Motor byte i Volvo 140

Tjata om vad som helst .
Fredde_144-74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:19 pm
Ort: Umeå

Motor byte i Volvo 140

Inlägg av Fredde_144-74 »

Har tyvärr en havererad växellåda i min 144 -74, så jag tänkte göra slag i saken och byta till en B23? glt motor med växellåda från en 245 årsmodell 83-85 ungefär. Har suttit och läst inläggen på forumet och fått mycket bra tips angående tråg, pump och liknande.

Mina funderingar rör vilka problem man kan stöta på med insprutning, pumpar, motorfästen, mellanaxel, databox,el, etc.

har säkert missat en massa inlägg i ämnet men motager alla tips jag kan få i ämnet eftersom att motorbyte kommer att ske inom en snar framtid.

Kan man klara ett sådant byte på en helg om man är lite händig och bara har tummen lätt flyttad mot mitten av handen :roll: .

Tackar för alla tips som kan tänkas........
Hade volvo 144-74, Nu är det BMW ett tag.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

bromservo

Inlägg av Simon Jonsson »

Glöm inte att bromservon är i vägen för insuget.

/simon
Bild
Fredde_144-74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:19 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde_144-74 »

någon som har en ritning på motorfäste så man kan montera b23:an lutande och slippa rakställa?
Hade volvo 144-74, Nu är det BMW ett tag.
Fredde_144-74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:19 pm
Ort: Umeå

Har letat och letat

Inlägg av Fredde_144-74 »

Har letat och letat, är det verkligen ingen som har något tips för montering av motorn lutande (som orginal)?

Alternativen verkar ju vara som följer;
antingen rakställa med b20 tråg och pump, funkar motorfästena rakt av?
eller,
gå hårt åt framvagnsbalken med svets, slägga och rondell för att få plats....
Hade hoppats slippa rakställa och gå hårt åt balken.

:?
Hade volvo 144-74, Nu är det BMW ett tag.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

nja det är tyvärr inget annat att göra än att banta ner balken om du ska snedställa.. eller flytta motorn bakåt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Fredde_144-74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:19 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde_144-74 »

en får tacka
Hade volvo 144-74, Nu är det BMW ett tag.
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jag har satt i sned stäld b23 i min 140,,,jag kortade ner tråget så mycket det gick sen fick ja i den.....hade även orginal bromsservo
Fredde_144-74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:19 pm
Ort: Umeå

Nu sitter den där.

Inlägg av Fredde_144-74 »

:D :D
Efter mycket om och men så sitter det en förgasar konverterad B23E i min volvo 144 från -74. Det var inte helt problem fritt och många egna lösningar skapades, får känslan av det finns lika många lösningar på monteringar som det finns monterade B23 i 140 och amason.
Nu blir nästa steg insprutning och någon form av överladdning.
Hade volvo 144-74, Nu är det BMW ett tag.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Bilder? ;)
Fredde_144-74
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:19 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde_144-74 »

Tyvärr inte ännu, men det kommer.
Hade volvo 144-74, Nu är det BMW ett tag.
Skriv svar