Hahlin Engineering "Svetsar chassie"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Lite om Baldos 2! Finns mer att läsa på www.baldos.se

Det är en miljöbil som jag bland ca 25 andra studenter och 7 lärare från Ltu har byggde 2009 för att tävla i Shell eco maraton. En tävling där studenter från olika universitet tävlar om vem som kan köra längst på en liter bensin (motsvarande energimängd). Jag och två klasskompisar Ulrika och Jacob hade ansvar för den lilla förbränningsmotorn där vi jagade verkningsgrad och BSFC.

Vi utgick från en 25cc modellflygplansmotor, som skulle drivas av E100. Vi hade en liten motorbromsbänk där vi kunde mäta varvtal, vrid, etc och vi monterade bränsletanken på en våg så bränsleförbrukningen kunde loggas. Då kunde verkningsgraden beräknas.

Motorn fungerar endast som drivkälla till genaratorn för att ladda upp batteripacket som består av superkondensatorer, när spänningen sjunker till 44volt startar motorn och när 48volt uppnås stannar den av. Bilen är en plugin, seriehybrid. Detta gör att motorn bara behöver arbeta på ett varvtal och i vårt fall optimerade vi insugslängd mm, för ca 5000rpm.

Våra undersökningar visade på att om vi trimmar motorn så höjer vi även verkningsgraden och därmed sänks bränsleförbrukningen. I standardutförande på bensin hade motorn en verkningsgrad på ca 25%, vi höjde kompressionen från 8:1 till ca 17:1 genom att tillverka en längre vevstake. På Etanol blev då verkningsgraden ca 24%. Nästa optimering blev avstämning av avgasrör och insugsrör. På avgassidan kunde vi inte mäta några skillnader i verkningsgrad men på insugssidan beräknades och sedan testades rätt insugsrörslängd fram. Hela 4 % ökning av verkningsgrad och en ökning av motoreffekt från ca 600 till 800 watt!!!

Vi hann egentligen inte göra så många fler mätningar innan avfärd till tyskland för att tävla, men vi trimmade den andra motorn genom att porta lite lätt och minska overlap. Väl nere i tyskland fungerade bilen i sig som bromsbänk och den motor som hade 28% verkningsgrad hade med uppmätt elektrisk uteffekt från generatorn ca 20%.

Eftersom bilen inte hade testas ngt innan avresa gick allt åt helvete och vi tog oss aldrig i mål under de tre race som kördes, vi hann köra sönder båda motorer vi hade med oss (sista motorn 45min innan sista start.. gissa om man var stressad!), men som tur var så gick ena motorn sönder då vevstaken (Ialumec) vandrade i sidled och tog i vevslängen, och den andra så lossnade en ventil. Vi tog det som blev över och monterade ihop det som blev den mest optimerade motorn, Portad, ändrade kamtider, högst komp mm så den gav helt klart mest effekt.

Vi uppskattar att verkningsgraden ligger på ca 30 – 34% i nuläget, men årets team har ny bromsbänk så exaktare siffror kanske kommer.

Lite bilder på motor mm


Vår 25cc motor
Bild


Insugssidan, 90grader i kanalen..
Bild


Motor i originalutförande med förgasare i baldos under tidigt test.
Bild


I motorbromsbänk!
Bild


kamlägesgivare i ny ventilkåpa, plasten deformerade sig!!
Bild


Chassiet under SFRO besiktning, Gustaf Uhlander antecknar!
Bild


Bilen vid avtäckningen i maj 2009
Bild


På tävlingen i Tyskland bland andra tävlingsbilar
Bild


På väg till Monaco, någonstans i Alperna, Ulrika poserar
Bild


Också på väg till Monaco, på Monza i Milano, Italien, en GT3 på väg ut ur depån!
Bild :lol:


Baldos bland andra häftiga bilar framför Casinot i Monaco
Bild


Jag i mitten och sen Ulrika och fredrik som representerade LTU pratar med Prins Albert i Monaco! lite nervös var man, men riktigt kul, kostym och allt!
Bild
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

S*t*n så roligt och intressant projekt! :shock: Tänk om man kunde få hålla på med sådana där projekt på maskinteknik i umeå också. Ni verkar ha mycket fräna maskiner och projekt där uppe. Det är nästan så att man blir sugen på att plugga master där uppe efter man är klar. :hihi: Är detta projekt en del av ditt exjobb? Eller är det ett grupp-projekt?

Angående projektet; Är det någon regel på att använda en serietillverkad motor eller skulle ni få använda en egentillverkad motor om ni ville? Vad väger hela bilen?
Peter Lindberg
0768032059
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

ja undrar oxo va bilen väger,riktigt ballt project.mvh
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Peter L skrev:S*t*n så roligt och intressant projekt! :shock: Tänk om man kunde få hålla på med sådana där projekt på maskinteknik i umeå också. Ni verkar ha mycket fräna maskiner och projekt där uppe. Det är nästan så att man blir sugen på att plugga master där uppe efter man är klar. :hihi: Är detta projekt en del av ditt exjobb? Eller är det ett grupp-projekt?

Angående projektet; Är det någon regel på att använda en serietillverkad motor eller skulle ni få använda en egentillverkad motor om ni ville? Vad väger hela bilen?
Kul att du gillart! för de flesta studenter kallas detta Sirius projektarbete och det är civilingenjörer som "läser" detta sista året på halvtid över 75% av läsåret, förut byggde de bla formula studentbilarna men även andra projekt åt företag mm utförs. Jag läste högskoleingenjör bilsystemteknik och då gjorde jag denna kurs som projektarbete 3e året, nu läser jag vidare till civil maskin.

