Tackar för en bra länk.
Den skabbiga Asconan som var med i en Bilsport artikel (nr 1 1984) är den Ascona jag talar om. Lacken var så ful att man beslöt att köra artikeln i svart-vitt....

Den motor som slutligen hamnade i denna bil var på 2,2 liter och hade en av de rysligt gjutna crossflowtopparna som togs fram till 400 modellen. Ventilkåpan till toppen var gjuten i magnesium, så det var smutta bitar om det inte vore för att vissa av topparna såg ut att vara gjutna i makadam formar...

En del av dessa toppar hade också problem med porer i gjutgodset och dessa kom fram först då man började fila i topparna. Största insugsventilen man fick i var på 51mm, avgas 44mm...

Turbon som motorn bromsades med i artikeln var en gammal Schwitzer 3LDS-305. Att det inte blev mer än just 370Hp vid denna bromsning visade det sig senare bero på att alla kolvringar utom två av de nedre var trasiga. Dom hade spikat sönder utan att han märkt det, motorn kändes dock ovanligt trött då vi körde hem....

Då crossflowtoppen kom på så blev det en helt annan motor, gassvaret/laddtrycket var momentant och det stackars 305 aggregatet fick jobba hysteriskt och lät som en gasturbin tills turbinaxeln vreds av i gängan. Turbon byttes till ett Schwitzer S3A aggregat, inhandlat direkt från fabriken, efter denna uppgradering blev bilen riktigt otäck att köra med, det fanns ju ingen bur i den heller....
