Motor med max 140 hk original? Bmw m10 kanske?
-
- Forumsberoende
Hehe, ja om de blir något får de nog bli såcab skrev:precis min åsikt
gör det så enkelt som möjligt
opel motor med opel låda

Ingen som har något tips på bakvagn, framvagn och bromsar som kan tänkas få att passa utan alltför stora problem?

//Alex
låg vikt och mycket effekt...kolla på fords V-6:or 72-85... en förgasarkonverterad 2.8 ger ca 135-150 hästar..de börjar iofs bli lite knepiga att hitta..BÄSTA motorn är 2.6L före -1976 högkomp och hmm 135 hk om jag inte minns fel) efter 76 sänktes kompressionen och lite mindre HK..men å andra sidan passar den "nyare" motorn bra att smäcka på en LT-turbo på utan större mod
Okej, tackar så mycketZwinto skrev:låg vikt och mycket effekt...kolla på fords V-6:or 72-85... en förgasarkonverterad 2.8 ger ca 135-150 hästar..de börjar iofs bli lite knepiga att hitta..BÄSTA motorn är 2.6L före -1976 högkomp och hmm 135 hk om jag inte minns fel) efter 76 sänktes kompressionen och lite mindre HK..men å andra sidan passar den "nyare" motorn bra att smäcka på en LT-turbo på utan större mod

Dock har jag bestämt mig för att turbokonvertera original motorn, så får vi se hur det går. Förhoppningsvis håller den ju ett tag. Sedan kanske det bli motorbyte

Men tackar för tipset, ska komma ihåg det
//Alex
Ja, det finns ju en hel del att välja på. Men helst skulle jag vilja ha en motor från en rwd bil på en gång, så kan man köpa en bil och ta motor,låda mm från. Men som jag skrev innan, kommer köra med original motorn så länge det håller eller tills jag tröttnar.Kadett4wd skrev:du har juh x20xev från opel.
sitter i Vectra b
136hk std.
och underdelen kan vara bas för många olika versioner av motorn.
//Alex
-
- För mycket laddtryck
Okej, ja jag är inte så bra på att veta vilken motor som sitter i vilken bilAnders_Karlsson skrev:X20XEV sitter i Opel Omega B 2,0 16V, de är bakhjulsdrivna. Finns gott om billiga bilar, bara att köpa en komplett bil och plocka det man vill ha.

Nu har jag börjat tänka mer på att byta motor igen, känns som att det blir enklast/billigast och bäst.. Dock så lutar det nu "tyvärr" åt volvo. Men frågan är vad jag ska skaffa för någon? Vill ju ha det så enkelt som möjligt, och känns som att det skulle bli ganska mycket svårare med tex elektriskt insprut än förgasare, men det kanske är värt att satsa på nån typ av insprut ändå? Blir väl kanske lättare att trimma och så sen med, jag vet inte riktigt
Men om vi säger att jag skulle vilja köpa en komplett bakhjulsdriven bil för ca 2000kr och ta motor, växellåda, kanske kardan och bakaxel med. Vad borde jag köpa då? Har funderat lite på fård och opel med, men vet inte riktigt.. En sierra kanske skulle kunna vara något?
//Alex

Men om vi säger att jag skulle vilja köpa en komplett bakhjulsdriven bil för ca 2000kr och ta motor, växellåda, kanske kardan och bakaxel med. Vad borde jag köpa då? Har funderat lite på fård och opel med, men vet inte riktigt.. En sierra kanske skulle kunna vara något?

//Alex
En motor från en bmw 518 e28 kanske skulle kunna vara något? Sitter väl m10 motor i dem? Har en kompis som har en han har lekt lite med.. De håller väl rätt bra med? För som sagt så har han ju lekt med den, så har ju gått på ganska höga varv.. Men den ska väl klara ett tag till om man ger den en liten översyn?
Tacksam för svar, är ganska inne på bmw motorn nu, för den ska väl vara ganska lätt att trimma har jag hört?
Alla synpunkter och sånt är ju bara bra!
Skulle nog kunna få hela bilen för nån hundring, och då finns det ju en del man kan ta från den.. Så nu vill jag ha svar och tips!
//Alex

Tacksam för svar, är ganska inne på bmw motorn nu, för den ska väl vara ganska lätt att trimma har jag hört?
Alla synpunkter och sånt är ju bara bra!

//Alex
Jo, så är det helt säkert. Men skulle kännas 1000ggr roligare att öppna huven om det satt en bmw motor där än om det hade varit en volvo motor..Nyberg_ skrev:e ju inte expert på m10 motorn men ja vet att det är mycket dyrare att trimma eller renovera den istället för t ex en volvo motor.
Så ingen som tycker att m10 skulle vara rätt alltså?
//Alex
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck