fixa iordning olds 350 bottendel

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende

fixa iordning olds 350 bottendel

Inlägg av Falkenrejsing »

Hej, håller på att trimma upp min olds lite, och håller på att iordningställa bottendelen.
Motorn är en -69:a högkompad orginal 4-portare. Den har inte gått många mil i sitt liv, då allt i bottendelen är i bra skick, så min tanke är nya ringar, lager och arp-bultar till ram och vev. Ny kamdrivning blir det väl med. (kan det vara en ide med hv-oljepump, utan några andra modifikationer i oljesystemet?)

Frågan jag tänker ställa är om det finns något annat att fixa till när man står med allt i delar? Har ex. vis läst tips om att slipa bort gjutskägg på vevaxel och stakar, kan detta vara en bra ide? Har sett folk som slipar blocket invändigt för att underlätta oljans återrinning till tråget, fixa en skvalplåt (typ windagetray) i tråget. Mao, sånt som man kan fixa själv, utan stora kostnader och som ökar tillförlitligheten, och möjliggör för förbättringar längre fram.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Man kan alltid måla insidan av motorblocket för att förbättra olje-återrinningen.
Det du har nämnt själv låter vettigt, dock vet jag inte om jag skulle slipa bort gjutskägg på stakarna och veven, finns där ens så mycket gjutskägg på dessa?
Nya bultar till ram överfallen kanske också är onödigt, de brukar inte vara så kritiska, vet inte hur det är med Olds?
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Falkenrejsing
Forumsberoende

Nej, ramöverfallen kanske inte är kritiska, men jag tänkte ändå byta bultar när jag hade isär det, så då blir det ju lika bra med arp som något annat.
Tipsen om gjutskägg kommer från gammla tidningar, och verkar syfta på bla. den längsgående skarven, från stakens botten till toppände, förmodligen där gjutformshalvorna mötts en gång i tiden. Dessa skulle vara så kallade stresspunkter, enlig dessa artiklar, och en nerslipning för att minska stressen på dessa var tydligen ett bra förslag ( Vi snackar artiklar frå 70-talet här, så nya rön kan ju förekomma, det var därför jag frågade)

Så en HV-oljepump kan vara en bra ide, trots standard tråg och avsaknad av oljerestriktorer? eller en väl fungerande standard pump kanske duger till gatåka med tung gasfot?

Motorn har tidigare varvat ca 5500rpm som max, om man dragit ut den på nåon av lågväxlarna, och nu har bla headers tillkommit, så i extrema fall så varvas det ju en del, dock endast under korta perioder. Förstår ju själv att det inte finns någon garanti för att motorn kommer stå ut med sådanna varv överhuvudtaget, men vad kan man göra för att öka chansen att bitarna överlever? Det jag har, som kommer bli kvar är standard kolvar (olds hp kolvar dock, relativt lätta) och en standard olättad vev, med den balansering som kom från fabriken.
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck

Inlägg av Walle »

När du ändå byter kamdrivning så hade jag bytt kam och lyftare också, tilll lite värre grejer :)

Däremot skulle jag slipat bort gjutskägg i topparna, i vissa fall kan
det vara rätt mycket.
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Falkenrejsing
Forumsberoende

Jo, topparna får sitt innan allt monteras ihop igen. Är rätt nöjd med kammen som sitter i för ögonblicket, så den får hänga med ett tag till. Hittar dessutom inga gjutnummer på mina kammar (har två olika som är omonterade, och en uppsättning nya lyftare) så jag lyckas inte identifira vad det är för något. Den ena som ligger vid sidan om ska enligt han som sålde grejerna vara en w-31 kam, alltså en ganska vass historia, men om jag inte kan få veta exakt vad det är, och vad som sitter i motorn nu, så avstår jag nog från att byta. (eller, jag hittar massa nummer, men lite sporadiskt utspridda på olika ställen på kammarna, så tror inte det är artikelnummer eller liknande.)
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Falkenrejsing skrev:Tipsen om gjutskägg kommer från gammla tidningar, och verkar syfta på bla. den längsgående skarven, från stakens botten till toppände, förmodligen där gjutformshalvorna mötts en gång i tiden. Dessa skulle vara så kallade stresspunkter, enlig dessa artiklar, och en nerslipning för att minska stressen på dessa var tydligen ett bra förslag ( Vi snackar artiklar frå 70-talet här, så nya rön kan ju förekomma, det var därför jag frågade)
Det är väl så att man kanske lätt försvagar delarna om man inte vet riktigt vad man håller på med.
Du kan inte leta upp några amerikanska Olds sidor på nätet och läsa lite där, du skulle nog snappa upp en del bra tips.
Pontiac GTO -05
Falkenrejsing
Forumsberoende

