Volvo 240 GL Turbo -88 SÄLJES!
Blev lite gjort i garaget i dag också. Fick hem ett jättestort paket igår med stolar och avgasbandage.
Provade med stolarna i bilen för att se hur det ser ut.
Sen satte jag igång med grenröret som jag fått tillbaka. Borrade upp hål i kollektorn för wastegate utgångarna. Nu kommer jag åt att slipa ordentligt i kollektorn.
Som ni sa tidigare så hade flänsen slagit sig, så den får åka på planing.
Köpte nipplar M10x1 till EGT som jag även tog upp hål för i varje pipa på grenröret. Sen handlade jag även en nippel för avgasmottryck som hamnar i ett av rören vid kollektorn.
Tyvärr blev det inget svetsande då "någon" missat att stänga tuben, så den var tom.
/Henke
Provade med stolarna i bilen för att se hur det ser ut.
Sen satte jag igång med grenröret som jag fått tillbaka. Borrade upp hål i kollektorn för wastegate utgångarna. Nu kommer jag åt att slipa ordentligt i kollektorn.
Som ni sa tidigare så hade flänsen slagit sig, så den får åka på planing.
Köpte nipplar M10x1 till EGT som jag även tog upp hål för i varje pipa på grenröret. Sen handlade jag även en nippel för avgasmottryck som hamnar i ett av rören vid kollektorn.
Tyvärr blev det inget svetsande då "någon" missat att stänga tuben, så den var tom.
/Henke
Volvo 142 -1971
Blev inte så jätte mycket gjort i garaget idag. Provade att montera nya stolarna på orginal stolsunderrede. Det blev bra, behövde bara borra 4 nya hål i skenorna. Sen meckade jag med svetset som inte ville fungera.
Har lite strul med min svets. Behöver byta slangpaketet.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 964#322964
/Henke
Har lite strul med min svets. Behöver byta slangpaketet.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 964#322964
/Henke
Volvo 142 -1971
Jag har monterat de mätare som ska vara synliga och gjort en liten kabelstam till dessa. Blev riktigt nöjd med hur det blev.
Nipplar på grenröret för av avgastemp och avgasmottryck. Kommer att ha möjlighet att mäta avgastemp på varje cylinder samt i downpipen.
Avgasmottrycket tar jag ut från kollektorn.
Tagit bort de asfaltsmattor som sitter längst in i bagageluckan.
Måttat till plåtar som ska täcka där hatthylla och baksäte suttit. Passformen blev väll sådär, men det får duga.
Plåtarna poppnitades fast. Jag kommer måla golvet från där främre mattan slutar och bak till bakrutan. Plåtarna kommer troligtvis smälta in lite bättre då.
/H
Nipplar på grenröret för av avgastemp och avgasmottryck. Kommer att ha möjlighet att mäta avgastemp på varje cylinder samt i downpipen.
Avgasmottrycket tar jag ut från kollektorn.
Tagit bort de asfaltsmattor som sitter längst in i bagageluckan.
Måttat till plåtar som ska täcka där hatthylla och baksäte suttit. Passformen blev väll sådär, men det får duga.
Plåtarna poppnitades fast. Jag kommer måla golvet från där främre mattan slutar och bak till bakrutan. Plåtarna kommer troligtvis smälta in lite bättre då.
/H
Volvo 142 -1971
Idag har jag byggt en kollektor till wastegaten. Den kommer vara delad genom flänsen.
Popnitade klart hatthyllan, nu är det bara lite färg som saknas.
Började fila på en downpipe så jag vet hur jag kan dra rören till wastegaten. I veckan ska jag förbi Swedol och handla slipstift så jag kan slipa klart kollektorn.
/H
Popnitade klart hatthyllan, nu är det bara lite färg som saknas.
Började fila på en downpipe så jag vet hur jag kan dra rören till wastegaten. I veckan ska jag förbi Swedol och handla slipstift så jag kan slipa klart kollektorn.
/H
Volvo 142 -1971
Nya speedparts påväg hem.
Kamaxel STS 247 samt innerfjädrar.
Kamaxel STS 247 samt innerfjädrar.
Lager, ringar, packningar, lashcaps är också beställt.Jens Gustavsson skrev:Den vassare "STS 247" ligger i gräns landet mellan gata och race och kan användas till många olika motorer och varvtals områden men om man ska säga ett rekomenderat område så ligger det mellan 2800-7300rpm på en bra motor och kanse 400rpm till på en ricktigt fin motor.
Den har en vintilspels duration på effektiva 284grader vid 0.40mm spel.
Den har lite ruppig tomgång med singel spjäll men den går ändå ricktigt fint då allt runtomkring är utsjusterat.
den har rätt snabb öppning och stängning som är bra då man vill ha ricktigt brätt vridmoment registe men ändå få bra toppeffekt.
Den lyfter lite drygt 12mm och den bör användas med nån typ av bättre fjäder beroende på användnings området (jag hjälper dig med det vid köp)
Den fins i lager med två nockvinklar 112-114
Bas cirkeln ligger på 36mm som är mer lagom på trim toppar där man har fräst lite djupare race sätes jobb. (ca 31.7mm med den lilla billigare stommen)
kammen utnytjar 31.6mm av lyftaren (lite mer än många andra trim kammar men inte för nära den farliga kanten för de effktern och varvtalen det rör sig om)
Volvo 142 -1971