diesel kolvar i bensin motor.
diesel kolvar i bensin motor.
ja har börjat fundera kring att stoppa i diesel kolvar i tex en b21 för att få bättre förbräning och fyllnads grad. jag känner en gammal gubbe som har gjort detta på sin is bil han bygge även om så det blev som en direkt insprutning rak på kolven.
har funderat ganska mycket kring detta nu och tror att ja ska testa de på en motor. ända problemet ja inte har löst än är detta med insprutningen... man lär ju måste fräsa nya hål i toppen så man kan plasera insprutarna som man vill.
någon som har synpunkter på detta? vore kul att få bolla iderna med nån än att sitta här och tänka i sin ensamhet.
har funderat ganska mycket kring detta nu och tror att ja ska testa de på en motor. ända problemet ja inte har löst än är detta med insprutningen... man lär ju måste fräsa nya hål i toppen så man kan plasera insprutarna som man vill.
någon som har synpunkter på detta? vore kul att få bolla iderna med nån än att sitta här och tänka i sin ensamhet.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då?
Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem
200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars?
en jävel till pump får man skaffa sig då
dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.
lite av mina spontana idéer om det iaf

Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem

dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.

Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
jag vet inte än har inte sökt nå delar. men jag har för mig att gubben som har gjort detta använde sig av Peugot kolvar?
jag tror att ja skulle köra med grop kolvar om ja skulle testa det men de bror ju lite på vad som passa och vad som finns. jo de där med insprutningen kommer att bli ett problem ja ska ta och ringa till gubben där och höra med han va de va han hade gjort
jag tror att ja skulle köra med grop kolvar om ja skulle testa det men de bror ju lite på vad som passa och vad som finns. jo de där med insprutningen kommer att bli ett problem ja ska ta och ringa till gubben där och höra med han va de va han hade gjort

subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då?![]()
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars?
![]()
varför tror du att luften skulle finfördela sig mindre? den borde ju fördela sig bättre?

Varför skulle direktinsprutning vara sämre på en bensinare än på en diesel? Hört talas om GDI t.ex?subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då?![]()
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars?
![]()
Börjar finnas rätt gott om direktinsprutade bensinbilar/båtmotorer/2-taktare mm nuförtiden.
Dock är ju frågan om man verkligen vill ha dieselkolvar, de brukar ju oftast vara rejält tunga.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det är nog mera bekymmer än fördelar i detta sammanhang. Mycket mera effekt blir det nog inte...lite lägre förbrukning kan man åstadkomma.
Vad är det du har för mål med denna ide'?
Om jag skulle göra nåt åt förbränningen skulle jag köra plan kolv och helt igensvetsat förbränningsrum, som sedan optimerats. Då kan det bli riktigt bra t.o.m. i en volvo topp som har ventilerna i 90 grader till kolven...
/Andre'
Om jag skulle göra nåt åt förbränningen skulle jag köra plan kolv och helt igensvetsat förbränningsrum, som sedan optimerats. Då kan det bli riktigt bra t.o.m. i en volvo topp som har ventilerna i 90 grader till kolven...
/Andre'
power
The skrev:jo man kanske skulle kunna använda sig av nått sånt. jo de är dom men man kan ju alltid lätta dom litesubw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då?![]()
![]()
Varför skulle direktinsprutning vara sämre på en bensinare än på en diesel? Hört talas om GDI t.ex?
Börjar finnas rätt gott om direktinsprutade bensinbilar/båtmotorer/2-taktare mm nuförtiden.
Dock är ju frågan om man verkligen vill ha dieselkolvar, de brukar ju oftast vara rejält tunga.

ja du kanske har rätt i detnorrback skrev:Det är nog mera bekymmer än fördelar i detta sammanhang. Mycket mera effekt blir det nog inte...lite lägre förbrukning kan man åstadkomma.
/Andre'

jo då blir det riktigt bra

Det låter som mycket jobb och pengar för ett litet resultat?
VW har spridarna från sidan i förb. rummet, och sedan ganska speciellt formade kolvar för att få rätt virvlar (speciellt de motorer som går med skiktad förbränning)
VW har spridarna från sidan i förb. rummet, och sedan ganska speciellt formade kolvar för att få rätt virvlar (speciellt de motorer som går med skiktad förbränning)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Kontakt:
hej allt det där finns på BMW Motorer
Hej allt det där med direkt insprut finns redan på BMW , om alla förutsättingar är rätt så går det att åka lambda 2.5
men allt är gjort för att få en snål motor, när det kommer till allt trimmet så tror jag att det är svårare och dyrare , när det gäller spridare pumpar och ventildriving motorn heter N54 tror jag
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=18241

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=18241
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D
))
Åker BMW 123 D

kanske man skulle ta ock kika lite på de dåj björk skrev:Det låter som mycket jobb och pengar för ett litet resultat?

jo mycket jobb är det ju men de är ju roligt och lärorikt samtidigt!
att få en bättre fyllnads grad känns ju som ett ganska oviktigt resultat men om man ska trimma den motor sen så kanske man får ut de där lilla extra om man har en bra fyllnadsgrad.

-
- Forumsberoende
- Kontakt:
AhhThe skrev:Varför skulle direktinsprutning vara sämre på en bensinare än på en diesel? Hört talas om GDI t.ex?subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då?![]()
![]()

Det löser ju det problemet jag skrev om då

Att det skulle finfördela sig sämre var väl att ta i, men att man inte skulle vinna nåt iaf var det jag tänkte, eftersom bränslet hinner blanda sig under en längre tid och i en knottrig gång när spridaren sitter i insuget.
Men om man kan placera spridaren så att den pytsar in bränslet där luften är som mest turbulent kanske man vinner nåt i finfördelning? dock känns det som att det skulle kvittat om bränslet redan var med luften när den kommer till där den är som mest turbulent?
Hänger någon med vad jag menar alls?

Problemet kvarstår om hur man ska lyckas placera en spridare i förbränningsrummet på en volvo 8v... hmm
Blir kul att se om du kommer någon vart i det här projektet

Robin A
The 242 is no more..
The 242 is no more..