940 med målet 600 whp + elmia

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
swespykim
För mycket laddtryck

Inlägg av swespykim »

Ingenting blir som man hade tänkt sig... Har vart massor problem som dyker upp från ingenstans. Det svåraste med det här är att det är både brist på tid och pengar. Det är ingen bra kombination! Men iaf...

Ingen uppstart idag...
Dök upp massa småpill som inte var planerat, men det är verkligen inte mkt kvar nu. Imorgon hade vi egentligen en bromsningstid, men LG ligger hemma i feber, så vi letar efter annan bromsbänk nu och mappare. Får se hur det blir!

Vad har hänt idag då?

Relän till Nirat, tändspolarna och bränslepumparna är inkopplade. Vevhusventilationen är i princip klar, slangarna ska bara tryckas in i oljecatchtanken.
Fick införskaffa en annan ventilkåpa eftersom jag inte har någon fördelare i bakkant på toppen. Det mesta har dragits åt med moment, har byggt om fästet till stödlagret så det passar, vi har svurit och försökt få dit tätningarna till coiloversen, men inte lyckats än... Vi får fortsätta imorgon!
Dragit massa jord och övrigt småplock, ja det finns att göra..

Det som är kvar nu innan uppstart, är att fixa en bränslecatchtank, köpa 3-polig kontakt och koppla in triggern, fylla på med oljor.....Rent teoretisk alltså ;)

Kampen fortsätter imorgon!

Här kommer en bild på ett halvklart motorutrymme, och väldigt smutsigt!

Bild
simpa_volvo
För mycket laddtryck

Inlägg av simpa_volvo »

swespykim skrev:Ingenting blir som man hade tänkt sig... Har vart massor problem som dyker upp från ingenstans. Det svåraste med det här är att det är både brist på tid och pengar. Det är ingen bra kombination! Men iaf...

Ingen uppstart idag...
Dök upp massa småpill som inte var planerat, men det är verkligen inte mkt kvar nu. Imorgon hade vi egentligen en bromsningstid, men LG ligger hemma i feber, så vi letar efter annan bromsbänk nu och mappare. Får se hur det blir!

Vad har hänt idag då?

Relän till Nirat, tändspolarna och bränslepumparna är inkopplade. Vevhusventilationen är i princip klar, slangarna ska bara tryckas in i oljecatchtanken.
Fick införskaffa en annan ventilkåpa eftersom jag inte har någon fördelare i bakkant på toppen. Det mesta har dragits åt med moment, har byggt om fästet till stödlagret så det passar, vi har svurit och försökt få dit tätningarna till coiloversen, men inte lyckats än... Vi får fortsätta imorgon!

Det som är kvar nu innan uppstart, är att fixa en bränslecatchtank, köpa 3-polig kontakt och koppla in triggern, fylla på med oljor.....Rent teoretisk alltså ;)

Bild
vart har du köpt fjäderbens stagen det mellan fjäderbens tornen :hihi:
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

simpa_volvo skrev:
swespykim skrev:Ingenting blir som man hade tänkt sig... Har vart massor problem som dyker upp från ingenstans. Det svåraste med det här är att det är både brist på tid och pengar. Det är ingen bra kombination! Men iaf...

Ingen uppstart idag...

Vad har hänt idag då?

Bild
vart har du köpt fjäderbens stagen det mellan fjäderbens tornen :hihi:
realcar är de köpt
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

snyggt!

varför så brotton med bromsningen? ta den då bilen är redo för bromsning istället då är risken mindre för ras :thumbright:

har ni provflödat bränslesystemet och kollat att bränsle regulatorn är stabil?

gick det bra med kam instälningen och inshimsnigen av fjädertryck mm? advans grader?

vad har ni för tändsystem? kolla rotor synkningen noga också så att den hittar av rakt på på förtändningen ni har på full gas.

