Det är en miljöbil som jag bland ca 25 andra studenter och 7 lärare från Ltu har byggde 2009 för att tävla i Shell eco maraton. En tävling där studenter från olika universitet tävlar om vem som kan köra längst på en liter bensin (motsvarande energimängd). Jag och två klasskompisar Ulrika och Jacob hade ansvar för den lilla förbränningsmotorn där vi jagade verkningsgrad och BSFC.
Vi utgick från en 25cc modellflygplansmotor, som skulle drivas av E100. Vi hade en liten motorbromsbänk där vi kunde mäta varvtal, vrid, etc och vi monterade bränsletanken på en våg så bränsleförbrukningen kunde loggas. Då kunde verkningsgraden beräknas.
Motorn fungerar endast som drivkälla till genaratorn för att ladda upp batteripacket som består av superkondensatorer, när spänningen sjunker till 44volt startar motorn och när 48volt uppnås stannar den av. Bilen är en plugin, seriehybrid. Detta gör att motorn bara behöver arbeta på ett varvtal och i vårt fall optimerade vi insugslängd mm, för ca 5000rpm.
Våra undersökningar visade på att om vi trimmar motorn så höjer vi även verkningsgraden och därmed sänks bränsleförbrukningen. I standardutförande på bensin hade motorn en verkningsgrad på ca 25%, vi höjde kompressionen från 8:1 till ca 17:1 genom att tillverka en längre vevstake. På Etanol blev då verkningsgraden ca 24%. Nästa optimering blev avstämning av avgasrör och insugsrör. På avgassidan kunde vi inte mäta några skillnader i verkningsgrad men på insugssidan beräknades och sedan testades rätt insugsrörslängd fram. Hela 4 % ökning av verkningsgrad och en ökning av motoreffekt från ca 600 till 800 watt!!!
Vi hann egentligen inte göra så många fler mätningar innan avfärd till tyskland för att tävla, men vi trimmade den andra motorn genom att porta lite lätt och minska overlap. Väl nere i tyskland fungerade bilen i sig som bromsbänk och den motor som hade 28% verkningsgrad hade med uppmätt elektrisk uteffekt från generatorn ca 20%.
Eftersom bilen inte hade testas ngt innan avresa gick allt åt helvete och vi tog oss aldrig i mål under de tre race som kördes, vi hann köra sönder båda motorer vi hade med oss (sista motorn 45min innan sista start.. gissa om man var stressad!), men som tur var så gick ena motorn sönder då vevstaken (Ialumec) vandrade i sidled och tog i vevslängen, och den andra så lossnade en ventil. Vi tog det som blev över och monterade ihop det som blev den mest optimerade motorn, Portad, ändrade kamtider, högst komp mm så den gav helt klart mest effekt.
Vi uppskattar att verkningsgraden ligger på ca 30 – 34% i nuläget, men årets team har ny bromsbänk så exaktare siffror kanske kommer.
Lite bilder på motor mm
Vår 25cc motor

Insugssidan, 90grader i kanalen..

Motor i originalutförande med förgasare i baldos under tidigt test.

I motorbromsbänk!

kamlägesgivare i ny ventilkåpa, plasten deformerade sig!!

Chassiet under SFRO besiktning, Gustaf Uhlander antecknar!

Bilen vid avtäckningen i maj 2009

På tävlingen i Tyskland bland andra tävlingsbilar

På väg till Monaco, någonstans i Alperna, Ulrika poserar

Också på väg till Monaco, på Monza i Milano, Italien, en GT3 på väg ut ur depån!


Baldos bland andra häftiga bilar framför Casinot i Monaco

Jag i mitten och sen Ulrika och fredrik som representerade LTU pratar med Prins Albert i Monaco! lite nervös var man, men riktigt kul, kostym och allt!
