BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Idag har jag gjort lite nytta i garaget :shock:

Oljefällan till Vevhus ventilationen, från ventilkåpan in i den nedre anslutningen och den övre blir kopplad till insuget på den främre turbon som tidigare.

Bild

Den lilla anslutningen i botten ska gå ner till oljereturerna och in i tråget om det skulle samlas olja i den.

Och här ska den klämmas in, trångt förstås men det går (tror jag)

Bild




Och idag har jag äntligen fått till konstruktionen på mina dubbla luftfilter.

Det gamla luftfiltret är väldigt litet och burken ganska felkonstruerad, bara för att det var så trångt tidigare.
Jag väljer att behålla den gamla burken för att den tillför det trevliga original utseendet, och dessutom hade jag ju redan ett fin fint K&N filter i den.


Bild

Och så här ser spektaklet ut när det inte sitter i bilen.

Bild


Notera storleken på mina kapskivor, ganska irriterande när man får leta bland skrotet för att hitta en mindre sliten :evil:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Inlägg av Pimpolainen »

blir ju fint de där! 8)

Du bekräftade just myten om att smålänningar är snåla, med dina 35mm kapskivor som ligger på bänken :lol:

kommer nog bli mer gött turbo sound nu när du öppnar upp andningsvägarna lite för dom va?
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Va i helsike! Du ska väl inte slänga dom kapskivorna va?? Lägg dom i en låda så kommer jag å hämtar dom....

Dom ser ju ut å va nästan nya ju :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Lite Action i tråden igen.

Luftrenaren och Oljefällan har blivit lackade.

Bild

Och även monterade på bilen.

Lite svårt att både se och montera den lilla burken, men slangarna gick att få dit även om dränerings slangen som går ner till oljereturerna från turbona var pillig att få dit.

Bild

Bild




Sen har jag även påbörjat vinter servicen på min BMW R1100s -01

Bild

Servicen innefattar (om inget tillstöter)
Ventiljustering
Oljebyte på, Motor, Växellåda och Kardan (slutväxel)
Bromsvätska, byte.
Luftfilter
Smörjning och översyn gaswirear. (går tungt)
Spjällhus synkronisering.

En ganska diger lista att beta av när man inte mekat med tvåhjulingar sen man åkte Suzuki TS 125x :roll:


Så nu ser den ut så här.

Bild

Mitt under tanken framför batteriet sitter den ABS och elektroniska bromsservo enheten. den har inte mindre än 4 luftnipplar och jag ska byta bromsvätska :scratch:

Luftfiltret är verkligen dax att byta, fullt med grus sten och flugor :doh:

Bild

Ska ta en titt på generator remmen också, ska inte bytas än 2000 mil kvar, men man är ju lite nyfiken, inte alla MC som har generatorrem :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det ser ut som att ventiljusteringen är den enklaste biten att göra på hela hojjen ? :)


Gillar fabrikslooken och svarta färgen på luftintaget och det.. det blir diskret och snyggt!
Gillar själv inte krom och blå silikon-slangar så värst mycket.. skulle inte passa på den här bilen i vart fall.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ja Mattias du har precis rätt.

Ventil justeringen gör man som på vilken gammal stötstångs motor som helst, justerskruv med kontramutter, dessutom spretar ju cylindrarna rakt ut i friheten. :hihi:
Motorn är en helt (o)vanlig 4-ventils stötstångs motor med dubbla underliggande kammar :scratch:
Alltså kamaxlarna ligger under kolvarna och de 5cm långa stötstängerna påverkar en form av dubbel vippa till sina två ventiler.

Det är inte många delar som är gemensamt med en annan MC.



Och angående bromsarna står det i reparationshandboken.

"BMW advise that all fluid draining, filling and bleeding procedures on ABS models should be carried out by a BMW dealer."

Men sen har Haynes bara gett det 3 skiftnycklar :wink:
Dock med kommentaren "får man luft i ABS enheten ska man ta MCn till en handlare."
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Jag vart på Biltema för att handla lite slangklammer till de nya anslutningarna på vehusventen, och kom hem med fel dim. :doh:
Går kanske ändå men de är lite för stora.

Sidospåret i garaget på MCn fortsätter istället, jag hittade ett 16 sidor långt PDF dokument som steg för steg talar om hur luftningen går till på bromsarna, tämligen komplicerat till en början.

Avsnittet om detta i Haynes handboken kan man tända i pannan med.....

Jag har börjat lite smått med luftningen och tror att det ska gå att fixa.

Sen har jag även under stor irritation även bytt bränslefiltret, här är den lilla rackaren på väg ut ur tanken.
Kunde de inte gjort hålet 10mm större :doh:

Bild

Äntligen ute (filtret borta) :thumbright:

Bild

Luftfilter och slutväxel oljan har jag bytt med idag.
Verkligen mycket jobb med denna service.

