bmw e36 coupe m50b25 turbo 530 whp 715 wnm
När du börjar riva i kablarna så slår du en signal, och skit i dom där planerna på E36 coupé och kör en riktig stridsvagn istället. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Haha jo stridsvagn kan ju vara fränt sen kan det ju vara kul att hämta ungarna från dagis med en udda kombi också
Det som dock lockar med e36 är ju lägre vikt och förhoppningsvis ännu mera körupplevelse men inget är dock spikat ännu så hittills ska det fokuseras på att få ihop spisen så får jag väl ta resten som det kommer. Och ja, det är nog risk att du får dig ett samtal under inkopplingen av sprutet har ju som sagt bara anslutit lös ett vems tidigare men aldrig behövt fundera desto mer över själva kabeldragningen.
Från det ena till det tredje så kunde jag inte hålla mig från att premiärköra mitt o-ringnings verktyg kvällen till ära. Det vart lite justerande på ett dåligt block som jag har liggande innan jag tordes sätta snabbstålet i blocket jag ska använda. Ska jag vara riktig ärlig var jag lite nervös att jag skulle sjabbla till det på något tragiskt vis men det vart då helt godkänt i alla fall i mina mått mätt. Bifogar några bilder.

Från det ena till det tredje så kunde jag inte hålla mig från att premiärköra mitt o-ringnings verktyg kvällen till ära. Det vart lite justerande på ett dåligt block som jag har liggande innan jag tordes sätta snabbstålet i blocket jag ska använda. Ska jag vara riktig ärlig var jag lite nervös att jag skulle sjabbla till det på något tragiskt vis men det vart då helt godkänt i alla fall i mina mått mätt. Bifogar några bilder.
Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Det ser ju riktigt bra ut, men vad körde du för uppstick på tråden och var lade du ringen på stålförstärkningen i packningen?
Det räcker med 1 tiondel i uppstick, och ringarna ska ju helst vara längre ut än för nära loppet på förstärkningen.
Det räcker med 1 tiondel i uppstick, och ringarna ska ju helst vara längre ut än för nära loppet på förstärkningen.
Jag justerade in snabbstålet på ett gammalt block som jag har liggandes, försökte få diametern så stor som jag kunde utan att o-ringsspåren skulle gå i varandra. Jag har just nu ca 2 tiondelar uppstick alltså 0.8mm djupt o-ringsspår. tycker du att det ser ut som att jag har för liten diameter på spåren? Kanske kunde ha fått just lite större diameter på o-ringsspåren utan att spåren skulle gått ihop. tycker du förresten att jag borde gå en tiondel djupare så jag får 0.1mm uppstick? Läst lite om detta lite här och där och det verkar som att det råder lite skilda meningar , verkar som att det finns bud från 0.7mm och uppåt 

Du måste ha en packning för att bedöma om du lagt spåren korrekt.
Varför man inte vill ha mer uppstick än ett par tiondelar beror på att det på en del motorer kan vara svårt att komprimera stålförstärkningen med för mycket uppstick. Man får då problem både med att täta vatten, olja och cylindrar - vilket är ett vanligt problem för de som provar andra modeller av tätning runt cylindrarna där man kapat bort stålförstärkningen på en vanlig packning och använt t.ex pyramid- eller koppar-ringar.
Det ska lugnt räcka med en tiondel uppstick, flyger packningen ändå är motorn väldigt feljusterad och du ska vara glad för då kanske inte kolvar och stakar totalskrotade hela motorn istället..
Varför man inte vill ha mer uppstick än ett par tiondelar beror på att det på en del motorer kan vara svårt att komprimera stålförstärkningen med för mycket uppstick. Man får då problem både med att täta vatten, olja och cylindrar - vilket är ett vanligt problem för de som provar andra modeller av tätning runt cylindrarna där man kapat bort stålförstärkningen på en vanlig packning och använt t.ex pyramid- eller koppar-ringar.
Det ska lugnt räcka med en tiondel uppstick, flyger packningen ändå är motorn väldigt feljusterad och du ska vara glad för då kanske inte kolvar och stakar totalskrotade hela motorn istället..

Ser ju inte ut som det går att ha någon större diameter utan att spåren träffar varandra så det där borde väl bli grett. Dom M50 motorer jag sett som blivit o-ringade har haft mindre diameter på sina o-ringningsspår och som Mattias säger, ju större desto bättre.
Tycker inte du ska köra något djupare, Vet inte riktigt hur det är på BMWs motorer, om det eventuellt skiljer men på Volvo rödblock så är det väl lite standard att köra 0.7 spår så man får 0.3 uppstick.
Tycker också du ska köra E34 kombi
Med barnstol och solskydd med bamse motiv 
Tycker inte du ska köra något djupare, Vet inte riktigt hur det är på BMWs motorer, om det eventuellt skiljer men på Volvo rödblock så är det väl lite standard att köra 0.7 spår så man får 0.3 uppstick.
Tycker också du ska köra E34 kombi

Chevelle SS -65
kikade lite snabbt nu innan jag for på jobbet på min gamla packning och efter lite mätning ser spåren ut att ligga vettigt jämfört med dom stålförstärkningarna i packningen. Dock så satt det nu en victor reinz blockpackning och vet inte om det skiljer något mellan den packningen och den som kommer i sotningssatsen jag beställt från ppf. Blir spännande 

Jo det blir original ZF växellåda. Ska nog hålla en stund förhoppningsvis. Läste förresten på här för ett tag sen gällande olika zf lådor och kom fram till att m3/328 växellådorna skulle vara speccade för 320nm och vissa 310 nm (Pallar givetvis mera men bmw har speccat dom så)och dom har stora hardyn. Sen kollade jag upp en 525 ickevanostouring som jag skrotade i somras som hade zf låda på www.realoem.com och då var den såld ny med en låda som var speccad för 310nm och det är samma nummer både på min projekt bil och min bruksbil (525 ickevanos och 525 vanos) och så vitt jag vet har alla 525:or stora hardyn. Men dock har jag ingen aning om det är lika stadiga lådor i 525:orna ändå som i en 328 exempelvis.