Vart hade ni satt övergången? Turbo -> IC

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Vart hade ni satt övergången? Turbo -> IC

Inlägg av volvokalle1 »

Har 2,25" utlopp från turbinhuset på turbon och 3" anslutning i ICn.
Så nu undrar jag var ni hade satt övergången från 2,25" till 3".
Ska jag ha övergången på turbinhuset direkt, eller hade ni hellre haft övergången på IC anslutningen?


Kan tilläggas att jag har ett 3" spjällhus, så på den "andra sidan" blir det 3" hela vägen.
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Dock inte det jag frågade efter
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Jag hade satt den på turbon, känns som mindre risk att den ska lossna men spelar väldigt liten roll.
Chevelle SS -65
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Du ska ha en övergång från 2.25" - 3", du har 3" på ic anslutningarna och 2.25" ut ur kompressorhuset på turbon?
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Varm luft tar stor plats, är väl bättre köra stort fram till intercoolern sen mindre fram till insug. Går ju inte i ditt fall ändå visserligen, kör övergången vid turbon direkt..

Men nån mening med 3" insug och spjäll med det utloppet på turbon finns ju knappast? :P
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Hedlund skrev:Varm luft tar stor plats, är väl bättre köra stort fram till intercoolern sen mindre fram till insug. Går ju inte i ditt fall ändå visserligen, kör övergången vid turbon direkt..

Men nån mening med 3" insug och spjäll med det utloppet på turbon finns ju knappast? :P
Maskinen i övrigt är redan färdigbyggd av förra ägaren, därav denna omvända "galenskap" i mitt tycke också.

Det där med varmluft, bra tanke.
Övergången blir direkt på turbon.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Det är väl lika bra att ha 3" intercooler och 3" spjäll ifall han skulle få för sig att byta turbo i framtiden :thumbright:
Chevelle SS -65
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Sett overgangen ved turboen. Blir som å få lengre diffusor ut av turboen..
-Bjørn
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

En 3" anslutning på en IC med gjutna gavlar har ju inte 3" innerdiameter... snarare 2½".
Köp billiga rör/övergångar och prova dig fram.... själv tror jag inte att du märker nån större skillnad hur du än gör med rören vid "måttliga" effektuttag.
Skriv svar