Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

j björk skrev:Snyggt :thumbright:

Jag antar att det var tänkt att bulta dina nya balkar på insidan av org. ramben?
Original ramben är ett minne blott som du kanske ser på bilderna :) Men jag har tänkt bulta dem i mina nya ramben :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ok, jag tänkte att planen var så från början men ändrat nu.

Blir det rörchassi är det väl bättre att göra balken som en del av konstruktionen?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

j björk skrev:Ok, jag tänkte att planen var så från början men ändrat nu.

Blir det rörchassi är det väl bättre att göra balken som en del av konstruktionen?
Jag vill gärna kunna skruva ner framvagnsbalken i framtiden. Rörrams-chassi vet jag inte om man kan kalla det egentligen. Jag bygger ny ram och nytt golv likn de som sitter original men med mina mått och önskemål.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Inget nytt egentligen, fick kapa upp lite mer för att kunna ställa upp hjulen i rätt höjd (sånär som några millimeter iaf) Och det blir lååågt, och de kommer bli trångt under huven... på höjden :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Grymt coolt, läckert, ballt... blir ju avis! :thumbright:

Såg att du skrev om camberjustering, så här ser det ut på vår sjua. Kan inte bli enklare och bättre tycker jag. lossar på den stora muttern och justerar camber med den mindre, med hjulen på golvet så man direkt får rätt vinkel.
Man kan även göra samma typ av justeringshylsa fast som monteras på bärarmarna fast mot chassielagringen, fast det blir ju två justeringar per bärarm. Så ska jag göra på min delade bakvagn, justeringen tål ju mer moment då också.

Kör hårt! :D

Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Mattias Hahlin skrev:Grymt coolt, läckert, ballt... blir ju avis! :thumbright:

Såg att du skrev om camberjustering, så här ser det ut på vår sjua. Kan inte bli enklare och bättre tycker jag. lossar på den stora muttern och justerar camber med den mindre, med hjulen på golvet så man direkt får rätt vinkel.
Man kan även göra samma typ av justeringshylsa fast som monteras på bärarmarna fast mot chassielagringen, fast det blir ju två justeringar per bärarm. Så ska jag göra på min delade bakvagn, justeringen tål ju mer moment då också.

Kör hårt! :D
Mycket lika bärarmar och justeringar som sitter på ski-doo rev.

Nått ni tagit inspiraton av ?:)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mattias Hahlin skrev:Grymt coolt, läckert, ballt... blir ju avis! :thumbright:

Såg att du skrev om camberjustering, så här ser det ut på vår sjua. Kan inte bli enklare och bättre tycker jag. lossar på den stora muttern och justerar camber med den mindre, med hjulen på golvet så man direkt får rätt vinkel.
Man kan även göra samma typ av justeringshylsa fast som monteras på bärarmarna fast mot chassielagringen, fast det blir ju två justeringar per bärarm. Så ska jag göra på min delade bakvagn, justeringen tål ju mer moment då också.

Kör hårt! :D
Jo, de är smart, de flesta uniballs-justeringarna jag sett innebär att man man måste lossa och skruva hela länkhuvudet. Skulle jag göra som ni gjort blir jag tvungen att bygga nya övre bärarmar jue :(
Vi får se, är inte där än :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Tegheim skrev:Jo, de är smart, de flesta uniballs-justeringarna jag sett innebär att man man måste lossa och skruva hela länkhuvudet. Skulle jag göra som ni gjort blir jag tvungen att bygga nya övre bärarmar jue :(
Vi får se, är inte där än :)
Du kan göra de övre fästena på chassiet justerbart istället, på samma sätt med skruvförband menar jag! :wink:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Blev nyfiken på eran 7 framvagn Mattias, är det 140 spindlar jag ser?
Ska styrväxeln hamna så långt bak, eftersträvar man raka styrstag med fullt rattutslag?

Ursäkta ot, blev lite nyfiken :wink:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mattias Hahlin skrev:
Tegheim skrev:Jo, de är smart, de flesta uniballs-justeringarna jag sett innebär att man man måste lossa och skruva hela länkhuvudet. Skulle jag göra som ni gjort blir jag tvungen att bygga nya övre bärarmar jue :(
Vi får se, är inte där än :)
Du kan göra de övre fästena på chassiet justerbart istället, på samma sätt med skruvförband menar jag! :wink:
Känner mig dum, för ja fattar inte :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

j björk skrev:Blev nyfiken på eran 7 framvagn Mattias, är det 140 spindlar jag ser?
Ska styrväxeln hamna så långt bak, eftersträvar man raka styrstag med fullt rattutslag?

Ursäkta ot, blev lite nyfiken :wink:
Njae, det är ju ackerman man eftersträvar. man justerar styrväxeln i längsled för att få "rätt" vinklar på hjulaccelerationen, i vårt fall hamnade styrväxeln långt bak för att hjulen ska ha rätt vinklar. lite svårt föstå kanske, inte riktigt bäst på att förklara.. En bra sak med att styrväxeln hamnade så långt bak var att vid fullt rattutslag är det grym vinkel på hjulen, mao bra vid fickparkeringar och drifting.. :D

Tony: Jag menar att man gör chassieinfästningarna justerbara i sidled för att åstadkomma camber, man gör en skruvfastsättning liknande som vi har på övre bärarmen med M18/M20 skruv. äh vafan ring så kan jag förklara bättre kanske! :wink:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mattias Hahlin skrev:Jag menar att man gör chassieinfästningarna justerbara i sidled för att åstadkomma camber, man gör en skruvfastsättning liknande som vi har på övre bärarmen med M18/M20 skruv. äh vafan ring så kan jag förklara bättre kanske! :wink:
Jag ringer imorgon :)

Har idag vilat från Wolvon, och monterat en ny arbetsbänk :) Lite färg och gömma stereon så blir det kanon! Känns proffsigt på nåt vis :)

Två riskokare i köket!! :D

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Jag har i helgen lyckats punkta ihop grundramen. Lådan ska upp lite, hade inte fler saker att palla upp med vid fotomontaget :) De va mycket tänka, kapa och vinkla innan jag fick ihop det som jag ville ha det. Men nu är jag nöjd.
Fick inte så mycket gjort som jag hoppats på, men ni kanske har hört talas om klass2-varningen här i småland :) Va väldigt mycket snö-skottning igår...

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Tog en gammal restbit 5mm plåt...
Bild

Gjorde några hål och en kontur...
Bild

Tada!
Bild
Bild
Bild


Nu har jag fixerat upp framvagnen i höjdled, sen är det bara att skjuta den i sidled tills man är nöjd. Och sen kan man även vinkla hela 100x100-balken genom kryssmätning emot bakaxeln tills man är nöjd där oxå.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar