Fattas delar i turbon!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jillo
För mycket laddtryck

Fattas delar i turbon!

Inlägg av Jillo »

slet ner skiten idag pga att jag skulle byta packning mellan grenrör/turbo,lossa oxå avgasröret från turbon,kikar in i turbon och ser att det sitter fan ingen ventil på wasegate sidan!!bara armen som ska hålla ventilen/brickan på plats sitter där,men inget som tätar,så det var ju nästan helt öppet direkt från grenröret ut till avgaset via den kanalen,inte undra på att jag bara fick han att ladda 0,6,SÅ min fråga är:kan man bygga dit en egen ventil,tex en avgas ventil från en topp motsv?och tro att det håller pga värmen?aggregatet är en IHI switcher va3.Eller ska man krypa till GIK och be dom fixa det?(ingen som har delar liggandes?)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

orginalventilen brukar bara täta plant mot väggen med hålet i så du behöver bara en helt vanlig rund plåtbit, inte nå mer avanserat iaf så ser de ut på dom jag har sett... jag skulle sätta dit en helt vanlig tjock plåtbit bara & nån slags nit som verkar stabil
Jillo
För mycket laddtryck

Inlägg av Jillo »

du menar så,jo det skulle man kunna göra,så du tror inte värmen ställer till det med en vanlig 3mm plåt?det blir ju ganska svettigt där :?
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Goofy »

larsat skrev:orginalventilen brukar bara täta plant mot väggen med hålet i så du behöver bara en helt vanlig rund plåtbit, inte nå mer avanserat iaf så ser de ut på dom jag har sett... jag skulle sätta dit en helt vanlig tjock plåtbit bara & nån slags nit som verkar stabil
själv tycker jag d verkar lite klant med en plåtbit, MEN då borde d ju funka fint med en tjock bricka, lagom stor för att täta hålet, lr???
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

lite svårt att klippa en plåtbit rund om man inte stansar på nå sätt, så en bricka funkar nog skitbra ta tjockare än 3mm om du tycker de verkar klent, orginal brukar väll vara typ 3-5 mm nånting har ingen att mäta på nu, dock så vet ja inte hur du ska göra me niten, du kanske kan ta & dra igenom en bult & sätta en loppa mitt i muttern (bakåt till) så går de ju borra/slipa ur den om man vill ta isär de igen :roll:
Jillo
För mycket laddtryck

Inlägg av Jillo »

jop,det får bli nått sånt,ska bara ruska lite i avgas systemet innan ,har man tur så ligger den gamla nånstans,men den har säkert åkt ur :x
Jillo
För mycket laddtryck

Inlägg av Jillo »

ringde gik,dom sa att dom kanske hade grejer kvar till den turbon liggandes,men det skulle tydligen vara ganska dyrt,+ att den brickan/ventilen var i ett special matrial som tålde hög värme :x samtidigt ska den vara ledad lite tydligen, och det gick inte ta något från en annan turbo,Surt sa räven :!: ,och det skulle inte gå att dra dit en egengjord bricka,det var vad han sa,o han vill ju åt mina pengar :) men men,får se vad man gör
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jillo skrev:ringde gik,dom sa att dom kanske hade grejer kvar till den turbon liggandes,men det skulle tydligen vara ganska dyrt,+ att den brickan/ventilen var i ett special matrial som tålde hög värme :x samtidigt ska den vara ledad lite tydligen, och det gick inte ta något från en annan turbo,Surt sa räven :!: ,och det skulle inte gå att dra dit en egengjord bricka,det var vad han sa,o han vill ju åt mina pengar :) men men,får se vad man gör
gör en nu i rostfritt, försök få den lite ledad så den blir tät bara.

annars skulle jag täta den och sätta dit en utanpåliggande westgate på grenröret eller på en adaptrer mellan turbo och grenrör.
Jillo
För mycket laddtryck

Inlägg av Jillo »

utanpåliggande wastegate,hur menar du då?förklara lite mer :?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Extern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jillo
För mycket laddtryck

Inlägg av Jillo »

jo det är jag med på,jag har ju wastegaten monterad på sidan av turbon som det är nu,sitter med 2skruv bara,sedan går det en arm till avgas delen som styr öppning o stängning där,det måste vara lättast att använda det som sitter där än att bygga adapter o så.,jag glömde visst säga i första inlägget att det var extern wastegate :oops:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ditt problem har väl varit läckage från den interna wastegaten som inte varit pluggad ordentligt? Plugga den och ställ in den externa wastegaten du redan har !
Eller har jag missförstått?

Du bör sänka fjädertrycket i din externa wastegate, då den säkert varit spänd hårdare än den borde på grund av att den interna wastegaten läckte.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jillo
För mycket laddtryck

Inlägg av Jillo »

ringde Svensk turbo teknik,dom verkar mycket bättre att ha att göra med gik,han sa att man kan ta en bricka typ rostfritt 2-2,5mm och lämna ett glapp på 1mm så den ledar lite,så det skulle inte vara några problem trodde han,tänk vilken skillnad det kan vara på olika företag :)
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

Länge leve fri konkurrens...
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Goofy »

för att blanda sig in i ämnet igen, så tror jag jillo menar att eftersom d sitter en integrerad wastegate i turbon, så är d smidigast och använda den, pga att det är rätt trångt nere i motorrummet på amazonen, vill minnas jag sett d motorrummet en gång
Skriv svar