diesel kolvar i bensin motor.

Diskussioner för erfaret folk
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

diesel kolvar i bensin motor.

Inlägg av linkan66 »

ja har börjat fundera kring att stoppa i diesel kolvar i tex en b21 för att få bättre förbräning och fyllnads grad. jag känner en gammal gubbe som har gjort detta på sin is bil han bygge även om så det blev som en direkt insprutning rak på kolven.

har funderat ganska mycket kring detta nu och tror att ja ska testa de på en motor. ända problemet ja inte har löst än är detta med insprutningen... man lär ju måste fräsa nya hål i toppen så man kan plasera insprutarna som man vill.


någon som har synpunkter på detta? vore kul att få bolla iderna med nån än att sitta här och tänka i sin ensamhet.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då? :)

Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem :P 200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars? :hihi: en jävel till pump får man skaffa sig då :roll:

dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.

lite av mina spontana idéer om det iaf :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

jag vet inte än har inte sökt nå delar. men jag har för mig att gubben som har gjort detta använde sig av Peugot kolvar?

jag tror att ja skulle köra med grop kolvar om ja skulle testa det men de bror ju lite på vad som passa och vad som finns. jo de där med insprutningen kommer att bli ett problem ja ska ta och ringa till gubben där och höra med han va de va han hade gjort :thumbright:
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då? :)

Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem :P 200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars? :hihi: en jävel till pump får man skaffa sig då :roll:

dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.

lite av mina spontana idéer om det iaf :D

varför tror du att luften skulle finfördela sig mindre? den borde ju fördela sig bättre? :shock:
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Kolla på tex, B230k. Där är ju lite samma tänk, förb rum i kolvarna.
Men vad hade du tänkt dig för topp? :)

Tur att nån ger lite att fundera på när man inte kan somna :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då? :)

Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem :P 200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars? :hihi: en jävel till pump får man skaffa sig då :roll:

dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.

lite av mina spontana idéer om det iaf :D
Varför skulle direktinsprutning vara sämre på en bensinare än på en diesel? Hört talas om GDI t.ex?
Börjar finnas rätt gott om direktinsprutade bensinbilar/båtmotorer/2-taktare mm nuförtiden.

Dock är ju frågan om man verkligen vill ha dieselkolvar, de brukar ju oftast vara rejält tunga.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Det är nog mera bekymmer än fördelar i detta sammanhang. Mycket mera effekt blir det nog inte...lite lägre förbrukning kan man åstadkomma.

Vad är det du har för mål med denna ide'?

Om jag skulle göra nåt åt förbränningen skulle jag köra plan kolv och helt igensvetsat förbränningsrum, som sedan optimerats. Då kan det bli riktigt bra t.o.m. i en volvo topp som har ventilerna i 90 grader till kolven...

/Andre'
power
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

The skrev:
subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då? :)

Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem :P 200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars? :hihi: en jävel till pump får man skaffa sig då :roll:

dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.

lite av mina spontana idéer om det iaf :D
jo man kanske skulle kunna använda sig av nått sånt. jo de är dom men man kan ju alltid lätta dom lite
Varför skulle direktinsprutning vara sämre på en bensinare än på en diesel? Hört talas om GDI t.ex?
Börjar finnas rätt gott om direktinsprutade bensinbilar/båtmotorer/2-taktare mm nuförtiden.

Dock är ju frågan om man verkligen vill ha dieselkolvar, de brukar ju oftast vara rejält tunga.
:thumbright:
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

norrback skrev:Det är nog mera bekymmer än fördelar i detta sammanhang. Mycket mera effekt blir det nog inte...lite lägre förbrukning kan man åstadkomma.

Vad är det du har för mål med denna ide'?

Om jag skulle göra nåt åt förbränningen skulle jag köra plan kolv och helt igensvetsat förbränningsrum, som sedan optimerats. Då kan det bli riktigt bra t.o.m. i en volvo topp som har ventilerna i 90 grader till kolven...