Man får använda egenbyggda motorer också, vi har funderat på det med 6takt, atkinscykel mm men tiden räcker helt enkelt inte till, isf ska man bygga en motor med separat projekt över flera år. De har tidigare gjort och nya studenter bygger egna elmotorer både som generator och drivmotor så det är ok!

Bilen har lite olika vikt beroende på konfigurering.
På tävling när den är som mest bantad ska den väga mellan 150-160kg, toppfart på ca 35-40km/h, 0,5-1kw effekt.
När vi besiktade den med dubbla drivmotorer på 3kw styck och blybatterier så vägde den 220kg. toppfart ca 60km/h
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jäkligt fränt :thumbright:
Otroligt vilken skillnad ni fick med avstämningen på insuget, berätta gärna mer! Var det ni började med väldigt dåligt utformat?
Skulle ni inte kunna få ner luftmotståndet om ni sänkte den?
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

j björk skrev:Jäkligt fränt :thumbright:
Otroligt vilken skillnad ni fick med avstämningen på insuget, berätta gärna mer! Var det ni började med väldigt dåligt utformat?
Skulle ni inte kunna få ner luftmotståndet om ni sänkte den?
Kul att det gillas!
På "tävling" åker bilen på genomslagsgummina, men annars ser den väldigt hög ut! Detta beror på att bilen har hjulhus som sträcker sig rakt innåt från skärmkanterna.. Men även om luftmotståndet har betydelse så har den försummats eftersom medelhasigheten ligger på 25km/h och topphastigheten ca 35-40km/h.


Med förgasare fanns ingen trattliknande utformning på rörände samt att längden helt enkelt var så kort som möjligt ca 6-12cm (kommer inte ihåg exakt) från ventil till rörslut, antagligen av praktiska skäl för att kunna användas på flygplanen, men också för att motorn ska ha mer toppeffekt.

Effektkurvan på originalmotorn: max vrid vid 5000, max effekt 7500 och maxvarv 9500rpm.

Vi beräknade att rörlängden skulle vara ungefär 44cm vid tredje pulsen(rätt stor skillnad!) för att få maxvrid vid 5000rpm, och det stämde rätt väl.. Själva insugsröret är vanliga vita elrör som vi värmde i ändan och formade till tratt!! :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Är hela grejen med den dära bilen att komma så långt som möjligt på så lite soppa som möjligt ?

Rätt jobbigt å ligga 35-40km/h om man nu skulle vilja ta sig nånstans.
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

8200rpm skrev:Är hela grejen med den dära bilen att komma så långt som möjligt på så lite soppa som möjligt ?

Rätt jobbigt å ligga 35-40km/h om man nu skulle vilja ta sig nånstans.
Haha, jo det är hela grejen!
Bilen byggdes egentligen enkomt för Shell eco marathon, tävlingen där man ska ta sig så långt som möjligt på en liter soppa, men efter tävlingen besiktade vi bilen, mycket som en PR grej för universitetet. den kommer nog inte gå så mycket brukskörning. :lol:

Nya studenter arbetar nu för att optimera och modifiera bilen för nästa tävling i maj, hoppas det går bättre för dom än för oss.. jag ska redovisa lite intressanta siffror senare om det är ok för dom.
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore trevligt med mer info om motorn och även generatorn, batteri, kondensatorn och el driv motorn.


jag gillar verkligt detta
:thumbright: när jag får tid över så ska jag bygga en full stor motor till min 145 som ska va ekonomi prepad.

vad har ni kommit fram till för slutsatser vart verkningsgraden går att förbrättra? skulle va kul att bygga en B200 eller en B18 i framtiden.

berätta mer om vågen till tanken till er dyno tank, vi kommer nog att bygga nått liknande till våran stora dyno så man kan mäta bränsleförbrukningen.

eller finns det precisions mätare som mäter flödet direkt 0-5v?
Roos
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2007 5:33 pm
Ort: Luleå/Åre

Inlägg av Roos »

jag tror nästan att du får hålla liiiiiiiiiiiiitegrann på siffrorna mattias, iaf för det här årets modifieringar tills tävlingen har gått av stapeln :)
-------------------------------------------------------
the greenies are now calling it "climate change". this way they can be right no mater what happens.
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

superkondensatorer istället för batteri

hur funkar dom - dom små man laddade upp i skolan och kastade till någon och ropade FÅNGA laddar ur sig på en gång men dom här fårstår man ju att dom inte funkar så eller är det full gas - rulla/ladda - full gas - rulla/ladda som gäller
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Det är ett snabbt batteri kan man säga

Full gas är det hela tiden på motorn när den är igång och laddar kondensatorerna, rullandet sköter man med elgaspedalen och elmotorn
Peter Strandberg
Alfa kombi
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

hmm - jag var nog lite otydlig - med full gas menade jag driften med elmotorn
he he blir ju lite fel kom jag på
så funktionen på kondensatorerna är samma som dem hos ett batteri men dom både laddas upp och ur snabbare
förutom priset - finns det nån vinst med dom istället för litiumbatterier
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Nu har jag lagt ut 880in på annons! :thumbright:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 791#336791
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

cab skrev:hmm - jag var nog lite otydlig - med full gas menade jag driften med elmotorn
he he blir ju lite fel kom jag på
så funktionen på kondensatorerna är samma som dem hos ett batteri men dom både laddas upp och ur snabbare
förutom priset - finns det nån vinst med dom istället för litiumbatterier
Svårt att tänka mig att det kan vara tillåtet med batterier..
Då kan man ju komma rätt långt på en liter bensin :wink:
Skriv svar