Jodå, kan och har letat upp ett par, men det är ju trevligt att höra lite olika åsikter (dessutom verkar det vara mindre gör det själv där borta, dom verkar på sin höjd skruva ihop köpebitarna själv!)
MikaelH
För lite laddtryck

Inlägg av MikaelH »

Vad kommer du köra för insug och gasare?
Jag har en lika motor, fast en -70 tänkte skaffa en lite tuffare kam och ev ett annat insug. Finns ju inte jättemånga insug till dessa.
Har du något tips på någon lagom vass gatkam?
Mvh Mikael
Tobbe1
För mycket laddtryck

Inlägg av Tobbe1 »

börja med att mäta upp allting så du inte lägger tid/pengar/energi på delar som stundtals är billigare att byta ut som ex stakar ,kolvar mm
lade själv helt orimliga pengar på ett par std stakar för mångar sedan
skulle köpte h-profil med en gång då fick man både bussning till kolvbulten ,nya bultar "renoverade stakar"

http://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_V8_engine

är dåligt bevandrad i gm´s motorflora men tyvärr är chevy 350 så fruktansvärt billig i många fall så ska man inte ha matching numbers är det enklare att konertera ....finns grejer i drivor ,tråkigt men sant
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Falkenrejsing
Forumsberoende

Nej, några tips på kammar kan jag inte ge, tyvärr kör med ett performer rpm insug, och gillar det som fan, tycker det blev grym skillnad mot standar 4-port gjutjärn, men då bytte jag förgasare till en holley 600 samtidigt..

Lägger inga större pengar i bottendelen på denna motorn, då allt verkar friskt. Det blir nya lager och kolvringar,mest för att motorn är ur bilen för ögonblicket, och då kan man passa på tycker jag. Cheva är lätt, billigt och tråkigt, som sagt. gillar min oldsmotor i min oldsmobile, så då får man ta lite merkostnad :).
Nisse Hult
För mycket laddtryck

Inlägg av Nisse Hult »

Falkenrejsing skrev:men vad kan man göra för att öka chansen att bitarna överlever?... ...och en standard olättad vev, med den balansering som kom från fabriken.
Ska du slipa gjutskägg tycker jag du ska balansera,
för en obalanserad maskin brukar inte bli långlivad.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Falkenrejsing skrev:Cheva är lätt, billigt och tråkigt, som sagt. gillar min oldsmotor i min oldsmobile, så då får man ta lite merkostnad :).
Helt rätt inställning, vem f*n vill köra cheva. :hihi:
Falkenrejsing skrev:Jodå, kan och har letat upp ett par, men det är ju trevligt att höra lite olika åsikter (dessutom verkar det vara mindre gör det själv där borta, dom verkar på sin höjd skruva ihop köpebitarna själv!)
Kanske inte hittat rätt sidor? För till Pontiac finns det en del forum som riktigt går in på djupet när det gäller trimma Pontiac-motorer, borde finnas motsvarande för olds.
Men det är kanske så att det finns fler Pontiac ägare som trimmar än Olds ägare...
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck

Inlägg av Walle »

Ska själv köra med olds 350 i min chev -51a... Blir mer show än go, men
ska ändå gå hyffsat iallafall.
Just nu till en början blir det köra med orginal renoverad bottendel (-68 ),
nyrenoverade orginaltoppar, holley street dominator insug med holley 750 vac (lite i största laget), Hei tändning samt headers.

Men i framtiden hade jag tänkt en halvvass kam, offenhauser 2x4 insug med
2st 500cfm gasare och ev edelbrock toppar eller preppa orginaltopparna.

En sida som har mycket olds grejer är:
http://www.mondellotwister.com/
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Skriv svar