finns det nått enkelt program för å öpna å göra egna filer i dwg format???? orkar inte hålla på med piratprogram, tänkte om dte fanns nått väldigt basic, främst 2d ritningar som jag tänker på, typ rita flänsar osv.
Skulle väl vara autocad som är bästa 2d, men å andra sidan är inte det ett särskilt lätt program.
Mest nybörjarvänliga programmet (3d) enligt mej är Solid Edge, part-nivån, alltså den delen där du gör solider är väldigt lätt att förstå. Och ska man inte göra mer än flänsar och dylikt är det perfekt. Brukar gå att kunna spara det du gjort i olika format för att passa olika andra program. I ditt fall dwg.
Är även lätt att förstå sig på ritningsdelen.
edit: kanske inte riktigt besvarar din fråga på icke pirat-program, men det brukar gå att snika till sig studentutgåvor av Solid edge ifall du inte vill tanka..
knotan skrev:finns det nått enkelt program för å öpna å göra egna filer i dwg format???? orkar inte hålla på med piratprogram, tänkte om dte fanns nått väldigt basic, främst 2d ritningar som jag tänker på, typ rita flänsar osv.
jag har ju crackat autocad du kan få.
aldrig nåt strul efteråt med piratkopiavarning eller så....
jag kan visa hur man ritar lite flänsar och så.
bara för att det finns välfigt många funktioner så tycker jag inte att det är krångligt för det.
man får sålla ut de funktioner man vill använda.
Finns det något intresse av cad-ritningar till V8, främst mopar då. ?
Finnes,
1. Grenrörsfläns passande X-topp.
2. Insugsfläns till ett Victor Jr. insug (passar förmodligen alla Victor insug)
3. Fläns mot HX55 med #25 avgashus.
4. Olje tur/retur-fläns till ovan nämnda turbo.
5. Fläns mot KL´s 90mm spjällhus.
Sen finns även lite smågrejer ritade som kan vara kul att ha.
6. Siemens Deka 668cc spridare.
7. Del av Victor Jr. insug till mopar. (spridarhål).
Hojta till om nån vill ha så slänger jag ut det här.
En bra grej ni kan göra som vill ha flänsar är att scanna in dom med en vanlig scanner, sen mäta så noga ni kan mellan 2st hål så långt ifrån varandra ni kan, typ dom 2 yttersta om ni har en långa stålskala samt det mellan det nedersta och det högst upp och skriva in värdena så äre busenkelt att göra en vettig CAD fil av det.
Det måste vara scannat! Inte fotat med nån digitalkamera.