hur grovt down pipe och avgassystem+ ljuddämpare har ni? såg lite tunt ut?
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

vart ingen bromsning då de strulade för mycke å fick inte igång bilen!så vart inte nå elmia häller

bromsning vill man ju ha gjord direkt så man slipper fippla på gatan blir ju så mycke bättre i bänk

shimsa in kammen va inte de lättaste va sån stor skillnad i spel så skulle behövt ta av lite på ventilerna igentligen men vart väl okej nu iallafall

kör 4 separata vagspolar

3"avgas blir en dämpare på vardera sida bak när bakkjolen kommer från lack

för övrigt så kommer jocke mellberg fredag förmiddag som de ser ut nu!innan dess ska jag bygga på en kam sync och bygga om triggerfäste.

spakställ färdigsvetsat nu med
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

bilen startad sååååååå sköööööööööönt

STORT TACK TILL JOCKE MELLBERG OCH ÄVEN LG PÅ LG SPEED SOM HJÄLPTE TILL ÖVER TEL I FRÅN ITALIEN SÅ HÄR PÅ KVÄLLEN

även ev fått ordning på bromsrören som va snett igängade
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

micke999 skrev:

f
3" räcker inte till de effekterna ni vill ha det blir jätte höga mottryck efter turbon med segt laddtryck och dålig effekt som följd.

ni behöver 4" down pipe och dubbla 3" under bilen eller 4" hela vägen.

härligt att ni fått liv i den.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

Jens Gustavsson skrev:
micke999 skrev:

f
3" räcker inte till de effekterna ni vill ha det blir jätte höga mottryck efter turbon med segt laddtryck och dålig effekt som följd.

ni behöver 4" down pipe och dubbla 3" under bilen eller 4" hela vägen.

härligt att ni fått liv i den.
okej låter stort de ppf sa att 3"räcker till 600whp sen börjar de bygga mottryck så därför vart de 3"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

mina erfarenheter är annorlunda.

jag har sett det på många motorer, men jag säger INTE att det inte går att få 600whp med 3" det går säkert bra men det blir inte optimalt på lång väg.

conny kompa har testat lite olika avgasystems grovlekar (har dubbla 3" som går att stänga ena vid bruks körning) på sin MB 300 han kanse kan berätta lite om skilnaderna på sin bil?

även halinarna har testat olika avgasystem på deras super sjua med liknande motorkonsept som ni har.
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

Jens Gustavsson skrev:mina erfarenheter är annorlunda.

jag har sett det på många motorer, men jag säger INTE att det inte går att få 600whp med 3" det går säkert bra men det blir inte optimalt på lång väg.

conny kompa har testat lite olika avgasystems grovlekar (har dubbla 3" som går att stänga ena vid bruks körning) på sin MB 300 han kanse kan berätta lite om skilnaderna på sin bil?

även halinarna har testat olika avgasystem på deras super sjua med liknande motorkonsept som ni har.
vi har haft tankarna på att byte till grövre då den känns klent!

tomgång på 100kpa på tomgång hehe
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vad har ni för tändning och lamda där?

jag rekomenderar ca 25 grader på alla last punkter runt omkring tomgången sen lamda 0.85-0.9 eller där motorn hörs trivas bäst.

tomgången lägger man kring 1300-1500rpm då blir det nog lite bättre.

men snygg tomgång blir det aldrig med en sån motor och så stora spridare men det ska bli fin effekt :thumbright:

gick inkörnigen av kam mm bra? har ni lyft på kåpan och tittat till allt där under och dubbel kollat ventilspel mm?
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

Jens Gustavsson skrev:vad har ni för tändning och lamda där?

jag rekomenderar ca 25 grader på alla last punkter runt omkring tomgången sen lamda 0.85-0.9 eller där motorn hörs trivas bäst.

tomgången lägger man kring 1300-1500rpm då blir det nog lite bättre.

men snygg tomgång blir det aldrig med en sån motor och så stora spridare men det ska bli fin effekt :thumbright:

gick inkörnigen av kam mm bra? har ni lyft på kåpan och tittat till allt där under och dubbel kollat ventilspel mm?
startade den bara i ca 20 sec hade inte kylaren på plats sen ska vi fixa lite små grejer

tror vi låg på ca 15g nu när vi startade men ska ändra de när jag startar den igen å ska koppla in bb då med

nu satt de 1000 spridare i och bensin men ska byta till e85 å 1600 spridare som ligger i garaget
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

här är nåra tipps som jag brukar skicka med kammarna jag säljer.