/Andre'
ja du kanske har rätt i det :wink: ja hade väl inga speciella mål med detta utan ville som bara höra om de funka lika bra dom gubben sa att de gjorde..

jo då blir det riktigt bra :thumbright: och så är du ju jävligt duktig på toppar också alla vi andra har ju inte så mycke kunskap om kanaler förbränningsrum&toppar som du har :D
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det låter som mycket jobb och pengar för ett litet resultat?

VW har spridarna från sidan i förb. rummet, och sedan ganska speciellt formade kolvar för att få rätt virvlar (speciellt de motorer som går med skiktad förbränning)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej allt det där finns på BMW Motorer

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej allt det där med direkt insprut finns redan på BMW , om alla förutsättingar är rätt så går det att åka lambda 2.5 :) men allt är gjort för att få en snål motor, när det kommer till allt trimmet så tror jag att det är svårare och dyrare , när det gäller spridare pumpar och ventildriving motorn heter N54 tror jag

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=18241
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

j björk skrev:Det låter som mycket jobb och pengar för ett litet resultat?

VW har spridarna från sidan i förb. rummet, och sedan ganska speciellt formade kolvar för att få rätt virvlar (speciellt de motorer som går med skiktad förbränning)
kanske man skulle ta ock kika lite på de då :wink:

jo mycket jobb är det ju men de är ju roligt och lärorikt samtidigt!
att få en bättre fyllnads grad känns ju som ett ganska oviktigt resultat men om man ska trimma den motor sen så kanske man får ut de där lilla extra om man har en bra fyllnadsgrad. :)
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Inlägg av Tobbe1 »

direkt insprut på bensinare är mer regel än undantag nu för tiden ,tom på porsche men dom har det inte på prestandamodellen 911 gt3 rs kanske säger en hel del ,misstänker bränsleförbruking och utsläpp är fördelen ..inte effekt
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

The skrev:
subw000fer skrev:hmm.. sånna dieselkolvar med en grop med en kulle i i mitten? vilka skulle passa i en b21 och va ska du ha för stakar då? :)

Direkt insprutning.. hm.. är det verkligen optimalt i en bensinare? att ha insprutningen i själva förbränningsrummet?
det kommer ju inte hålla med vanliga bensininsprutare så man får väl ta de från en diesel. men då är de ju inte styra elektriskt? eller nyare kanske är det.. annars blir de problem :P 200-1500bar tryck i bränslesystemet på en bensinare annars? :hihi: en jävel till pump får man skaffa sig då :roll:

dessutom tror jag inte att du vinner någon bättre förbränning, jag tror luften och bränslet kommer finfördela sig sämre.

lite av mina spontana idéer om det iaf :D
Varför skulle direktinsprutning vara sämre på en bensinare än på en diesel? Hört talas om GDI t.ex?
Börjar finnas rätt gott om direktinsprutade bensinbilar/båtmotorer/2-taktare mm nuförtiden.

Dock är ju frågan om man verkligen vill ha dieselkolvar, de brukar ju oftast vara rejält tunga.
Ahh :doh: Gasoline Direkt Injektion! Har t.o.m bytt spridare på en renault med GDI, då satt ju spridarna direkt i toppen. Tänkte inte så långt när jag skrev förra inlägget :lol:
Det löser ju det problemet jag skrev om då :roll:

Att det skulle finfördela sig sämre var väl att ta i, men att man inte skulle vinna nåt iaf var det jag tänkte, eftersom bränslet hinner blanda sig under en längre tid och i en knottrig gång när spridaren sitter i insuget.
Men om man kan placera spridaren så att den pytsar in bränslet där luften är som mest turbulent kanske man vinner nåt i finfördelning? dock känns det som att det skulle kvittat om bränslet redan var med luften när den kommer till där den är som mest turbulent?
Hänger någon med vad jag menar alls? :doh:

Problemet kvarstår om hur man ska lyckas placera en spridare i förbränningsrummet på en volvo 8v... hmm
Blir kul att se om du kommer någon vart i det här projektet :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Inlägg av Tapper »

Annars har juh s40 med mutsibishimotorn spridarna i förbränningutrymmet och insuget går in mellan ventilkåporna, inga speciella kolvar i den maskin heller utan bara vanliga platta.

Det som jag märkte va dock att spridarna hade nån metallhylsa på sig.

//Tapper
Skriv svar