Man börjar undra om det verkigen blir så grundligt gjort på en MC firma ?
Förra servicen som en firma gjorde var samma, bortsett från Bränslefilter bytet, och arbetet kostade ca 2500:- +moms. :scratch:

Sen bjuder jag på en liten Teaser från ett MMS som kom till min mobil telefon.
"Nu väntar dom på en ny BMW 635a" stod det och bilden är denna :P

Bild

Jag ska inte ha dessa 5 ekrade nav utan bara använda banorna på mina Krysseker nav, båda uppsättningarna är OZ-Racing.

Får se om jag behåller 265 däcken eller byter till 275
Detta kommer att ge mig 9,5x17 fälgar med et0 bak :roll:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Ort: Nora

Inlägg av icklas »

Måste bara säga att ja älskar utseendet på bilen!
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Axxel_021
För mycket laddtryck
Inlägg: 260
Blev medlem: mån okt 20, 2008 5:16 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Axxel_021 »

Jävligt frächa fälgarna var!

Vart får man tag på dom, för dom är väl väldigt sällsynta?

Mvh
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har OZ-Racing fälgarna landat.

Dock får jag revidera lite på måtten på dem.

Bak fälgarna är 10x17 et19 och fram 8,5x17 et13

Just denna modellen heter OZ-Racing Futura, och var standard på bland annat Lotus Esprit S4 på 90 talet.

Bild

Dessa är dock en eftermarknads fälg med BMW bultmönster.

Mina tidigare krysseker fälgar är också OZ-Racing och har samma nav mått (hoppas jag) som dessa OZ Futura, och planen är alltså att renovera de nya banorna och flytta över mina krysseker nav så att i princip mina gamla fälgar får måtten 10x17 bak, fram är det redan 8,5x17.

Dom har en hel del klarlacks släpp men är ganska fria från oxid.

Bild

Bild

Dom är frächa men inte toppskick.

Bild

De som däremot är riktigt kul är att dessa "nya" har kromade split bultar, mina gamla har jag lackat svarta då de endast var galvade och alltså fula.

Prisbild på dessa rariteter är svårt att säga, mellan 5000 för ett riktigt dåliga till 30´000 för fina.

http://www.felgenmann.de/BBS.htm

http://www.blocket.se/stockholm/OZ_Futu ... 950101.htm

Jag lägger även en länk på renoveringen jag gjort på mina "gamla".

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=polera

Lätt hänt att man blir lite galen i polerade split fälgar 8)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Trevligt att se att du är igång och grejar med bilen!
Själv har jag varit extremt lat med min..
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Galet shyssta fälgar :thumbright:
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

20 papp får man ge för nyrenoverade i Sverige. :)
Snygga fälgar men eftermarknads? Lotusens är väl OZ eller?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att ni gillar fälgarna :thumbright:

Ibland ställer jag mig lite tveksam till att byta naven till krysseker, men en -80 tals BMW ska nog ha det trots allt.

Och jo visst är det OZ-Racing, både mina Krysseker och de 5-ekrade OZ-Futura båda uppsättningarna med BMW Bult cirkel.
Jag tog bara med Lotusen som ett exempel.

Bild

Även om dessa fälgar är väldigt exklusiva och dyra så är dom tyvärr även ömtåliga, och jag hittade en spricka i en av bakre innerbanorna.
Detta är ganska vanligt så kolla detta noga om ni ska köpa beg. split fälgar.
Denna sprickan är bara ca. 10-15 mm in från kanten. så förhoppningsvis ska det inte vara något problem att svetsa den. :roll:

Bild

MC Servicen har fortsatt.

Ventiljustering, man kan se Kamaxelkedjan till höger i bild, så ni förstår hur korta stötstängerna är, i tomrummet mellan vipporna sitter Tändstiftet.
Är man skarpsynt kan man även se fabrikatet på spjällhuset BING :P

Bild

Spjällhus synkonisering, med ATF olja i en genomskinlig slang, funkade kanon :thumbright:

Bild

Denna bilden vågar jag knappt lägga upp, jag har aldrig sett ett så skitigt luftfilter, inte ens på en 20 år gammal gräsklippare. :doh:

Bild

Detta satt alltså i mitt luftfilter :shock:
Jag har trippel kollat 1600 Mil har det gått, nästan att man funderar på att ändra på Luftsnoken till motorn så att den inte mynnar så nära framhjulet.

Nu är MCn provkörd endast ett olje läckage vid vänster ventilkåpa som nu är åtgärdat annars var allt OK :thumbright:

Lite spännande att provköra bland IS fläckar på vägen :shock:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Inlägg av Pimpolainen »

fyfan va mycket skit!!! är ju precis som på golvmattorna i brukisen så här års!!

du är fanimej överjävlig på att meka Daniel!

Startat stridsvagnen än? :lol:
Skriv svar