Koltätning

Diskussioner för erfaret folk
obruns
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 04, 2005 1:55 pm

Koltätning

Inlägg av obruns »

Hej!
Jag tänkte bygga sugturbo och jag vart hänvisad hit från
amazonklubben.
Min fråga är, koltätningen på turbon,vart sitter den,
hur får man fast den och hur fungerar den?
MVH/peter
timturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 25, 2005 4:58 pm
Ort: Outside Borås

Inlägg av timturbo »

sugturbo :roll: ????
obruns
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 04, 2005 1:55 pm

Inlägg av obruns »

Japp, förgasaren på turbons sugsida.
timturbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 25, 2005 4:58 pm
Ort: Outside Borås

Inlägg av timturbo »

jaha ja...då är ja med.. :lol: helt insnöad på sprut
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Koltätning

Inlägg av Jens Gustavsson »

obruns skrev:Hej!
Jag tänkte bygga sugturbo och jag vart hänvisad hit från
amazonklubben.
Min fråga är, koltätningen på turbon,vart sitter den,
hur får man fast den och hur fungerar den?
MVH/peter
vad har du för turbo?
obruns
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 04, 2005 1:55 pm

Inlägg av obruns »

Hej!
Det är från en saab 900 turbo 85a,
en garret t03 tro jag att det är.
Mvh/peter
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

hm ja, många kör ju me den turbon på sugturboanläggning, men frågan är hur det fungerar...har oxå hört turbon "måste" va carbontätad lr nåt? läcker det inte bensin i oljan annars eller? :?
obruns
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 04, 2005 1:55 pm

Inlägg av obruns »

Hej!
Jo,det verkar läcka både hit å dit.
Vill gärna få reda på hur man gör,så att man kan
täta den.
Mvh/peter
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Man får byta backplate till en som har en carbontätning istället för kolvring .
Om man inte gör det så suger motorn i sig olja då kolvringen inte klarar av att täta , pga att det blir undertryck i kompressordelen när gasspjället
är stängt .
Jag byggde om en T3:a för ca 5 år sen , då gick delarna på ca 1600 kr .
obruns
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 04, 2005 1:55 pm

Inlägg av obruns »

Hej!

Sitter carbontätningen likadant som ringen då?

Mvh/Peter
jonny
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: mån mar 15, 2004 12:55 am

Inlägg av jonny »

Backplaten är modifierad för koltätningen .
obruns
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis okt 04, 2005 1:55 pm

Inlägg av obruns »

Hej
Ok,tackar för svaren.
Jag ville ha svar på hur den satt och hur den ser ut, jag har fått det beskrivet på
amazonforumet av J.Lundin.
Jag tror jag vet hur det funkar nu, men är det nån som har en förklaring
till, så skriv gärna.
tack tack!
Mvh/peter
Skriv svar