200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

AsLoT skrev:
cjd187 skrev:Stefan slarva inte med en sån enkel grej när du lagt ut så pass mycket pengar på axeln.

Nån grad hit eller dit toe mer än det ska vara går rätt tungt i slutet på repan.

Tycker att Strange tekniker borde upplyst dig om detta när du beställde axeln.


// Calle
Dom antar väl att man vet.

Kunde fått fästen monterade mot tillägg direkt i USA men då jag inte visste riktigt hur det skulle se ut så funderade jag aldrig på det ens. Ville bara beställa fort så grejerna kom hem.

Vet du nån som kan mäta upp en axel i närheten Calle?
Vad menar du med mäta upp en axel stefan?

om du vill veta hur anliggningsytan är på kronhjul o sånt så kan jag ta med färg som man märker på med o sen så snurrar man runt på det. Man kan mäta lagerspel med indikator också o skulle de vara fel så får man ev schimsa. Men allt sånt borde vara klart när du får axeln om det är det du menar med o mäta upp axeln.

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

tobbeturbo skrev:
AsLoT skrev: Dom antar väl att man vet.

Kunde fått fästen monterade mot tillägg direkt i USA men då jag inte visste riktigt hur det skulle se ut så funderade jag aldrig på det ens. Ville bara beställa fort så grejerna kom hem.

Vet du nån som kan mäta upp en axel i närheten Calle?
Vad menar du med mäta upp en axel stefan?

om du vill veta hur anliggningsytan är på kronhjul o sånt så kan jag ta med färg som man märker på med o sen så snurrar man runt på det. Man kan mäta lagerspel med indikator också o skulle de vara fel så får man ev schimsa. Men allt sånt borde vara klart när du får axeln om det är det du menar med o mäta upp axeln.

//tobbe
antar han menar så lagerlägena linar med diffsplinsen, samt att hjulvinklarna är rätt på rören.

är lite hemligt/lurigt att göra hjulinstälningar på en bil med fasta drivaxelrör, man riktar rören med värme å drar dem med vatten, det måste såklart göras efter eventuell svetsning.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

Det ska ju inte svetsas så mycket inne vid klumpen så det tror jaginte är nån fara att man skulle fucka upp, men det bästa är att ta bort skivor o ok och sätta ett rör så som jag beskrev tidigare. O det ska man ju göra innan svetsning o mäta o sen så svetsar man o då ser man om det rört sig nå, o har d det så får man rikta. Ingen "BIG DEAL" :hihi:

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

knotan skrev:antar han menar så lagerlägena linar med diffsplinsen, samt att hjulvinklarna är rätt på rören.

är lite hemligt/lurigt att göra hjulinstälningar på en bil med fasta drivaxelrör, man riktar rören med värme å drar dem med vatten, det måste såklart göras efter eventuell svetsning.
Precis.
Det är för att se att axeln inte dragit sig som ja vill mäta, det andra är ju redan klart.

Vore najs om man hade typ nån laser eller indikatorklocka monterat hela tiden när man svetsar så man kan se vad som händer med vinklarna...

Ska höra lite på jobbet... tror mekarna där har en laser som kanske kan funka som vanligtvis används för att mäta så NC-maskiner är raka...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Enklaste sättet att rikta är att du svetsar på motsvarande sida lite och kollar hur rakt det är efter det svalnat helt. Det drar sig oavsett hur du svetsar. flera små svetsar drar ihop sig när dom svalnat dom med. Kyler man kan det bli sprött och spricka. Svetsen drar ihop sig och drar med materialet. Drar sig mer med pinne, mindre med mig. Men som sagt så är det ganska långt ut. kolla iaf före och efter!
Lissjos
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: fre aug 22, 2008 6:17 pm
Ort: Malung

Inlägg av Lissjos »

Ja, visa hur du ska göra nu.. så jag kan härma :) ska korta min axel snart.. ska beställa drivaxlar först bara..
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

tobbeturbo skrev:
Nova Jörgen skrev:Är man lite brutal med svetsen kan det bli MYCKET fel. Jag har lite bilder på något ställe, ska se om jag hittar dom.

Svetsa lite i taget och låt det självsvalna så minskar risken att det slår sig.

Hur mycket fel som är okej...det beror väl på hur petig man är?
När vi svetsar axlar på jobbet så använder vi ingen jigg den ligger i en slags vagga så att den ska vara enkel o snurra på, vi svetsar allt som ska sitta på axeln o sen så har vi ett rör som vi trär genom axeln som sen dras fast med de två lageröverfall som sitter där i klumpen. Sen så ser man hur mycket röret är ur centrum ute vid ytterändarna o då får man värmerikta rören längst in vid klumpen o om jag inte minns fel så ska rören peka lite innåt.

