, då blir det som du beskriver att toppen lyfter från blocket.
om du fräser ned små 1.0mm stål trådar gör inte den vanliga missarna med för mycket uppstick eller fräsa för nära borret bara.
jag skulle lägga mig på ca 0.08-0.10mm uppstick det räcker långt och gör inte motorn vatten sjuk.
lägg lite locktigt koppar hög temp packnings silekon vid vatten kanalerna ochså om du origar.
frän motor iallafall! hoppas på att det blir nya rekord i bänken och på strippen framöver
vad är det för avstånd mellan kolv och block?
jag mins min far hadde en 2.9 som började knacka så jag fick göra ett snabbt anti sot mek då det packade melan kolv/topp.
sätt avståndet till ca 2mm, det kan va så att oförbränt bränsle inte hinner undan då kolven kommer upp mot toppen på höga rpm, då blir det som du beskriver att toppen lyfter från blocket.
om du fräser ned små 1.0mm stål trådar gör inte den vanliga missarna med för mycket uppstick eller fräsa för nära borret bara.
jag skulle lägga mig på ca 0.08-0.10mm uppstick det räcker långt och gör inte motorn vatten sjuk.
lägg lite locktigt koppar hög temp packnings silekon vid vatten kanalerna ochså om du origar.
frän motor iallafall! hoppas på att det blir nya rekord i bänken och på strippen framöver
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
jaha jag trodde topparna var planade eller jag tog då de för givet då packningarna gått sönder tidigare då brukar jag då plana
plana av både block och topp så ska de nog lösa sig
en topp kan vara väldigt svår att mäta alltså om den är rak eller sne
de enda sätten man kan få hyfsat värde på är att sätta upp den i fräsen och köra fräsborden fram och tillbaka och kolla med intikatorklocka på toppens packningsyta
och har man väl gjort så då är de lika bra att blåsa av toppen så den är planad och fin igen
tar man bara ner någon tiondel så behöver de inte bli nå gorm med insuget mm
de är en annan sak om man ska ta bort en millimeter eller 2
plana av både block och topp så ska de nog lösa sig
en topp kan vara väldigt svår att mäta alltså om den är rak eller sne
de enda sätten man kan få hyfsat värde på är att sätta upp den i fräsen och köra fräsborden fram och tillbaka och kolla med intikatorklocka på toppens packningsyta
och har man väl gjort så då är de lika bra att blåsa av toppen så den är planad och fin igen
tar man bara ner någon tiondel så behöver de inte bli nå gorm med insuget mm
de är en annan sak om man ska ta bort en millimeter eller 2
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Nej jag planade dom inte då jag kollade men ett verktyg min topprenoverare har för detta endamål och det märktes inte några tendenser till att dom skulle vara skeva. Packningar har föresten inte gått så bilen har kokat eller liknande. Den har helt enkelt tryckt lite vatten på full mutter men efter en luftning har den gått att köra runt med igen utan problem.
Men kontentan av den här tråden är att jag ska nöja mig med att plana allt och slå ihop, kanske fräsa lite o-ringspår på sin höjd? Personligen känner jag att eftersom det är drygt att sätta upp ett V block endå i fräsen så vill jag passa på att ordna extra tätning. Det handlar inte om några större pengar och då är man hundra. Säg att jag gör iordning och slår ihop med endast en riktplaning på allt och så skjuter jag endå en packning. Då kommer jag bli tokig. Det är liksom nästan enklare att dra ur hela motorn för att byta packning än att göra det på plats så inte kul alls att byta.
Men kontentan av den här tråden är att jag ska nöja mig med att plana allt och slå ihop, kanske fräsa lite o-ringspår på sin höjd? Personligen känner jag att eftersom det är drygt att sätta upp ett V block endå i fräsen så vill jag passa på att ordna extra tätning. Det handlar inte om några större pengar och då är man hundra. Säg att jag gör iordning och slår ihop med endast en riktplaning på allt och så skjuter jag endå en packning. Då kommer jag bli tokig. Det är liksom nästan enklare att dra ur hela motorn för att byta packning än att göra det på plats så inte kul alls att byta.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur tjock är packningen?Mikael S skrev:Om jag inte minns helt fel så vänder kolven nån tiondel ovanför deckplan
jobbigt att svarva av kolvarna lite? man får inte ändra vikten så mycket heller på en v motor.
kanse kan fräsa ur topparna så förbränings rummen blir lite lägre?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/