V40 2,0 T4. Nedställt ladd?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck

V40 2,0 T4. Nedställt ladd?

Inlägg av Phillparn »

Tjena. Frågan gäller inte min bil utan en polares V40 med tydligen 2,0 T4 motor. Alltså B4204T5. Är en -01. Den ska vara chippad och mappad till 250hk enligt förra ägaren.

Problemet är då att han kopplat in en ny laddtrycksmätare i den nyligen men den visar bara 0,5bar i ladd. Typ samma som lättryckaren V40 2,0T. Han satte T-korset på samma plats som jag, alltså vaccumslangen till BTR. Min fungerar och visar 0,9 då jag har en Fas1.

Kan det var så att de läcker eller är det nedställt ladd?
Tycker det är konstigt då de är en T4 enligt transportstyrelsen. 147kw (200hk) Kan de var nån sneakmodell?

De är ingen effektskillnad eller ojämn gång efter mätarmonteringen.

Tacksam för alla snabba svar! Hoppas infon räckte!
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

hur tillförlitlig mätare är trycket mätt med? Någon form av kvalitetsmätare eller kinavärsting? :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Verkar som den går på grundladd av någon anledning. Det är ett hyfsat vanligt fel att magnetventilen går sönder/börjar bli dålig och då kan det bli så. Bytte den faktiskt på min T4 98:a idag, och den blev mycket piggare! Har dock ingen laddtrycksmätare i min... Den kostar ca 500spänn på Volvo.
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phillparn »

JE Jr skrev:Verkar som den går på grundladd av någon anledning. Det är ett hyfsat vanligt fel att magnetventilen går sönder/börjar bli dålig och då kan det bli så. Bytte den faktiskt på min T4 98:a idag, och den blev mycket piggare! Har dock ingen laddtrycksmätare i min... Den kostar ca 500spänn på Volvo.
Tack för svaren. Ska meddela ägaren.
Jag vet inte vad det är för mätare han har. Ska fråga och meddela er snarast.
Men det med magnetventilen, är det den som styr wg eller? stänger den inte riktigt? Är liksom inte så extremt haj på turbo.. Har för mig att wg på s40 turbo styrs med en sådan.
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Det kan bero på en rad olika saker. grundtanken är dock den samma. Antingen begär bilen inte 1.1bar som den ska eller så käcker det eller något annat hårdvarufel så att bilen begär 1.1bar men det blir bara 0.5bar.

no1 är att testa om bilen begär mer än 0.5bar alls, görs enklast genom att koppla ur magnetventilens elsladd och provköra, är laddtrycket samma fortfarande eller lägre? om det är samma så är antingen magnetventilen trasig eller så begär bilen bara 0.5bar av någon anledning. kan även vara trasig turbo, men det är sällsynt.

halveras laddtrycket så är det något fel på vägen. trasig WG-klocka, läckande tryckrör etc.

om bilen laddar mindre med ryckt elkontakt så koppla dit kontakten igen och läcksök trycksystemet, görs nklast genom att kroka av tryckröret från turbon och blåsa med tryckluft samt låta en kompis lyssna efter läckor. Hittar man en läcka så som brusten slang till tomgångsmotorn enner sprängs IC så är det givetvis det som är felet.

Hittar du ingen läcka så kan det mycket väl vara WG-klockan som är trasig, inte helt ovanligt det heller.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phillparn »

Tack för alla svar. Hittade felet. Det var magnetventilen som felade.
Bytte den, men nu laddar den 0,9 som en fas1 :shock:
Är de skillnad på fas1 och fas2 ventilerna? :?
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phillparn »

Nu sitter de en magnetventil som är till en fas2
doc laddar den 1.0bar och tappar trycket ganska snabbt
ibland kommer den inte upp i 1.0bar alls
utan kan ligga mellan 0.7-0.9.
som vi sett är att den tappar tryck ibland före 4000rpm
och ibland kring 4500-5000rpm.
kan de va så att w-g fjädern inte är till för 1.2bars ladd som de ska vara
eller är de ev. lekage i vakuumslangarna?
han ska iaf byta vakuumslangar till att börja med.
Magnus Söderberg
Lite mer laddtryck

Inlägg av Magnus Söderberg »

Har ni provat att ta av batterikabeln i en timme (tror det är en halvtimme för att nolla adaptionen)?

Annars är det mycket möjligt att fjädern i wastegatens tryckklocka har blivit för slö för att hålla emot, prova att haka på en extern fjäder och se ifall det gör någon skillnad.

Ett läckage i tryckslangar/rör kan även vara troligt som du är inne på, bilen har ju några år på nacken och mycket kan ha hänt på den tiden.
242 -75
Skriv svar