Montering och inkörning och garanti

Vid monterig av kam så ska man kontrollera att…

1 Rekomenderat ventilfjäder tryck stämmer på alla ventiler, trycket mäts med en ventilfjäders våg eller i alla fall en badrums våg i en pelarborrmaskin. Berätta vad motorn ska va till och vad som ska varvas, ventilvikt mm vid bestälning av kam så får man hjälp. mycket vanligt att folk fuskar här! Bor sen kollas en gång per år på högvarviga motorer också.

2 kontrolera att kammen går lätt i toppens överfall utan tryckare, ventiler mm och att axialspelet ligger kring 0.1-0.3mm

3 Att inte retaners, ventilstyrningar eller lyftare har för lite spel mot varandra (minst en mm) och det är han som monterar grejorna som ska mäta än om han köpt grejorna av mig.
4 Dubbel kolla att ventilspel ligger på max +- 0.05mm från rekommenderat spel.

5kolla att alla ventil tryckare går väldigt lätt i toppen upp och ned och då man snurrar och att sjusterbrickorna är nya volvo original som gärna gradas av försiktigt med ett fint #600 våtslipsandpapper+ olja ut i kanten sen poleras med autosol.

6 om toppen är isärplockad eller nyrenoverad kontrollera att spelet mellan ventil och styrning är rätt med en mirra 8.00mm ventilstyrnings brotch och att inte styrningen är konad med en midja i mitten av presspasningen. Mät upp slitage och Polera också ventilerna.

7 Va försiktig då kammen monteras i toppen så den inte belastas snett då kan den gå av vid axial lagret eller på mitten (längre pinbultar eller ett speciellt monterigs brygga behövs oftast vid lite värre lyft.

Före start ska man…
1 fylla på med rekommenderad olja direkt över kammens alla nockar. (obs absolut inga tunna moderna syntet oljor)

2 se till att bränsle, tändning kylning mm är i ordning så inkörningen blir bra och utförd utan stopp och start flera gånger. Du behöver hjälp ifrån ett par polare som kollar tändningen, att lamdan är inom 0.8-0.95, olje tryck och vatten temp och att du inte har lekage nån stans.

Första start…
1 starta motorn och sjustera tomgången till 2500rpm och låt den aldrig gå under det varvet första 25 minuter, du kan fara och köra lite försiktigt och varva mot 4500rpm korta stunder med låga laddtryck om du samtidigt ska köra in nya kolvringar.
2 kör max ett par mil eller 50 minuter.

Efter första körningen…
1 efter första starten och inkörning lyft kam kåpan och kontrollera att alla nockar och lyftare ser ut att trivas tillsammans (kolla efter små nötnings repor)
2 kontrollera ventilspel och om nått har ändrats kontakta mig.

3 byta olja om man mistänker att motorn har gått ovanligt fett eller om förgasare eller spridare flödat över.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån apr 12, 2010 3:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jens Gustavsson skrev:mina erfarenheter är annorlunda.

Jag gikk från 3" til 4.5" på en moederna kkk27 och det blev skilnad!
Men hvis man har 50-100cm avgasssytem så merker man sekert inte mycket. men på en lång volvo med dämpare och lite effekt så er det stor skilnad.. farsan hatar mej för det der :hihi:
Men er jo "gratis" effekt :)
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
micke999
Förvisad

Inlägg av micke999 »

ska göra så :thumbright:

är de normalt med 100kpa på tomgång med 276an?
Skriv svar