//tobbe
Det jag kallade jigg är just det du beskriver. En rak stång och "bussningar" som passar i lagerlägena både för difflagren och hjullagren. Detta för att se till att alla lagerlägen är i linje och paralella. Sedan punktar man fast ytterändarna, kollar att allt är rakt tar bort "jiggen"helsvetsar och dubbelkollar med "jiggen" igen att inget kroknade vid svetsningen.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Jag har både utrustningen, kunnandet och vanan att utföra bakaxelkortningar och dom flesta andra bakaxelarbeten.

Vill någon ha hjälp så skicka ett mail eller PM.

Frågor ska jag försöka svara på här på forumet, så att så många som möjligt får ta del av svaren.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
cjd187
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 19, 2009 6:15 pm
Ort: Köping

Inlägg av cjd187 »

Tjena Stefan
Var väl Jörgen jag tänkte på då han byggt min axel men annars har väl spm i skultuna jigg, troligtvis även nån i smf västerås garaget också.
Snowball har med och har firman i Kjula för tillfället.

Mvh Calle
Lissjos
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: fre aug 22, 2008 6:17 pm
Ort: Malung

Inlägg av Lissjos »

Tack för tipsen.
Bra att veta att du fixar sånt här Jörgen, men jag och storebror ska göra ett försök med min axel.. vi har tillgång till att tillverka de grejerna som behövs, så jag tror det ska lösa sig bara vi tar tid på oss och är noggranna.

Vi får öva på min 9" och sen korta hans axel till rodden senare.

mvh patrik
Chevy Chevelle SS 1966
Chevy Impala SS 1963
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nu sitter fästena i karossen fast och jag tror inte att dom kommer lossna :twisted:

Bild

Bild

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Det tar sig...

Har fixat bromsslangar, spacers och däck fram.
Nu är hela framvagnen klar.

Bild

Punktat fästena på axeln och kapat till stagen samt provmonterat.
Ser ut som om det kan funka...
Har även ritat upp kardan så den kan beställas nästa vecka.

Bild

Bild

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
cjd187
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 19, 2009 6:15 pm
Ort: Köping

Inlägg av cjd187 »

Tjena Stefan

Har inte koll på hur lång kardan du har men läs detta om du inte gjort det.

http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

samma sak bara en annan firma

http://www.pstds.com/driveshaft_critica ... _chart.htm

Vart ska du beställa ifrån?
Fått nåt sjysst pris nånstans?

// Calle
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

[quote="AsLoT"]Det tar sig...
Punktat fästena på axeln och kapat till stagen samt provmonterat.
Ser ut som om det kan funka...
Har även ritat upp kardan så den kan beställas nästa vecka.

Bild

Hej.
Ett litet tips i all välmening...
Jag ser på din bild att du har fästplattorna för 4-linkstagen "uppochner" är det av någon särskild anledning?

Normalt på ett 4-link för dragracing så strävar man efter att ha det övre av stagen nära centrumlinjen på bakaxeln och det nedre staget längre ifrån centrum av axeln. Jag menar i höjdled.

Bland annat har det att göra med dom dragande och tryckande krafterna i stagen, samt att man strävar efter att ha det nedre staget paralellt med underlaget eller möjligen lutande någon grad neråt i framänden. Har du det nedre staget nära axelns centrum kan det vara svårt att få höjden på stagens skärningspunkt rätt utan att det lutar för mycket neråt i framkant.

Placeringen av det övre staget i höjdled i förhållande till axelns centrumlinje påverkar även chassireaktionen i starten, jag har inte full koll på alla detaljer där, men enligt en av mina chassiböcker ( how to build a winning Drag Race chassi and suspension. Wayne Scraba. HP Books nr 1462 ) så ger ett lågt placerat övre stag lugnare och mer kontrolerbara hjullyft t.ex.

Det blir också mera plats uppåt i chassit vid fjädring eller om man vill ha en låg bil med det övre staget närmare axelns centrumlinje.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

cjd187 skrev:Tjena Stefan

Har inte koll på hur lång kardan du har men läs detta om du inte gjort det.

http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx

samma sak bara en annan firma

http://www.pstds.com/driveshaft_critica ... _chart.htm

Vart ska du beställa ifrån?
Fått nåt sjysst pris nånstans?

// Calle

Jag har hört med Swea och dom har en variant på kardan som ingen kört sönder enligt dom. Men nått bra pris tycker ja inte att jag har jag inte fått direkt...
Ska höra med lite fler nu i veckan.
Min kardan bli relativt kort och jag kommer att ha hardyskivan på Getrag lådan kvar så det blir en delad kardan.
Tanken är att hardyn ska rädda lådan lite...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Skriv svar