Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe ja men vi kanske syns på någon bankörning? =) Hoppas det blir mer av det i sommar.

Ringde en kompis i kväll som jobbar på en hydraulfirma, så jag präntade ner en liten skiss i paint (man har för mycket tid när man är sjuk).
Så nu är det bara att skriva ut den och mäta/fylla i vilka slanglängder man skall ha till systemet. Det blir skärringskopplingar till hydraulrören under bilen, pressade med JIC i andra änden.
Någon som vet vad volvo 740 filtrena har för gäng in/ut, eller t.ex. saab 9000? Har inte besämt mig vilka filter blir ännu bara att de skall gängas direkt på pumparna med kopplingar emellan.
Feel free att använda skissen om du har liknande system:

Bild

Har varit sjuk sedan i fredags så det har tyvärr inte hänt något mer i garaget sedan dess =/
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 02, 2008 12:51 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av tjmop »

Ser fint ut koffe boy. :thumbright:
När är den ready2race då?
Ja får svänga förbi garaget när jag är hemma innan påsk, så får vi dra en fotosession.
Lagt ner nå kruk på bes?
Krya på dig om du fortfarande ligger i bädden
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Turbokoftan skrev: Någon som vet vad volvo 740 filtrena har för gäng in/ut, eller t.ex. saab
M12x1,5 och M14x1,5 har volvo filtret.

/Filip
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

tjmop skrev:Ser fint ut koffe boy. :thumbright:
När är den ready2race då?
Ja får svänga förbi garaget när jag är hemma innan påsk, så får vi dra en fotosession.
Lagt ner nå kruk på bes?
Krya på dig om du fortfarande ligger i bädden
Thanks =)
Jag siktar på första maj, men det kommer jag inte hålla om jag känner mig själv rätt.. Men det vore nice =)
Kommer nog inte vara körbar till påsk, men det kanske går att styra upp något fränt ändå. Får'la spackla klart fronten till dess då!
Inte gjort så mycket inför besiktning än, men de ska nog hinnas med också..
Ingen idé för dig att bära Modo-tröja idag antar jag :lol:

Grusbusen skrev:
Turbokoftan skrev: Någon som vet vad volvo 740 filtrena har för gäng in/ut, eller t.ex. saab
M12x1,5 och M14x1,5 har volvo filtret.

/Filip
Tackar! Handlade volvofilter igår, så nu saknas bara slangarna =)
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

vart handlade du filtren och vad kostar dem per st? Får snart hem min fuelcell och ska låta en 044 pumpa, så snart blir det att bygga bränslesystem för mig med :thumbright:
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

mekonomen,rejmes, annars har du ju den där bilaffären i lindesberg? vid rondellen andra rondellen.. vad heter den nu igen.. :doh:
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Köpte mina på Mekonomen, fick svar att de var samma filter i alla 700-serier, men jag bad dem slå på 740 turbo ändå. De kostar 252kr/st utan rabatt.

Fick idag hem min nya kamera, bilfilmerna i sommar kommer bli sweet! :D

Kameran heter GoPro Motorsport HD Hero och säljs bl.a. av en kille på rejsa som nu är bosatt i USA.
Bild

Filmat med HD Hero kamera. välj 720p intill volymen för bättre upplösning:
http://www.youtube.com/watch?v=OI7x706ODVM


Nu har jag powernapat färdigt så nu blir det skruvning för hela slanten, update senare hejs =)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Tidigare idag fick jag hjälp av jobbarkompisen Fredrik Nordström att kapa isär några aluminiumrör, han utsågs till förste bandsågare och det gick riktigt bra. Så ikväll tjuvstartade jag lite med insugsbygget som egentligen skulle få vänta till senare, grovkapade den bakre plåtan samt sågade ur för trattarna:

Bild

Med min tilltänkta form på insuget så blir volymen ca 8,9liter, vilket motsvarar ungefär 3,1ggr motorvolymen. Runners blir ca 220mm långa (från fläns till slut av konan) och mäter 44mm inv dia, verkar det vettigt? Kommentera gärna. Tänkt laddtryck är samma som tidigare 1,5bar.

