Megasquirt hjälp sökes

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Alias Pettson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
Ort: Finspång

Megasquirt hjälp sökes

Inlägg av Alias Pettson »

Nu har jag lyckats strula till det igen...
Köpte ett msII v.3 för en vecka sen å tänkte att jag skulle sitta i vardags rummet glo på How i met youre mother å bygga elsystem.

Men sen så hittade jag två lika dana el-scheman. Det ena stulet från den engelska sidan å den andra från svenska...

Hade varit tryggare om de va lika dana...

Har jag strulat till det så mycke?

Engelska
Bild
Svenska
Bild


Sen är det nästa fråga.
Hur ska man koppla in Edis tändningen?
Står ju på bilden men jag är nog inte logisk nog. Hur ska Vr-givaren kopplas? Ska den bryggas in i både edis steget eller bara till boxen. Jag är helt nollad...
Bild
Niklas Petersson

073-2560830

Turbo är ballt, men jag är ballare....
Christopher Samuelsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön mar 28, 2010 2:39 pm
Ort: Solna

Inlägg av Christopher Samuelsson »

gå in på megamanual å kolla upp schemat, kör på det som finns där. det skulle jag göra.

Det är endast pip och saw (1 och 3 på kontaktstycket på ediset ) som är kopplat till mset.
allt på kopplingschemat över ediset skall gå till edis modulens kontakt.

lycka till
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Det är väl ingen större skillnad på schemana på bilden du visar. Hela övre raden på kontakten är jord så båda blir rätt. Dom bilderna visar kopplingsschemat när du låter MS själv läsa av triggern och styra spolen/(spolar)

Om du ska köra Edis så koppla enl edis bilden. Då är edis som läser av triggern och styr spolen. MS skickar bara korrigeringar/styrinfo till Edis
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Koppla enligt den övre bilden, det är en j**la skillnad i att givarnas jord är i ett stift i kontakten till MS, det eliminerar många störningar och problem som folk normalt har med MS då de tror att det är ok att jorda givarna lite var som helst.

Själv jordpunkten för de jordkablar som går direkt från MS-kontakten ner till "engine ground" kan du jorda i en stabil bult i chassit istället. Men se till att du har motorn ordentligt jordad vid startmotor, generator och en extra vid växellådan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Alias Pettson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:43 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Alias Pettson »

Tackar så hjärtligt ;)
Bra med folk som kan...
Niklas Petersson

073-2560830

Turbo är ballt, men jag är ballare....
Skriv svar