Volvo 144 16v Turbo - 480whp 612Nm @ 1,7Bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Dom ska väl sitta 1-4 och 2-3. Varför skulle de bli fel?
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Tobias Kuru
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tor jul 24, 2008 2:07 pm
Ort: Södertälje

Inlägg av Tobias Kuru »

Jag har en fråga..

Såg på sidan 1 att du använder en elektrisk hastighetsmätare !

Hur kopplade du in den på baksidan ?

Jag har en likadan med vet inte vilka av de 5 stiften som går till vad !
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Henrik Wessman skrev:Dom ska väl sitta 1-4 och 2-3. Varför skulle de bli fel?
Precis detta jag ville reda ut när jag startade denna tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 43&start=0

1 o 4 och 2 o 3 enligt tändföljden, inte enligt cylindrarna!
Alltså med en motor som har 1-3-4-2 i tändföljd ska man koppla ihop cylinder 1 o 3 och 2 o 4
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

Nej 1 o 4 och 2 o 3 ska rören dras om tändföljden är 1342
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Tobias Fridberg skrev:Nej 1 o 4 och 2 o 3 ska rören dras om tändföljden är 1342
Fick jag inte förklarat i min tråd som jag länkade till....
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

volvokalle1 skrev:
Tobias Fridberg skrev:Nej 1 o 4 och 2 o 3 ska rören dras om tändföljden är 1342
Fick jag inte förklarat i min tråd som jag länkade till....
jo det var precis vad du fick förklarat.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

kolla sida 2 i den tråden och läs det The lagt in där :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Ok, men om man ser Gustav inlägg där jag frågar om man ska dra varannan cylinder med varandra så svarar han ju att det ska man.

Medan dem andra säger att man ska dra cylinder 1 o 4 ihop och 2 o 3 ihop.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

volvokalle1 skrev:Ok, men om man ser Gustav inlägg där jag frågar om man ska dra varannan cylinder med varandra så svarar han ju att det ska man.

Medan dem andra säger att man ska dra cylinder 1 o 4 ihop och 2 o 3 ihop.
ja varannan cylinder enligt tändföljden. 1342= 1-4 o 3-2
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Tack för allt besvär!! Nu kopplar det i ärtan...

Förövrigt grymt bygge!
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Väldigt vilken diskussion de blev här da, skönt att det blev utrett iaf :)
Blev lite fundersam om att jag gjort fel där :lol:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Nu har de stått still länge i garaget igen, Har köpt hus så ja har fullt upp med tapetsering mm. Men har iaf hunnit köpa lite grejer och pysslat med specialdetaljer :)

Nya lameller inköpta.
Bild

Sen en special nippel till oljeretur.
Bild
En AN12 svetsmutter som är ihopsvetsad med en rörgänga. Så nu blir returen gängad i blocket så de bör bli tätt och stabilt :thumbright:
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Användarvisningsbild
Henrik Wessman
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 25, 2008 4:51 pm
Ort: Munkfors

Inlägg av Henrik Wessman »

Har inte uppdaterat på länge nu, Vart mitt i hus köp och lite renovering av det. Men lite har de hänt iaf 8)

Insuget färdig konstruerat, bara spridar hålen och hel svetsning kvar.

Bild

Vet inte riktigt vart spridarna ska sitta för bästa resultat, finns det några bra riktlinjer på det? :roll:

Downpipe och wg rör snart klart.
Bild

Väntar på nya mätare och silicon slangar mm.

Någon som vill åta sig att TIGa skarvarna på insuget åt mig föresten?
--------------------------------------------------------------------------
BMW 327 turbo "Projekt" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=51426

Volvo 144 16v turbo http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=32395
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

Jag satte spridarhylsorna så som dem sitter orginal nästan i hopp om att det ska försöka spruta på ventiltallriken, nu kommer det ju säkert inte göra det men det tycker jag är en vettig sak att sikta på :thumbright:

Hör med dom på kompetens gruppen där gör dem ju inget annat än å svetsar om dagarna där skulle jag då ha frågat om det inte fanns TIG på jobbet :)
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
__Mackee__
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Ort: Braås (växjö)

Inlägg av __Mackee__ »

ser redigt bra ut :thumbright:
Skriv svar