Bild

Hjälpte en kompis att montera ihop en lamelldiff ikväll så det blev inte supermycket gjort, men jag började även titta på grenröret och kapade till några ytterligare rör till wg:n med. Det kommer bli en liknande lösning som jag åkte med -08 med wastegaten placerad ovanför downpipen, delvis pga. att jag vill ha den lättåtkomligt för justering/fjäderbyte samt att avgaserna nu även kommer återledas.
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Du kämpar på du. :thumbright:

Insuget kommer ju bli nice.
Kämpa på nu så vi kan styra upp en Bmw turboträff. :twisted:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jajamen, får hoppas på det! Det skulle vara något de =)

Gick o la mig igår kring 02-tiden efter att ha avverkat två fester (nykter). Vaknade vid 08 imorse och kände att det inte var lönt att försöka somna om, så de blev ett 12h pass i garaget idag.

Kom till garaget och skulle börja med wg-röret, insåg att de fanns inget vettigt sätt och få till det på utan att göra om innerskärmen (som redan var rätt knövlig efter en slägga.. :whistle: ).

Bild

Kapade ur och knäckte till några plåtar och brände dit, drog på lite sprayfärg tills vidare:

Bild

Svetsade från baksidan, inte riktigt färdigt på bilden:

Bild

Helt plötsligt fanns det hur mycket plats som helst tack vare den "rör-formade" försänkningen, testmonterade fjolårets downpipe som passade bolt on(!) or custom on :lol: Måste dock flytta lambdan som inte passade längre på den tidigare placeringen.

Bild

Finns säkert ett dussin olika förfaranden att ta upp hål i kollektorn, så här brukar jag göra:

Bild

vanligtvis använder jag sedan ett sånt där slipverktyg med gumminav och sandpappers hylsa.. Som jag självklart slarvat bort någon gång.. under resans gång. Hittade dock åt ett gäng filar och det funkade riktigt fint, man ska inte underskatta manuellt handarbete :lol:

Bild

Så här blev snoken med dia 60mm rör:

Bild
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Den här är grym
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116142
och tex denna
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=117998

biltema till trots avverkar den som BANAN och stiftet håller också.

10mm fläns det är inga problem :)
http://www.alfapower.nu/gallery/album11 ... s_1?full=1

Går inte att klaga på priset heller
Peter Strandberg
Alfa kombi
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Haha, ja priset går ju inte att klaga på =)

Slipstift är något jag måste köpa, kanske ska prova med dom där då. Undra om det går att slipa alu med dom också eller om det bara kladdar?


Skruvar lite diff vid sidan om också, de plana lamellerna i denna var skadade av friktionslamellerna likaså motstående ytor på "lamellkorgen" som håller de små dreven. Imorgon skall vi plana av sistnämnda en tiondel.

De plana lamellerna fick jag hjälp av en på jobbet med att metallspruta (Med en bindande beläggning, Metco 402) som kompensation för slitaget samt det spel som kommer minska på "korgen". De var 2,6mm i grundutförande men är nu lagt på 4 tiondelar så att det finns gods till riktplaning av bägge sidor. Kommer använda den tidigare baksidan som friktionsyta nu efter att den blivit planad, så den sprutade ytan hamnar på så vis enbart mot fjäderbrickan där den ej har möjlighet att rotera eller skapa någon friktion.

Ena framsidan och den andra baksidan, båda brickorna har nu fått 0,4mm extra gods. Slipas imorgon:

Bild
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Till alu ska du ha större avstånd mellan skären, som denna näst längst till vänster
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=247223
Peter Strandberg
Alfa kombi
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

Turbokoftan skrev:Köpte mina på Mekonomen, fick svar att de var samma filter i alla 700-serier, men jag bad dem slå på 740 turbo ändå. De kostar 252kr/st utan rabatt.

Fick idag hem min nya kamera, bilfilmerna i sommar kommer bli sweet! :D

Kameran heter GoPro Motorsport HD Hero och säljs bl.a. av en kille på rejsa som nu är bosatt i USA.
Bild

Filmat med HD Hero kamera. välj 720p intill volymen för bättre upplösning:
http://www.youtube.com/watch?v=OI7x706ODVM


Nu har jag powernapat färdigt så nu blir det skruvning för hela slanten, update senare hejs =)
vad kostade den kameran?
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Runt 2300kr + frakt/tull (strax över 3000 hemma med minneskort).
Skriv svar