VW tdi med mekanisk pump?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
VW tdi med mekanisk pump?
Måste ha mera ös i oljepannan. (1Z)
Har en modifierad AAZ pump, denna har knäckt några AAZ block... Ger lagom med diesel. Spridarna på förkammardieslarna har väl öppningstryck på 170bar eller något sådant.
1Z direktinsprutade (TDI) har väl öppningstryck på 250bar eller så.
Måste jag byta pumpelementen eller går det att använda den gamla pumpen? Tappar man dieselmängd? (med höjd tändning då)
Det byts spridarspetsar vad jag förstått. Hur kan det ge någon skillnad i dieselmängd? Ger väl ändå inte mer än va pumpen trycker ut...
Vill inte ha en monsterpump heller, bruksbilen ska hålla, så 12mm pumpelement är inte nödvändigt.
Har en modifierad AAZ pump, denna har knäckt några AAZ block... Ger lagom med diesel. Spridarna på förkammardieslarna har väl öppningstryck på 170bar eller något sådant.
1Z direktinsprutade (TDI) har väl öppningstryck på 250bar eller så.
Måste jag byta pumpelementen eller går det att använda den gamla pumpen? Tappar man dieselmängd? (med höjd tändning då)
Det byts spridarspetsar vad jag förstått. Hur kan det ge någon skillnad i dieselmängd? Ger väl ändå inte mer än va pumpen trycker ut...
Vill inte ha en monsterpump heller, bruksbilen ska hålla, så 12mm pumpelement är inte nödvändigt.
1Z är den första 1,9tdi 90hk. Fanns i golf och passat från 94 (93 tror jag i tyskland)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Ganska mycket laddtryck
jag bytte till spridarspetsar från iveco 2.5tdi-96 på en 90hk tdi pumpen var en mekanisk från en turbodiesel med orginalpumpellement från tdipumpen.
det blev en klart märkbar skillnad, prisvärt
om man har ett givet tryck genom två hål med olika storlek kommer de ju mer genom de större
edit: nålen i iveco spetsarna fick moddas om jag inte mins fel (6år sedan)
det blev en klart märkbar skillnad, prisvärt

om man har ett givet tryck genom två hål med olika storlek kommer de ju mer genom de större
edit: nålen i iveco spetsarna fick moddas om jag inte mins fel (6år sedan)
- dundersmurfen
- Forumsberoende
-
- För mycket laddtryck
Jag hade för 12 år sen en golf etta som jag satte i en 90hästars tdi-motor i, med en äldre mekanisk vanlig golf-dieselpump och via skarvade rör mellan pump och spridare.
Har för mig att en frisk sån pump kan trycka ur sig över 1000 bar så det orkade definitivt öppna Tdi:ns spridare.
Har för mig att en frisk sån pump kan trycka ur sig över 1000 bar så det orkade definitivt öppna Tdi:ns spridare.
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
- dundersmurfen
- Forumsberoende
per a skrev:1. pumpen var mekanisk för att motorn monterades i en golf1
2. nej, men om man har 2 kompletta pumpar så går det att få ihop en
3. mins ej 10?
ujujuj så rörigt detta blir. När jag sa gamla menade jag ju den nya...

Skitsamma.
Det är bara att muttra över pumphuvet från den elektroniska manikken till den hederliga mekaniska? Det är väl den klumpen i änden som man skruvar spridar-rören i eller hur? Ska man flytta över kamplattan också? eller är den inbyggd
Du har gott minne ändå fick luskat fram alldeles nyss att det sitter 10mm i dom elektroniska manikkerna

