Koni sport eller bilstein sprint?

Modifieringar och tips
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Koni sport eller bilstein sprint?

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hejsan!

Vad rekommenderar ni? Koni sport som är ställbara eller bilstein sprint till i fram? På en volvo 940, som ska gå på gata/träffar och kanske nån längre färd ibland. Dock ej bruksbil.

Fördelar bilstein= grövre kolv och kortare än orginal!

Fördelar koni= ställbar


Vad ska jag ha nu ge förslag! :D
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Bilstein Sprint.
Körde med Koni på iofs. en sänkt 240, men dom skar inom loppet av ett år. Justeringen gjorde varken från eller till vad jag kunde märka.
Kör själv med Sprint i Sellholmben nu och har fungerat :thumbright: i flera år..
Torbjörn Blomfeldt
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Dem är inte omänskligt hårda då? Antar att det känns bättre än en toksänkt orginal 740 i alla fall, som man måste ha njurbälte i :hihi:
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

på min 142, så gjore ja det slik.... satte hårde dæmpere fram. rally gas ( KYB) å sen satte ja bare sports gas bak( KYB).. dom funkade kanon bra...ca 2cm sænkning på fjæder..
ellers så hadde ja den tjukkaste krengningsstaget fram ( 20mm) å 19 bak ( fra 240) som forandret bilen til det perfekte syns ja... :thumbright:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Inlägg av swespykim »

Bilstein om du prioriterar väghållning, koni om du prioriterar att skryta att du har ställbara dämpare...

:thumbright:
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

swespykim skrev:Bilstein om du prioriterar väghållning, koni om du prioriterar att skryta att du har ställbara dämpare...

:thumbright:

Misstänker nästan att det är så ;)

Men bilstein sprint är ju något kortare kolvstång, påverkar det något positivt förutom bättre fjädringsväg när bilen är sänkt?

Enda positiva med koni är just att man kan ställa dem om man vill åka lite längre... och då är det negativa istället att båda två kan vara lite olika inställda.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Inlägg av composite wizard »

Jag utgår från att du sänkt bilen. Då torde ju Bilstein fungera bättre eftersom de är kortare. Oavsett du har kapade fjädrar eller sänknings diton som är progressiva, jobbar fjädringen inom ett område där stötdämpare av standardlängd inte riktigt är konstruerade för att arbeta.
Mao. bäst resultat blir det om stötdämparen är lika mycket kortare som fjädern.

Varkendera av dem är så hårda att du tappar plomber ur tänderna när du passerar vägskarv. Är snarare summan av kardemumman som avgör hur hård fjädringen blir, inte enbart stötdämparna det hänger på. Men med skurna Koni blir det iaf. stötig framfart :wink:
Torbjörn Blomfeldt
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Beställt Bilstein sprint nu! :)

Blir sänkfjädrar som blir kapade ett varv eller 1.5 varv i fram och sedan sänkfjädrar i bak som blir kapade ett varv!

Tror jag kommer bli nöjd !

Och bilen kommer bli såååå sjukt mycket roligare med alla superpro bussningar och allt.

Tack för schyssta inlägg! :thumbright:

Mvh.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Skriv svar