Fattas delar i turbon!
-
- För mycket laddtryck
Fattas delar i turbon!
slet ner skiten idag pga att jag skulle byta packning mellan grenrör/turbo,lossa oxå avgasröret från turbon,kikar in i turbon och ser att det sitter fan ingen ventil på wasegate sidan!!bara armen som ska hålla ventilen/brickan på plats sitter där,men inget som tätar,så det var ju nästan helt öppet direkt från grenröret ut till avgaset via den kanalen,inte undra på att jag bara fick han att ladda 0,6,SÅ min fråga är:kan man bygga dit en egen ventil,tex en avgas ventil från en topp motsv?och tro att det håller pga värmen?aggregatet är en IHI switcher va3.Eller ska man krypa till GIK och be dom fixa det?(ingen som har delar liggandes?)
själv tycker jag d verkar lite klant med en plåtbit, MEN då borde d ju funka fint med en tjock bricka, lagom stor för att täta hålet, lr???larsat skrev:orginalventilen brukar bara täta plant mot väggen med hålet i så du behöver bara en helt vanlig rund plåtbit, inte nå mer avanserat iaf så ser de ut på dom jag har sett... jag skulle sätta dit en helt vanlig tjock plåtbit bara & nån slags nit som verkar stabil
lite svårt att klippa en plåtbit rund om man inte stansar på nå sätt, så en bricka funkar nog skitbra ta tjockare än 3mm om du tycker de verkar klent, orginal brukar väll vara typ 3-5 mm nånting har ingen att mäta på nu, dock så vet ja inte hur du ska göra me niten, du kanske kan ta & dra igenom en bult & sätta en loppa mitt i muttern (bakåt till) så går de ju borra/slipa ur den om man vill ta isär de igen 

-
- För mycket laddtryck
ringde gik,dom sa att dom kanske hade grejer kvar till den turbon liggandes,men det skulle tydligen vara ganska dyrt,+ att den brickan/ventilen var i ett special matrial som tålde hög värme
samtidigt ska den vara ledad lite tydligen, och det gick inte ta något från en annan turbo,Surt sa räven
,och det skulle inte gå att dra dit en egengjord bricka,det var vad han sa,o han vill ju åt mina pengar
men men,får se vad man gör

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
gör en nu i rostfritt, försök få den lite ledad så den blir tät bara.Jillo skrev:ringde gik,dom sa att dom kanske hade grejer kvar till den turbon liggandes,men det skulle tydligen vara ganska dyrt,+ att den brickan/ventilen var i ett special matrial som tålde hög värmesamtidigt ska den vara ledad lite tydligen, och det gick inte ta något från en annan turbo,Surt sa räven
,och det skulle inte gå att dra dit en egengjord bricka,det var vad han sa,o han vill ju åt mina pengar
men men,får se vad man gör
annars skulle jag täta den och sätta dit en utanpåliggande westgate på grenröret eller på en adaptrer mellan turbo och grenrör.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Extern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
jo det är jag med på,jag har ju wastegaten monterad på sidan av turbon som det är nu,sitter med 2skruv bara,sedan går det en arm till avgas delen som styr öppning o stängning där,det måste vara lättast att använda det som sitter där än att bygga adapter o så.,jag glömde visst säga i första inlägget att det var extern wastegate 

Ditt problem har väl varit läckage från den interna wastegaten som inte varit pluggad ordentligt? Plugga den och ställ in den externa wastegaten du redan har !
Eller har jag missförstått?
Du bör sänka fjädertrycket i din externa wastegate, då den säkert varit spänd hårdare än den borde på grund av att den interna wastegaten läckte.
Eller har jag missförstått?
Du bör sänka fjädertrycket i din externa wastegate, då den säkert varit spänd hårdare än den borde på grund av att den interna wastegaten läckte.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)