j björk skrev:Ok, jag tänkte att planen var så från början men ändrat nu.
Blir det rörchassi är det väl bättre att göra balken som en del av konstruktionen?
Jag vill gärna kunna skruva ner framvagnsbalken i framtiden. Rörrams-chassi vet jag inte om man kan kalla det egentligen. Jag bygger ny ram och nytt golv likn de som sitter original men med mina mått och önskemål.
Inget nytt egentligen, fick kapa upp lite mer för att kunna ställa upp hjulen i rätt höjd (sånär som några millimeter iaf) Och det blir lååågt, och de kommer bli trångt under huven... på höjden
Såg att du skrev om camberjustering, så här ser det ut på vår sjua. Kan inte bli enklare och bättre tycker jag. lossar på den stora muttern och justerar camber med den mindre, med hjulen på golvet så man direkt får rätt vinkel.
Man kan även göra samma typ av justeringshylsa fast som monteras på bärarmarna fast mot chassielagringen, fast det blir ju två justeringar per bärarm. Så ska jag göra på min delade bakvagn, justeringen tål ju mer moment då också.
Mattias Hahlin skrev:Grymt coolt, läckert, ballt... blir ju avis!
Såg att du skrev om camberjustering, så här ser det ut på vår sjua. Kan inte bli enklare och bättre tycker jag. lossar på den stora muttern och justerar camber med den mindre, med hjulen på golvet så man direkt får rätt vinkel.
Man kan även göra samma typ av justeringshylsa fast som monteras på bärarmarna fast mot chassielagringen, fast det blir ju två justeringar per bärarm. Så ska jag göra på min delade bakvagn, justeringen tål ju mer moment då också.
Kör hårt!
Mycket lika bärarmar och justeringar som sitter på ski-doo rev.
Mattias Hahlin skrev:Grymt coolt, läckert, ballt... blir ju avis!
Kör hårt!
Jo, de är smart, de flesta uniballs-justeringarna jag sett innebär att man man måste lossa och skruva hela länkhuvudet. Skulle jag göra som ni gjort blir jag tvungen att bygga nya övre bärarmar jue
Vi får se, är inte där än
Tegheim skrev:Jo, de är smart, de flesta uniballs-justeringarna jag sett innebär att man man måste lossa och skruva hela länkhuvudet. Skulle jag göra som ni gjort blir jag tvungen att bygga nya övre bärarmar jue
Du kan göra de övre fästena på chassiet justerbart istället, på samma sätt med skruvförband menar jag!
Blev nyfiken på eran 7 framvagn Mattias, är det 140 spindlar jag ser?
Ska styrväxeln hamna så långt bak, eftersträvar man raka styrstag med fullt rattutslag?
Tegheim skrev:Jo, de är smart, de flesta uniballs-justeringarna jag sett innebär att man man måste lossa och skruva hela länkhuvudet. Skulle jag göra som ni gjort blir jag tvungen att bygga nya övre bärarmar jue
Du kan göra de övre fästena på chassiet justerbart istället, på samma sätt med skruvförband menar jag!
j björk skrev:Blev nyfiken på eran 7 framvagn Mattias, är det 140 spindlar jag ser?
Ska styrväxeln hamna så långt bak, eftersträvar man raka styrstag med fullt rattutslag?
Ursäkta ot, blev lite nyfiken
Njae, det är ju ackerman man eftersträvar. man justerar styrväxeln i längsled för att få "rätt" vinklar på hjulaccelerationen, i vårt fall hamnade styrväxeln långt bak för att hjulen ska ha rätt vinklar. lite svårt föstå kanske, inte riktigt bäst på att förklara.. En bra sak med att styrväxeln hamnade så långt bak var att vid fullt rattutslag är det grym vinkel på hjulen, mao bra vid fickparkeringar och drifting..
Tony: Jag menar att man gör chassieinfästningarna justerbara i sidled för att åstadkomma camber, man gör en skruvfastsättning liknande som vi har på övre bärarmen med M18/M20 skruv. äh vafan ring så kan jag förklara bättre kanske!
Mattias Hahlin skrev:Jag menar att man gör chassieinfästningarna justerbara i sidled för att åstadkomma camber, man gör en skruvfastsättning liknande som vi har på övre bärarmen med M18/M20 skruv. äh vafan ring så kan jag förklara bättre kanske!
Jag ringer imorgon
Har idag vilat från Wolvon, och monterat en ny arbetsbänk Lite färg och gömma stereon så blir det kanon! Känns proffsigt på nåt vis
Jag har i helgen lyckats punkta ihop grundramen. Lådan ska upp lite, hade inte fler saker att palla upp med vid fotomontaget De va mycket tänka, kapa och vinkla innan jag fick ihop det som jag ville ha det. Men nu är jag nöjd.
Fick inte så mycket gjort som jag hoppats på, men ni kanske har hört talas om klass2-varningen här i småland Va väldigt mycket snö-skottning igår...
Nu har jag fixerat upp framvagnen i höjdled, sen är det bara att skjuta den i sidled tills man är nöjd. Och sen kan man även vinkla hela 100x100-balken genom kryssmätning emot bakaxeln tills man är nöjd där oxå.