ska nog åka och börja plundra brorsans passat imorrn tror jag hehe.
-
jag hade en elstyrd pump som följde med motorn jag köpte, så köpte jag
en mekanisk turbodiesel pump och lämnade båda pumparna till en dieselmarinerad medelålders man. han flyttade över hela innanmätet
(de som sitter mellan remhjulet och spridarrören) .
sen fick jag byta remhjul för att ingående axel e grövre på elstyrda pumpen
edit: jag får nog släpa mig ut i garaget och mäta lite på olika pumpar, jag
blir lite osäker på varför jag bytte remhjul.
en mekanisk turbodiesel pump och lämnade båda pumparna till en dieselmarinerad medelålders man. han flyttade över hela innanmätet
(de som sitter mellan remhjulet och spridarrören) .
sen fick jag byta remhjul för att ingående axel e grövre på elstyrda pumpen
edit: jag får nog släpa mig ut i garaget och mäta lite på olika pumpar, jag
blir lite osäker på varför jag bytte remhjul.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Lite uppföljning då
Har nu monterat min aaz pump i min 1z tdi. Funkar perfekt om man har ordning på sitt gamla kamremsdrev eftersom pumparna har olika grova axlar.
Blev mycket rappare respons och mer knack. Ryker en smula mera också. Märks att turbon får slita nu då den fortfarande tappar orken vid 2500varv fast fortsätter ryka friskt ändå.
Nästa steg blir att montera en vnt20 och en större ic. Sen kommer jag säkert slira bort kopplingen i ett nafs. Som tur är ligger en bastant sak och väntar...
Kör fortfarande med 9mm pump från aaz och standard tdi spridare. Får se om det behövs mera diesel sen. Får då prova byta spridare och om det behövs mer byta pumpelement till tdins 10mm.
Har nu monterat min aaz pump i min 1z tdi. Funkar perfekt om man har ordning på sitt gamla kamremsdrev eftersom pumparna har olika grova axlar.
Blev mycket rappare respons och mer knack. Ryker en smula mera också. Märks att turbon får slita nu då den fortfarande tappar orken vid 2500varv fast fortsätter ryka friskt ändå.
Nästa steg blir att montera en vnt20 och en större ic. Sen kommer jag säkert slira bort kopplingen i ett nafs. Som tur är ligger en bastant sak och väntar...
Kör fortfarande med 9mm pump från aaz och standard tdi spridare. Får se om det behövs mera diesel sen. Får då prova byta spridare och om det behövs mer byta pumpelement till tdins 10mm.
Jag har en AHU tdi som jag har lite planer på. Sitter i mitt Caddy skåp 
Antingen blir det omprogrammerad befintlig pump, eller mekanisk pump.

Antingen blir det omprogrammerad befintlig pump, eller mekanisk pump.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
-
- För mycket laddtryck
Lever motorn än?
Kör själv med 1Z motor i passaten och har åkt med 172hk och ca. 400Nm sedan i våras men där bottnar pumpen, 12mm pumphuvud är inhandlat och kommer att monteras innom snar framtid
Min motorspec. är:
-Orginalmotor ej öppnad.
-Insug från en SDI (direktinsprutade sug diesel) med pluggad vevhus & egr anslutning, sedan är spjället bortplockat (sitter där för att skapa undertryck i insuget för att få in mer avgaser).
-grenrör egentillverkat med en GT2256V turbo från en MB E270CDI (turbon är likvärdig med en nyare GT1856V) lite segt på denna motor.
-frontmonterad Intercooler (orginal spricker vid ca.1,2bar)
-Bytta spridarspetsar till Boiso PP764, inte P764
-Anpassad programvara i nyare styrboxen.
172hk mellan ca.2800 & 5000rpm och ca 400Nm vid 2800rpm.
Blev en jävla skilnad på varvtalsregistret på motorn då jag bytte insug, orginal insuget stryper nått enormt.
sedan är det inte att rekomendera att ladda mer än 1.2bar med den lilla orginalturbon som bara producerar värme vid högre tryck.
Allmänt kan väll sägas att det är klena vevstakar i 1Z motorn och ska man ha mer bottenvrid så rekomenderas stabilare doningar.
Det finns även ett fint Diesel forum på svenka http://www.dieselclubsweden.se
mvh Jonas
Kör själv med 1Z motor i passaten och har åkt med 172hk och ca. 400Nm sedan i våras men där bottnar pumpen, 12mm pumphuvud är inhandlat och kommer att monteras innom snar framtid

Min motorspec. är:
-Orginalmotor ej öppnad.
-Insug från en SDI (direktinsprutade sug diesel) med pluggad vevhus & egr anslutning, sedan är spjället bortplockat (sitter där för att skapa undertryck i insuget för att få in mer avgaser).
-grenrör egentillverkat med en GT2256V turbo från en MB E270CDI (turbon är likvärdig med en nyare GT1856V) lite segt på denna motor.
-frontmonterad Intercooler (orginal spricker vid ca.1,2bar)
-Bytta spridarspetsar till Boiso PP764, inte P764
-Anpassad programvara i nyare styrboxen.
172hk mellan ca.2800 & 5000rpm och ca 400Nm vid 2800rpm.
Blev en jävla skilnad på varvtalsregistret på motorn då jag bytte insug, orginal insuget stryper nått enormt.
sedan är det inte att rekomendera att ladda mer än 1.2bar med den lilla orginalturbon som bara producerar värme vid högre tryck.
Allmänt kan väll sägas att det är klena vevstakar i 1Z motorn och ska man ha mer bottenvrid så rekomenderas stabilare doningar.
Det finns även ett fint Diesel forum på svenka http://www.dieselclubsweden.se
mvh Jonas
-
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Re: VW tdi med mekanisk pump?
Jo motorn lever ännu, dock så monterade jag tillbaka allt orginal mässigt nyss. Blev så att jag fann på en golf3 syncro som måste byggas om istället för den andra. Ska lägga upp en projekttråd snart.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: VW tdi med mekanisk pump?
Var kan man få tag på 12mm pumphuvud till boschpumparna ?
Går och smider lite planer på ett roligt bygge.
Går och smider lite planer på ett roligt bygge.